voorzieningen zijn voor hondenuitwerpselen in iedere deelgemeente.

Op 8 juni 2018, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

Ongeveer 1 op 5 Vlaamse huishoudens bezit minstens 1 hond. Wellicht is dit voor onze landelijke gemeente met zijn verschillende deelgemeenten nog meer.
Verhoudingsgewijs zien we echter nauwelijks voorzieningen voor houders van honden. Enkel in Sint-Gillis-Waas is er een openbare hondenloopweide. Tevens is ze regelmatig niet toegankelijk door de vochtigheid en is het eerder een zeehondenloopweide, waar ik al eerder een punt van heb gemaakt op de commissiezitting.
Op de deelgemeenten Sint-Pauwels, Meerdonk en De Klinge is er niets. Bijgevolg zou ik namens de N-VA fractie willen voorstellen om voor de grote groep hondeneigenaars in de verschillende deelgemeente en dus in elke deelgemeente een hondenloopweide te voorzien.
Daarnaast stellen we vast dat er heel wat sport- en speelpleintjes, maar ook voetpaden en voortuinen overlast hebben van honden en vooral hun achtergelaten behoeften. Ook hondenuitwerpselen in plastic zakjes vinden we terug in het straatbeeld, parken en bossen. Uiteraard is het de verantwoordelijkheid van het baasje om die mee te nemen, maar we stellen vast dat er in Sint-Gillis-Waas, De Klinge, Meerdonk en Sint-Pauwels eigenlijk geen voorzieningen zijn voor hondenuitwerpselen.
We denken dat bovenstaande initiatieven, samen met een enkele goed geplaatste hondentoiletten, ook hierin een nuttige evolutie kan teweeg brengen.
Zweeds onderzoek bij 3,4 miljoen mensen heeft trouwens aangetoond dat hondeneigenaars langer en gezonder leven. Minder stress, een lage bloeddruk en minder kans op allergieën zijn de belangrijkste positieve effecten van een viervoeter in huis. Daarbovenop kan je deze weiden zeker ook gemeenschapsbindende infrastructuur noemen. Met een relatief kleine investering valt er volgens ons dus veel te winnen.
Wil het college ingaan op dit voorstel?