Verloedering gemeentelijk goten

Op 18 augustus 2020, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

N-VA Sint-Gillis-Waas heeft zelf de handen uit de mouwen gestoken en een aantal goten in Sint-Gillis-Waas gekuist.  “Voor de verkiezingen reden er 2 tot 3 keer per maand borstelwagens en veegmachines door de straten om de goten en parkeerplaatsen onkruidvrij te houden.  Het netjes houden van het openbaar domein was zelfs een verkiezingsbelofte van CD&V.  Helaas is daar niets van te merken.  De belastingen zijn verhoogd, maar het openbaar domein ligt er verloederd bij.  Inwoners krijgen zelfs te horen dat ze zelf de goot maar moeten kuisen, in tegenstelling tot alle beloftes en wat voor vele oudere inwoners verre van evident is” motiveert N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls de actie.

Volle kruiwagen

Het kuisen van een stukje goot van 10 meter levert de N-VA-gemeente- en bestuursleden Iris Ruys, Dirk Van Raemdonck, François Fabry, Marc De Meulenaere en Koen Daniëls een bomvolle kruiwagen op. “Als inwoners de situatie melden bij de gemeente, komt er geen reactie, verwijst men naar onderaannemers die men echter niet heeft aangesteld noch opdrachten heeft gegeven of wordt er gezegd dat men niet overal tegelijk kan zijn. Het feit dat we hier onkruiden van meer dan 1 meter hoog en kleine boompjes uit de goot moeten halen, toont aan dat er maanden niets is ondernomen door de gemeente.  De keuze van CD&V-Groen/s.pa voor de zogenaamde “ecologisch bermen” heeft het probleem van de goten nog vergroot.  Ecologisch beheer heeft men in de gemeente immers gelijkgesteld met “alles laten woekeren”, waardoor de zaden van grassen, distels en ondere planten vrij spel krijgen in de goten” gaat Daniëls verder.

Planmatige aanpak en bloemenweide
N-VA Sint-Gillis-Waas stelt voor om de goten zeer regelmatig én planmatig te vegen, zonder dat inwoners dit moeten melden of die kilo’s groenafval zelf moeten afvoeren en betalen via de GFT-bak of het containerpark.  Ook stelt de partij voor om de bermen in te zaaien met bloemen en niet het onkruid te laten woekeren waardoor de gemeente een verloederd uitzicht krijgt.