N403 (Zandstraat) Minister Weyts wil weigering MOW 50 km/u in beroep behandelen

Op 26 februari 2019, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 10. Gemeenteraad

Vandaag is de snelheid in de Zandstraat voor het gedeelte buiten de bebouwde kom 70 km/u.  Gezien de lintbebouwing, de kruispunten met oversteekplaatsen en op sommige plaatsen het naastliggend fietspad, is voor N-VA Sint-Gillis-Waas het verlagen van de snelheid verantwoord.  Helaas heeft het gemeentebestuur in het verleden op allerlei vergaderingen met het gewest zelf steeds de 70 km/u goedgekeurd.  Als N-VA Sint-Gillis-Waas hebben we meermaals de juiste procedure om de snelheid te verlagen toegelicht in de de gemeenteraad, maar helaas heeft men nooit willen luisteren.  N-VA Sint-Gillis-Waas heeft bij monde van Vlaams Volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid Koen Daniëls nogmaals de hand uitgestoken om met de juiste procedures het doel van een veiligere weg te realiseren.  Ondertussen kan het gemeentebestuur wel al doen wat N-VA reeds zeer regelmatig heeft aangehaald: snelheidscontroles, controle op roodlichtrijden aan de kruispunten en scholen, uitwerken van tonnagebeperking. Nota bene, Ben Weyts (N-VA) is de eerste minister die effectief geld heeft voorzien voor de volledige heraanleg van de N403 op aangeven van ons Vlaams Parlementslid Daniëls.

 

Gemeentebestuur heeft altijd ingestemd met 70 km/u

Vlaams Volksvertegenwoordiger Koen Daniëls (N-VA) heeft afgelopen weekend met minister Weyts, toen die in Gent was voor de studiedag van de partij over ecorealisme, overleg gepleegd over de weigering door de secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare werken van een snelheidsverlaging op de  N403 (Zandstraat Sint-Pauwels). “Toen ik de weigering door de secretatis-generaal van het departement mobiliteit en openbare werken vernam over de verlaging van de snelheid naar 50 km/u op de N403, heb ik dadelijk een overleg gevraagd met Minister Ben Weyts en zijn kabinet om meer uitleg te krijgen. Dat overleg heeft afgelopen zaterdag in Gent in de rand van de N-VA-studiedag over ecorealisme plaats gehad. 

Het kabinet heeft het dossier bij het departement opgevraagd omdat die dit autonoom afhandelen. Daaruit blijkt dat het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas in de afgelopen jaren telkens heeft ingestemd met 70km/u.  Zelfs op de laatste en finale Provinciale commissie verkeersveiligheid van 4 september 2018, heeft de gemeente ervoor gekozen om 50km/u NIET te weerhouden.  Zoals we in de gemeenteraad al meermaals hebben gezegd, had het gemeentebestuur voor de heraanleg veel beter moeten onderhandelen met AWV over kruispunten, fietspaden en snelheid en had het gemeentebestuur geen koppeling mogen maken tussen de huidige weg en de toekomstige heraanleg.  Helaas heeft men onze adviezen in de wind geslagen” schetst Koen Daniëls (N-VA) de achtergrond. 

 
Minister bereid, doch gemeente heeft geen beroep ingediend
“Ik heb bij  minister Weyts (N-VA) de situatie en inplanting van de weg nogmaals toegelicht, en gezien de verkeersdrukte, de lintbebouwing, de aanpalende woonwijken alsook het naastliggend fietspad, is de minister de gedachte voor een verlaging van de snelheid tot 50 km/u wel genegen vanuit zijn bekommernis voor de verkeersveiligheid.  Alleen is er tot op de dag van vandaag nog steeds geen beroep ingediend door het gemeentebestuur bij de minister.  Een handeling die moet gebeuren en die ik vanavond op de commissieraadszitting dan ook zal voorstellen teneinde een rechtszekere oplossing te bieden.  Niemand is er immers bij gebaat om borden te zetten die worden weggehaald of die juridisch kunnen aangevochten worden wanneer er snelheidsboetes worden verstuurd” zegt Daniëls.  

 

N-VA legt voorstel op tafel dat heel de gemeenteraad volgt 

Op de gemeenteraad van 4 april heeft N-VA dan na gesprek met alle partijen het initiatief genomen om een beslissing voor te stellen die door de minister wel zou kunnen goedgekeurd worden.  "In dat voorstel wordt er gekeken naar de huidige weg waar de fietspaden vlak naast de rijbaan liggen in de Potterstraat en de Zandstraat.  Op die plaatsen wordt 50km/u voorgesteld.  In het belang van de doorstroming, maar ook om consistent te zijn met het eigen argument "fietspad aanliggend aan de rijbaan" kan de volledige huidige Potterstraat dan ook geen 50 km/u blijven zoals het schepencollege had voorgesteld, omdat vanaf Brantano tot aan het rondpunt in Sint-Niklaas de fietspaden gescheiden liggen" legt Daniëls uit. "Met ons voorstel verwijzen we ook niet naar de vroegere, terugkerende instemming van het schepencollege om overal 70 km/u te houden op de N403 bij de toekomstige heraanleg. Een punt waarop het telkens vastliep."

 
Geld voor heraanleg, maar waar is tonnagebeperking, ANPR en snelheidscontrole
“Als inwoner van Sint-Gillis-Waas ben ik wel blij dat de N403 eindelijk zal heraangelegd worden.  N-VA Minister Weyts is de eerste die effectief geld heeft voorzien in het meerjarenbudget voor de heraanleg na jaren een CD&V-minister op die stoel.  Ik kan ook alleen maar hopen dat de gemeente verder werkt aan de tonnagebeperking en een beveiliging met ANPR-camera’s, een plan dat we bijna 2 jaar geleden hebben voorgesteld.  Ik vrees ervoor dat door het jaren talmen door het gemeentebestuur, ze dit niet meer in orde zullen krijgen voor de werken aan Oosterweel starten, met alle gevolgen vandien” besluit Daniëls. “Bovendien kan het gemeentebestuur nu al instensief snelheidscontroles doen, bijvoorbeeld aan de school of controle op roodlichtrijders.  Als de pakkans vergroot, zal de veiligheid sowieso toenemen.”
 
Uit de brief van MOW
 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is