Boiler met plakband
“De zogenaamde kitchenette is een wankel kastje waarop twee losse elektrische kookplaten staan. Daaronder is met plakband een warmwaterboilertje gehangen. Met slingerende stekkerdozen is dat dan aangesloten op één stopcontact” beschrijft Daniëls de situatie. “Dat staat dan in sommige gevallen vlakbij de gasmeter waar de aarding (equipotentiaalverbinding) nog niet op is aangesloten. De douche staat daar dan ook nog bij, waarbij de afvoer ofwel gewoon over de vloer loopt en de mensen de poort open moeten zetten om het water buiten te laten lopen, ofwel liggen er buizen over de vloer, met alle gevaar om te vallen vandien” drukt Daniëls zijn verontwaardiging uit.
"Ook de verwarming is uitgebroken en mensen verwarmen hun woonplaats/garage nu met elektrische bijzetradiatoren. De elektriciteitsmeter maakt overuren en hun factuur dus ook.” De situatie is niet in één huis zo, want Daniëls bezocht verschillende huizen en zag hetzelfde van wat hij eerder zag en aankaartte in Meerdonk en Sint-Pauwels
Opvolging en coördinatie werf ondermaats
De aanpak van de werken roept ook vragen op. “Radiatoren worden uitgebroken en vervolgens krijgen de bewoners te horen dat de nieuwe radiatoren “vast zitten op de boot”. Gevolg is dat ze zonder verwarming zitten. Er was ook beloofd dat de meubels van de bewoners zouden afgedekt worden, maar daar is in een aantal huizen niets van te merken. Bedden van de kinderen liggen vol met bouwpuin, eettafels worden gebruikt door de werklieden om op te staan. Al het afval wordt ongesorteerd in de tuinen gegooid en bouwmaterialen liggen in weer en wind buiten. “Werken van de ene aannemer worden door de volgende niet gerespecteerd” geeft Daniëls aan.
Mensen durven niet reageren
De bewoners zijn terughoudend om hun grieven te uiten omdat ze bang zijn hun woning te verliezen. “Het kan toch echt niet dat bewoners schrik moeten hebben van hun eigen sociale huisvestingsmaatschappij. Het woord sociaal staat daar voor iets in. En het klopt dat ze na de renovatie opnieuw een degelijke woning zullen hebben, maar dat is geen vrijgeleide om mensen gedurende weken in dergelijke omstandigheden achter te laten” aldus Daniëls. “Het is opvallend dat nadat ik gepasseerd was, er plots een grote opruimactie is gebeurd”.
Er wordt niet geleerd uit voorgaande problemen
“Reeds in 2020 waren er bij de renovaties van de sociale huurwoningen in de Teerlingwijk in Meerdonk problemen. De problemen die ik vandaag zie zijn exact dezelfde dan in Meerdonk en Bagonie Sint-Pauwels. Ik heb dit al tweemaal op de gemeenteraad van Sint-Gillis-Waas gebracht ten aanzien van de schepen van wonen en in een uitgebreid gesprek met woonanker Waas in december 2021. Er was me beloofd dat dit niet meer opnieuw ging gebeuren, maar de feiten spreken dit tegen. Ik blijf dit melden want ook in Sint-Gillis-Waas staan er renovaties gepland” laat Daniëls optekenen.
Voor N-VA Sint-Gillis-Waas is de oplossing nochtans eenvoudig. Ook bewoner Dirk Steenssens uit de Bagoniewijk stelde dit reeds voor. “In elke wijk staan er enkele huizen leeg. Als men die eerst volledig in orde brengt, daar de mensen van het huis dat men aanpakt onderbrengt en dan huis na huis afwerkt. Als men gecoördineerd werkt, kan men een huis in één week afwerken. De materialen van de bewoners zouden dan ondergebracht kunnen worden in een container. Dat is én voor de bewoners veel aangenamer en werkt ook veel vlotter voor de aannemer én de werken en de kwaliteit ervan is door Woonanker Waas veel beter op te volgen. Een andere optie is een woonunit type stacaravan voor het huis dat men renoveert. Maar dat gebeurt helaas niet” aldus Daniëls en Steenssens.