Gemeente stopt afvalophaling aan seniorenwoningen

Op 27 april 2021, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 12. Allerlei

N-VA Sint-Gillis-Waas begrijpt niet dat de bewoners van de seniorenwoningen in de Sint-Helenastraat en Zwanenhoekstraat in Sint-Gillis-Waas vanaf 26 april hun afval zelf naar ondergrondse afvalcontainers moeten brengen en dat hun afval niet langer wordt opgehaald aan huis.  De partij stelt voor dat bewoners van de seniorenwoningen nog steeds hun container kunnen gebruiken en als ze dit willen én ertoe in staat zijn, ze ook gebruik kunnen maken van de ondergrondse afvalcontainers.  Tevens vraagt N-VA de nodige maatregelen te nemen tegen sluikstort.

Met de komst van de nieuwe sociale woonwijk in het Broek, achter woonzorgcentrum De Kroon, heeft de gemeente beslist dat in die wijk het afval niet langer aan huis wordt opgehaald. De toekomstige bewoners moeten hun afval zelf naar één van de twee plaatsen met ondergrondse afvalcontainers brengen.  Met een badge kunnen ze hun afval daar deponeren en betalen ze per keer dat ze afval deponeren. “Groot was onze verbazing toen we vernamen dat alle huidige bewoners van de seniorenwoningen dit ook moeten doen en niet langer hun container voor hun deur mogen zetten voor ophaling aan huis” lichten N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls, BSCD-lid (Bijzonder comité sociale dienst) Lauren Van Guyse en gemeenteraadslid Iris Ruys toe.  “In seniorenwoningen wonen veelal senioren die ondersteuning nodig hebben en dikwijls minder goed te been zijn.  Dit getuigt echt niet van sociaal beleid dat rekening houdt met onze oudere inwoners als ze nu worden verplicht hun afval verder weg te brengen.”

“We stellen met N-VA Sint-Gillis-Waas voor dat de inwoners van de seniorenwoningen zowel hun afval buiten kunnen zetten voor ophaling aan huis zoals voorheen en daarnaast – voor wie dit wil en kan- ze ook gebruik kunnen maken van de ondergrondse afvalcontainers.  Met de automatische facturatie die sinds diftar is ingevoerd, kan dit gemakkelijk georganiseerd worden” bepleiten Daniëls, Van Guyse en Ruys.

N-VA stelde bovendien vast dat er reeds sluikstort stond aan de ondergrondse afvalcontainers nog voor ze in gebruik werden genomen.  “Uit andere gemeenten is geweten dat er in de omgeving van dergelijke ondergrondse afvalcontainers dikwijls sluikafval voorkomt.  Ook hier stellen we het vast.  We hebben reeds meermaals voorgesteld om verplaatsbare camera’s in te schakelen tegen sluikstort, doch CD&V/Groen!-Vooruit stemden dit telkens weg.  Deze ondergrondse afvalcontainers zouden een goede plaats zijn om dergelijk cameratoezicht te hebben” besluiten Daniëls, Van Guyse en Ruys