N-VA Sint-Gillis-Waas stelt slimme verlichting op fietspad voor

Op 12 oktober 2021, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 9. Veiligheid

N-VA Sint-Gillis-Waas heeft een actie gehouden op het fietspad F411 van de vroegere spoorwegbedding tussen Sint-Niklaas en Hulst op het grondgebied van Sint-Gillis-Waas.  De partij wil dat het fietspad, dat binnenkort wordt heraangelegd op het grondgebied van Sint-Gillis-Waas, op een slimme manier wordt verlicht.  Ze doen hun voorstel om het onveiligheidsgevoel te laten dalen en jong en oud ook ’s avonds en ’s nachts te motiveren om deze fietsverbinding te gebruiken.

Verlichting zorgt voor meer gebruik en minder onveiligheidsgevoel
Bij hun actie om te pleiten voor een verlicht fietspad, plaatste N-VA amberkleurige led-theelichtjes op de rand van het wegdek en een aantal naar beneden gerichte zaklampen waardoor het geheel een feeërieke doch sobere verlichting kreeg. “Vanaf de avond valt, wordt het fietspad een pikdonkere tunnel tussen de velden.  Ik voel me in die donkerte helemaal niet op mijn gemak en neem het fietspad dan niet meer en rij langs de weg of neem de wagen.  Als ik van Stekene kom, is er verlichting op de Spoorzate F41 tot op de grens tussen Kemzeke en Sint-Gillis-Waas.  Vanaf ik in Sint-Gillis-Waas kom, rij ik een pikdonker gat.  Als het fietspad op het grondgebied van Sint-Gillis-Waas verlicht zou zijn, dan zou ik me veiliger voelen en langs  De Route rijden” aldus gebruikster Lauren Van Guyse (25 jaar).

Slimme verlichting
N-VA pleit voor slimme verlichting die zowel energiezuinig is en ook de natuur niet verstoort. “Technologie staat niet stil.  Hoge verlichtingspalen met sterke lampen die heel de nacht op volle sterkte branden zijn niet meer van deze tijd en stellen we dan ook niet voor.  We stellen verlichting voor die de fietser volgt met hetzij detectielussen in het fietspad, hetzij detectoren.  De verlichting gaat dan aan/sterker branden als er een fietser passeert en ook een eindje voor de fietser het fietspad verlicht.  Het gevoel van het zwarte gat is dan al opgelost” legt N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls uit.

“Onderzoek in Nederland en Duitsland heeft ook geleerd dat verlichting met een bepaalde frequentie -de zogenaamde batlamp- nachtdieren en vooral vleermuizen niet verstoren.  Bijgevolg kunnen de twee doelen: het fietspad verlichten en fauna en flora minimaal verstoren samen gerealiseerd worden” legt Daniëls verder uit.  (https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/natuur-en-milieu/verbinde...)

“Ook kan er gewerkt worden met lage verlichtingspalen zodoende  het fietspad verlicht is en er minimaal verstrooiing van het licht of lichtvervuiling naar boven toe” aldus Daniëls . (https://inframarks.nl/dynamische-lichtmasten-activelights/)

Waar een wil is, kan verlichting
De partij doet niet toevallig nu het voorstel.  “Omdat het fietspad op het grondgebied van Sint-Gillis-Waas zal worden heraangelegd, is het nu de moment om dit te voorzien.  Eerst het fietspad aanleggen en dan nadien opnieuw kranen uitsturen om kabels te leggen, is niet alleen een dubbele kost, maar brengt ook het risico met zich mee dat het nieuwe fietspad wordt beschadigd.  Met N-VA willen we zaken efficiënt en effectief aanpakken en dus is het nu de moment dat dit moet gebeuren.  Zeggen dat projecten dan vertraging zouden oplopen, is toegeven dat men de afgelopen jaren de piste van verlichting niet resultaatsgericht heeft onderzocht” licht Daniëls toe.  “Overheden moeten ook niet naar elkaar wijzen, want in de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie en de gemeente is opgenomen dat de gemeente zorgt voor de verlichtingsstudie en plaatsing.  Waar een wil is, is dus een weg.”

“Je hoort af en toe van reflectoren, maar dat is toch niet hetzelfde.  Reflectoren weerkaatsen het licht van je fietslicht, maar verlichten niet het fietspad.  Het fietspad blijft dan een donkere tunnel, wat net hetgene is wat het onveiligheidsgevoel vergroot en het comfort verlaagt.” besluiten Van Guyse en Daniëls.

Zie ook reportage TV-Oost: https://www.tvoost.be/nieuws/n-va-sint-gillis-waas-vraagt-om-belangrijk-...

Filmpje de realiteit: fietspad Stekene - Sint-Gillis-Waas: