Onbegrijpelijk dat gemeente bewoners Bagonie negeert

Op 5 september 2018, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 7. Openbare werken

Onbegrijpelijk dat gemeente bewoners Bagonie negeert

Op dinsdag 4 september 2018 vond een overleg plaats van de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV) over de N403 en meer bepaald de invoering van 50km/u op de huidige weg ter hoogte van Bagonie alsook de latere volledige heraanleg met gescheiden fietspaden van de Zandstraat en de Potterstraat. Ook de oversteekplaats Bagonie werden daar besproken alsook het fietspad aan de Dries in het centrum van Sint-Pauwels.

50km/u aan de oversteekplaats Bagonie kan wel

Het is voor N-VA Sint-Gillis-Waas onbegrijpelijk dat het CD&V gemeentebestuur het voorstel dat AWV deed om ter hoogte van de wijk Bagonie vandaag al de snelheid tot 50 km/u te verlagen -om zo een veilige oversteekplaats te maken- tegenwerkt en zelfs met enige fierheid afschiet omdat er zogezegd maar 15 oversteekbewegingen zijn.  "Onbegrijpelijk en een slag in het gezicht van alle inwoners van Bagonie dat het CD&V-gemeentebestuur zelf een goed voorstel van AWV om de verkeersveiligheid van inwoners en schoolkinderen te verhogen van tafel veegt.  Na overleg met buurtcomité Veilig Sinpals en tussenkomsten die ik deed bij het bevoegde kabinet, heeft AWV op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid zelf voorgesteld om de snelheid aan de Bagoniewijk nu al permanent te verlagen tot 50km/u. Het zebrapad dat er nu ligt, wordt dan ook veiliger.  Die snelheidsverlaging kan dan behouden blijven bij de heraanleg én is er een veilige oversteekplaats met zebrapad voor voetgangers mogelijk.  Bovendien kunnen de gescheiden fietspaden perfect blijven als de snelheid naar 50km/u wordt gebracht, zoals op de N70 in Sint-Niklaas.  Tot grote verbazing van iedereen, is het de aanwezige schepen van onze gemeente zelf die het plan van 50km/u laat varen en dan maar pleit om 70km/u te houden” aldus Daniëls die verslag kreeg van de commissie. "Immers als de 70km/u behouden blijft bij de heraanleg zoals de schepen wil, verdwijnt het zebrapad.  Het is pijnlijk om te moeten lezen dat volgens onze schepen een snelheid van 50km/u niet mogelijk is met gescheiden fietspaden.  Het kan wel -bewijze de N70 in sint-Niklaas- én als schepen pleit je daar toch voor, blijf je op dat punt en onderhandel je tot je dat bereikt hebt ” stellen Lut De Vriendt, Lauren van Guyse en Marc De Meulenaere als inwoners van Sint-Pauwels samen met Daniëls.  “Het is duidelijk dat de gemeente in het kader van verkeersveiligheid de snelheid niet wil verlagen naar 50km/u en dit niet in de huidige situatie en ook niet in de toekomstige situatie.  Vraag is dus ook of de gemeente zijn verantwoordelijkheid wel wil nemen” besluiten Daniëls, De Meulenare, De Vriendt en Van Guyse.  "Het kan wel zijn dat wel als N-VA in onze gemeente in de oppositie zitten, maar een veilige oversteekplaats is voor iedereen belangrijk, los van partijen.  Als we op de verschillende niveau's samenwerken, kunnen we het allicht wel realiseren.  We blijven dan ook als N-VA onze hand uitsteken om dit samen aan te pakken" aldus Daniëls.

Ook het kabinet van minister Weyts is na navraag bij AWV formeel : “Het argument dat als snelheid verlaagd wordt, er terug naar de tekentafel moet, is niet juist.  Het klopt dat de weg ontworpen is voor 70 km/u en zo ook het hele procedurele traject via de Regionale Mobiliteitscommissie (RMC) heeft doorlopen.  Daarbij heeft de gemeente steeds ingestemd met 70 km/u aan de Bagonie zonder zebrapad en daar ook geen fundamentele opmerkingen over gemaakt.  Omdat de gemeente telkens heeft ingestemd, is het niet evident om daar op terug te komen, want dan moet er opnieuw naar RMC  gegaan worden als men naar een ander ontwerp zou gaan.  Maar men hoeft echter niet naar een ander ontwerp te gaan en kan perfect de snelheid verlagen zoals zo dikwijls gebeurt door gemeenten hetzij via een aanvullend reglement, hetzij via PCV, waarbij de afgescheiden fietspaden blijven én er een zebrapad mogelijk is.   We stellen vast dat de gemeente de snelheid niet wil verlagen en de facto dus ook geen zebrapad wil.”

Fietspad aan Dries : reeds bevestigd in voorjaar

Vele jaren vertelde het gemeentebestuur dat dit fietspad niet mocht van erfgoed, maar daar bracht Daniëls verandering in.  Reeds in het voorjaar van dit jaar kreeg hij door bevraging van de bevoegde ministers formeel de bevestiging dat een fietspad aan de Dries wel kon, hetgeen dan ook zal opgenomen worden in de plannen van de heraanleg en bevestigd werd op deze PCV . "Het is positief dat de gemeente nu eindelijk mee is in de aanleg van een fietspad aan de Dries in Sint-Pauwels.  Lange tijd beweerde het gemeentebestuur immers dat er geen fietspad mocht komen, waarvan ik na bevraging van verschillende ministers moest vaststellen dat dit uitleg niet juist was.  Het fietspad is mogelijk en zal dan ook worden aangelegd" zegt Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA).

Zie hier ons bericht van juni 2018 waar alle info in staat.  Ook in de parlementaire vragen van Daniëls kan u de historiek zwart op wit zien wie wat ondernomen heeft.

Artikel "Het Laatste Nieuws" ©Kristof Pieters