U bent hier
Lekke banden door staalsplinters veegbeurten : regelmatig vegen en schrijf magneet voor
Het onderhoud van straten, pleinen en goten tegen het oprukkend onkruid baart heel wat gemeenten kopzorgen sinds er geen chemische bestrijdingsmiddelen meer gebruikt mogen worden. Branden, vegen met nylon borstels, schuren, … vele technieken zijn reeds geprobeerd. Machines met ronddraaiende stalen borstels blijken effectief te zijn. Maar naast het wegschuren van een deel van de stenen, is er nog een gevolg stelde Vlaams Parlementslid Koen Daniëls, tevens N-VA fractievoorzitter in Sint-Gillis-Waas, vast. “Als er geveegd wordt met ronddraaiende stalen borstels blijven er vele stukjes staaldraad achter waar de machine gereden heeft. De staalborstels breken af door de kracht en druk met de ondergrond. De daarop volgende stofzuiger slaagt er blijkbaar niet in om die stukjes staaldraad ook op te zuigen. Door het schuren hebben de stukjes staaldraad ook nog eens scherpe punten. Het gevolg laat zich raden: de kans op lekke banden wie daarover rijdt of erop manoeuvreert is reel. Bovendien kan de vraag gesteld worden of al dat staal in goten en bermen wel te verantwoorden is” licht Daniëls zijn vaststelling toe samen met bestuurslid Lauren Van Guyse.
Regelmatiger onderhoud geeft minder staalvezels
Daniëls voerde samen met N-VA Sint-Gillis-Waas in het verleden reeds actie tegen achterstallig onderhoud van het openbaar domein.
Men zou kunnen opteren voor nylon of andere harde kunststoffen om te vegen, maar dan komen er allerlei kleine deeltjes plastic in de afvoeren die uiteindelijk eindigen in het water, wat geen goede zaak is en deze borstels blijken niet zo effectief. Daniëls en N-VA Sint-Gillis-Waas stellen naast regelmatigere veegbeurten voor om het gebruik van een magneet aan de veegmachine voor te schrijven in het lastenboek. “Als we in het lastenboek voorschrijven dat er geen staalvezels van de borstels achter mogen blijven door een magneet te voorzien aan hetzij de veegmachine zelf de narijdende stofzuiger, dan worden die staalstukjes “opgeraapt”, waardoor er veel minder kans is op lekke banden” geeft Daniëls hun tip mee. Om aan te tonen dat het werk, maakt hijzelf een magneetstok door op het einde van een bezemsteel een bordmagneet te kleven die dadelijk zijn dienst bewees op een stukje van 30 meter parkeerstrook in de Houtvoortstraat.