ondanks start schooljaar en Strapdag ontbreken dynamische borden of oversteekplaatsen reeds lang

Op 21 september 2020, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 10. Gemeenteraad, 9. Veiligheid

N-VA Sint-Gillis-Waas betreurt dat het CD&V/Groen-sp.a-gemeentebestuur wel communiceert over veilige schoolomgevingen en met de Strapdag leerlingen stimuleert om te voet of met de fiets naar school te komen, maar een aantal basisvoorzieningen niet in orde brengt.

Dynamische borden 30 km/u ontbreken aan school
"Het is pijnlijk te zien dat het gemeentebestuur wel communiceert over veilige schoolomgevingen, maar zaken die men belooft niet realiseert.  Zo zijn de dynamische 30km-per uur borden in de omgeving van de school het Hoogeinde in de Sint-Niklaasstraat reeds meer dan één jaar verdwenen.  Naar verluidt in herstelling.  De kleine, permanente bordjes van 30 km/u die er nu reeds meer dan één jaar “tijdelijk” hangen vallen nauwelijks op, wat oplichtende dynamische borden wel doen.  Bovendien is de 30 km per uur dan geaccentueerd bij start en einde van het school, terwijl het nu 7/7 en 24/24 dertig per uur is. Pijnlijk dat net als vorig schooljaar ook dit jaar de start gemist werd door het gemeentebestuur” aldus fractievoorzitter van N-VA Koen Daniëls en ouder Filip D’hondt.

Snelheidsmeting meer dan één jaar stuk

Hetzelfde verhaal voor de oplichtende snelheidsmetingen “U rijdt” die de snelheid aangeven als je er voorbijrijdt.  Deze borden hangen er om sensibiliserend te werken, maar kan je nadien ook uitlezen hoe de gemiddelde snelheden zijn in een straat.  “Meer dan een jaar geleden bracht ik reeds in de gemeenteraad dat een aantal borden niet meer werkten.  Bij dat van de Houtvoortstraat was de oorzaak dat het zonnepaneel voor het opladen van de batterij afgedekt werd door de bladeren van de bomen, dat in de Gaverstraat zou gewoon stuk zijn.  Tot op de dag van vandaag staat er een montagepaal met het zonnepaneel in de bomen of gewoon zonder snelheidsmeting. Dit is echt niet te verantwoorden” gaat Daniëls verder.

Oversteeklijnen ontbreken

Ook zijn meerdere oversteekplaatsen in de gemeente reeds maanden afwezig zoals in de Sportlaan voor de oversteek naar de sportzone, waar veel kinderen passeren of de fietsoversteekplaats in de Gaverstraat.  Ook een zebrapad aan de bibliotheek in het centrum ontbreekt reeds jaren.  “Vele kinderen zijn opnieuw op de baan naar school of naar hun vereniging, maar de nodige belijning voor oversteekplaatsen ontbreekt al maanden onder andere in de Gaverstraat of de Sportlaan.  Wegenwerken kan je een paar weken inroepen, maar kan je geen maanden laat staan jaren als excuus blijven gebruiken” aldus Daniëls en jeugdleidster Lauren Van Guyse.

Oproep
N-VA Sint-Gillis-Waas roept dan ook op om deze zaken zo snel als mogelijk in orde te brengen en niet uit te stellen tot eventuele grotere aanpassingen van schoolomgevingen waar de partij voor pleit.