Waterbeleid Sint-Gillis-Waas

Op 27 november 2018, over deze onderwerpen: 7. Openbare werken, 9. Veiligheid

Studie Provincie - waterbeleid Sint-Gillis-Waas

“Het feit dat de provincie Oost-Vlaanderen nu een modelleringsstudie heeft gemaakt voor het waterbeleid, net zoals de werken die Aquafin nu aan het uitvoeren is in de omgeving van de Doornstraat en Gaverstraat kunnen we als N-VA alleen maar toejuichen.  Elk beleidsniveau moet zijn verantwoordelijkheid nemen.  Dergelijke studie is echter niet nodig om als gemeente te doen wat je moet doen bv door baangrachten stelselmatig niet alleen te maaien maar

ook om de 2 jaar effectief het slib op te zuigen, terreinen die nodig zijn voor de waterhuishouding te behouden en doorgangen naar grachten te vrijwaren.  Immers in al die grachten –als ze de volledige noodzakelijke breedte en diepte hebben- kan heel wat water opgevangen worden.  Als N-VA zijn we blij dat we waterbeleid op de politieke agenda hebben gekregen in Sint-Gillis-Waas, alleen jammer dat het nu pas in een
“stroomversnelling” komt na de overstromingen niet alleen in 2016, maar ook al in 2014, 2010, 2005 en 1998.  We verbazen ons er echter wel over dat het CD&V-schepencollege tegen het advies van zijn eigen administratie toelatingen blijft geven en gronden blijft verkopen waardoor het onderhoud aan de waterlopen “ernstig belemmerd wordt (sic)” aldus Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) en fractieleider Guido De Lille uit Sint-Gillis-Waas. “We blijven ons voorstel dan ook op tafel leggen om als gemeente structureel de eigen verantwoordelijkheden ten volle op te nemen inzake onderhoud en aanleg van grachten en rioleringen alsook inzake vergunningen.  Het klopt dat de waterweg der Lage Landen dient verbreed te worden maar intussen kan men wel reeds de nodige werken doen.”

Reportage: TV-Oost