N-VA Sint-Gillis-Waas wil extra zitbanken met vuilbakken

Op 13 september 2018, over deze onderwerpen: 12. Allerlei, 4. Sport en Recreatie, 11. Gemeenteraadsverkiezingen oktober 2018

De afgelopen jaren verdwenen in Sint-Gillis-Waas zitbanken en ook vuilbakken.  Een aantal zitbanken zijn tevens onbruikbaar door gebrek aan onderhoud of gewoon versleten. Bovendien zijn er veel plaatsen waar een zitbank een meerwaarde zou zijn. Buurtbewoners, senioren, mensen met kinderen, wandelaars met huisdieren maar ook toeristen (denk maar aan de Vossenfietstocht door Sint-Gillis-Waas) missen rustpunten en plekken om elkaar te ontmoeten.  N-VA heeft dit in het verleden al regelmatig aangekaart, helaas zonder resultaat. Vandaag legt ze haar “bankenplan” voor Sint-Gillis-Waas op tafel in de deelgemeente Sint-Pauwels.

Mensen samenbrengen

“N-VA wil mensen opnieuw samenbrengen en een zitbank is dan een element daartoe. Als je met 2 mensen op een bank zit, begin je automatisch wel een babbeltje.  Die ontmoetingen kunnen heel divers zijn: senioren op wandel, een moeder met een kind, toeristen of mensen die gewoon de bedrijvigheid willen gadeslaan. Daarom willen we als N-VA met ons bankenplan in de verschillende deelgemeenten van Sint-Gillis-Waas nieuwe zitbanken plaatsen of kapotte exemplaren vervangen” licht lijsttrekker en Vlaams Parlementslid Koen Daniëls toe.

“We lanceren ons plan voor heel de gemeente Sint-Gillis-Waas in de deelgemeente Sint-Pauwels, omdat net hier een bank stond waar wel wat mensen gebruik van maakten en die is weggehaald zonder ze te vervangen” verklaart Hans Burm uit Sint-Pauwels.

Inspraak van inwoners en verenigingen

N-VA wil de inwoners en verenigingen ook betrekken bij hun zitbankenplan. “Onder het motto “Met N-Va zit je goed” roepen we inwoners en verenigingen op om die locaties door te geven waar ze vinden dat een gemeentelijke zitbank welkom is of er een zitbank staat die dringend aan vervanging toe is” zegt fractieleider in de gemeenteraad Guido De Lille.  Voor de partij kunnen het op bepaalde plaatsen ook picknicktafels zijn om fietsende toeristen of families tijdens een wandeling de kans te geven samen te eten.

Propere omgeving door vuilbak

De partij stelt ook voor om bij elke bank een vuilbak te voorzien. “Waar mensen samen komen, bestaat de kans op afval.  Kleine papiertjes van een snack te eten, het stokje van een lekstok, een flesje, maar ook hondenpoepzakjes.  Om de buurt proper te houden, stellen we voor om overal een vuilbak te plaatsen, met gescheiden inzameling.  Wel zal het dergelijk exemplaar moeten zijn dat het inproppen van huishoudelijk afval verhinderd.  En uiteraard moet er ophaalronde worden voorzien” gaat Daniëls verder.  “Elkaar ontmoeten, met inspraak in een propere omgeving, dat zit vervat ons bankenplan “Met N-VA zit je goed … en proper!” en we kijken uit naar de voorstellen van de inwoners en verenigingen op metnvazitjegoed [at] gmail.com of via de facebookpagina van de partij” besluit Daniëls.

Reportage © TV-Oost