Eerste boekenhuisje van gemeente krijgt nieuwe plaats: overleden initiatiefneemster Benita Cramer leeft verder

Op 5 december 2023, over deze onderwerpen: 12. Allerlei, 6. Cultuur

Het eerste boekenhuisje van heel de gemeente Sint-Gillis-Waas werd door Benita Cramer geplaatst in de Heidestraat in De Klinge aan haar eigen woning.   “Benita las zelf heel wat boeken en vond het een goed idee om iedereen 24/24 en 7/7 via een boekenhuisje mee te laten genieten.  Ze plaatste er zelf boeken in die ze gelezen had en riep iedereen op hetzelfde te doen.  Wie passeerde kon dan een ander boek meenemen en elkaar zo inspireren om goeie boeken te lezen” licht Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) toe.  “Dat positief initiatief was ook de drijfveer van Benita in ons lokaal N-VA bestuur.”

Op 3 juli 2022 overleed Benita helaas.  “Het overlijden van Benita was niet alleen een schok in ons bestuur, maar de vele vrienden en kennissen verloren een gedreven en positief ingestelde persoon.  Vorige jaar liepen we nog de 100km met onze afdeling ten voordele van Kom Op Tegen Kanker en ter nagedachtenis van Benita.  We wilden ook de idee van lezen en verbondenheid van Benita niet verloren laten gaan.  De woning van Benita zou verkocht  worden en dus gingen we op zoek naar een nieuwe locatie voor haar boekenhuisje” aldus N-VA voorzitster Lauren Van Guyse.

En die plek werd enkele huizen verder in dezelfde straat gevonden wij Els Sack en Willy Beck van huisnummer 81.  “We wilden heel graag het boekenhuisje van Benita een plaatsje gegeven.  We hebben het al wat opgesmukt.  Als er mensen zijn die een aantal goeie boeken hebben om het huisje aan te vullen, mogen deze gerust bij ons afgeven en zelf boeken komen halen om te lezen” aldus Els en Willy.  “Het is wel niet de bedoeling om  halve inboedels bij ons te dumpen.  Want als je dat bij Benita had gedaan je zou het geweten hebben voor wie haar temperament kent” voegen de initiatiefnemers er met een knipoog nog aan toe.

Het boekenhuisje werd officieel ingehuldigd in bijzijn van het bestuur van N-VA Sint-Gillis-Waas, de lopers van de 100 km tegen kanker en Els en Willy.