Koen Daniëls aangeduid als N-VA-lijsttrekker: ”Echt rekening houden met inspraak inwoners”

Op 12 oktober 2023, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

Sint-Gillis-Waas - Op een druk bijgewoond ontbijt in de bibliotheek van Sint-Gillis-Waas werd Koen Daniëls unaniem en onder luid applaus aangeduid als lijsttrekker voor N-VA bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen in Sint-Gillis-Waas. N-VA wil met Daniëls hun positie als grootste partij nog verder versterken om met de bekommernissen én inspraak van de inwoners van De Klinge, Sint-Gillis-Waas, Meerdonk en Sint-Pauwels echt aan de slag te gaan.

Constructieve doorzetter
Lokale N-VA-partijvoorzitster Lauren Van Guyse (27) omschreef de keuze voor Daniëls als lijsttrekker als volgt:

“Als kind is hij allicht in een vat koffie gevallen en er zitten duracellbatterijen in.  Hij bezit enorm veel kennis over vele domeinen, gaat men Jan en alleman in gesprek en zet zich elke dag met ambitie in voor een beter leven in onze gemeente en in Vlaanderen.  Als het goed is stemt hij mee, maar als het beter kan zal hij met constructieve voorstellen niet loslaten. Ik ben dan ook enorm trots dat ik deze constructieve doorzetter en de feitelijk burgemeester van 2019 aan u kan voorstellen als onze N-VA-lijsttrekker voor de verkiezingen van juni 2024.”

Feitelijke burgemeester van 2019
Van Guyse (N-VA) verwees daarbij naar het feit dat Daniëls bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen een ongeziene score van 2.350 voorkeurstemmen haalde én N-VA Sint-Gillis-Waas de grootste partij werd.  CD&V, Vooruit en Groen negeerden echter die verkiezingsuitslag, zetten toen hun eigen kopman Lippens opzij en duidden De Rudder met 2,5 keer minder stemmen aan tot burgemeester. “Koen is de geknipte man om ons sterk en divers team aan te voeren.  Wij willen dat er nu eindelijk een beter beleid komt op vele vlakken en roepen de inwoners op om N-VA en Koen een nog sterker mandaat te geven zodat dergelijke trucs niet meer mogelijk zijn en de inwoners het beleid krijgen dat ze wilde en willen” aldus voorzitster Van Guyse.

Teamsport
Daniëls bedankte voor het vertrouwen en bedankte ook het volledige team van N-VA Sint-Gillis-Waas. “Politiek is een teamsport, niet alleen met de eigen ploegleden, maar met iedereen die op het veld staat én steeds met de inwoners voor ogen.  Politiek doe je niet voor jezelf of het in stand houden van een familietraditie, maar wel om de inwoners de gemeente te geven die ze willen” aldus Daniëls.

N-VA is enige werkbare alternatief
Vandaag bestaat de meerderheid in Sint-Gillis-Waas uit CD&V, Vooruit en Groen en recent maakten CD&V en Vooruit hun kartel bekend. “Iedereen ziet vandaag dat -als de verkiezingsuitslag het toelaat- er opnieuw een coalitie komt van CD&V, Vooruit en Groen.  Een stem op CD&V is dus een stem op Groen. Als inwoners dat niet willen, is het met het nieuwe kiessysteem belangrijk om hun stem niet te verspreiden over verschillende partijen én N-VA Sint-Gillis-Waas aan te duiden voor ander en beter beleid” analyseren Van Guyse en Daniëls.

De partij gaf ook al een eerste set van speerpunten mee die ze willen realiseren bij de volgende verkiezingen. Het programma wordt nog verder uitgewerkt op basis voorstellen van inwoners.

Netheid en veiligheid
“Onze gemeente en deelgemeenten liggen er door het huidige beleid vuil bij en er is geen structureel onderhoud.  Voor de verkiezingen wordt er even gekuist, maar zoals iedereen de afgelopen jaren heeft gezien valt het stil de dag na de verkiezingen. Sluikstort wordt nu niet aangepakt.  Met N-VA willen wij wel mobiele camera’s zoals in vele andere gemeenten.  Wij willen opnieuw een propere gemeente waar sluikstort wordt aangepakt en waarbij ook grachten permanent worden onderhouden om de waterproblematiek aan te pakken” licht Daniëls toe.

Gelijke behandeling
“Het huidige beleid van twee maten en twee gewichten gaat gewoon verder in deze gemeente.  De ene kinderopvang krijgt een subsidie voor de huur van het gebouw en de andere niet.  De ene ondernemer wordt “prominent” genoemd en krijgt een wegwijzer en de andere niet.  De ene inwoner mag zijn volledige voortuin tot parking omvormen en de andere moet een paar tegels uitbreken.  Met N-VA willen we iedereen gelijk behandelen.  Dat is goed bestuur én ook voor iedereen het beste en het duidelijkst” gaat de N-VA-er verder.

Echte inspraak en luisteren naar inwoners
“We stellen vandaag vast dat het huidige bestuur van CD&V, Vooruit en Groen de mond vol heeft van inspraak, maar in haar daden die inspraak compleet negeert. Het meest recente voorbeeld is de rotonde in De Klinge waarvan de inwoners massaal lieten weten die te willen behouden, maar die het huidige beleid toch gaat veranderen in een bocht met afslag.  Met N-VA willen we inspraak en luisteren naar inwoners echt tot doel maken en het belastinggeld efficiënt inzetten.  We willen aan politiek doen voor de inwoners” aldus Daniëls.

Nederlands en Inburgering
“We zien de diversiteit in het straatbeeld van onze gemeente toenemen.  Het open grenzenbeleid dat de federale Vivaldi-regering met de lijstduwer van CD&V (De Moor) voert, heeft ook impact bij ons.  Voor N-VA is het duidelijk dat dat open grenzenbeleid moet stoppen én dat wie deel wil uitmaken van onze gemeenschap Nederlands moet leren en -als het fysiek mogelijk is- dient te werken of gemeenschapsdienst doen. Met N-VA willen we ook in onze gemeente echte inburgering en is er geen plaats voor een asielcentrum of bijkomende asielopvang” besluit Daniëls.

Reportage: © TV-OOST: