Voetwegel 35 Blauwe Hoefwegel, De Klinge

Op 19 oktober 2015, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

Tussenkomst gemeenteraad  dd. 01/10/2015
Punt 4 : gedeeltelijke afschaffing voetweg 35, Blauwe Hoefwegel

Dank u, mijnheer de voorzitter.

Mijnheer de secretaris wij zouden graag hebben dat deze tussenkomst genotuleerd wordt.

In principe zijn wij als N-VA fractie tegen de afschaffing van voetwegen en trage wegen. Wij hebben dat in het verleden al gezegd en wij blijven dit herhalen.
Wij vinden voetwegen en trage wegen historisch erfgoed dat moet bewaard blijven, meer zelfs ze moeten in ere hersteld worden.
Onze plattelandsgemeente moet deze trage wegen juist open houden omwille van ons landelijke karakter en de mogelijkheid voor ontspanning en veilige verplaatsing voor onze inwoners en bezoekers.

Het provinciaal reglement op de buurtwegen van 28 oktober 1976 stelt in artikel 13 duidelijk het volgende en ik citeer :
'Het is verboden de buurtwegen geheel of gedeeltelijk in te nemen, het publiek gebruik ervan te belemmeren, deze innemingen of belemmeringen in stand te houden of de weg op gelijk welke wijze te beschadigen. Het college van burgemeester en schepenen zal elke belemmering van het publiek gebruik van de weg onmiddellijk doen verwijderen.'
Artikel 14 spreekt over de straffen die kunnen uitgesproken worden en ‘De rechter machtigt het gemeentebestuur bij ontstentenis van de overtreder op zijn kosten in dit herstel te voorzien.  De kosten zullen van de overtreder teruggevorderd worden op een eenvoudige staat, door het college van burgemeester en schepenen’.  Einde citaat.

We lezen in de notulen dat Voetweg 35 is ingenomen door :
* Kippenren met kippenhok
* Mooie siertuin omzoomd met haag
* Struikgewas, bomen tot meer dan 2 m hoog, wildgroei
* paletten, bouwafval, groenafval
* gracht, gaande van ondiep tot gevuld met afval

Ik kan moeilijk tot een andere conclusie komen dan “het college” heeft laten betijen én past bovendien de regelgeving ter zake niet toe. Wij kunnen dit ten zeerste betreuren.  Ik ben persoonlijk gaan kijken, het is een echte schande.
Maar het college had zijn eigen verzuim nog kunnen rechtzetten bij behandeling van dit punt in het college van 18 mei. Er was immers een eigenaar, de NV Kouter, die terecht vraagt en ik citeer :
‘Er dient een einde gemaakt aan de huidige ongeoorloofde toestand waarbij door aangelande bewoners onze eigendom op verschillende plaatsen wordt ingenomen en niet meer toegankelijk is.’

Groot is onze verbazing het antwoord van het college te lezen.
‘Na afschaffing van de voetweg vervalt het recht van publiek gebruik. Het staat de eigenaren vrij om stappen te ondernemen om een einde te stellen aan het ongeoorloofd gebruik van het perceel door de verschillende aangelanden.’

Met andere woorden “trek uw plan” !!
Er zijn dus burgers die de voetweg in ere willen herstellen, ze hebben de regelgeving aan hun kant en het college neemt zijn verantwoordelijkheid niet en schrapt de voetweg.

Neen, collega’s, het college had en heeft de plicht om op tijd controles uit te oefenen en artikel 13 en 14 van het provinciaal reglement toe te passen.

Het is aandoenlijk om te zien hoe de bevoegde schepen geld zoekt om veilige fietspaden te creëren en op een aantal plaatsen daarin slaagt, maar vele middelen te kort heeft.  En er is dan een veilige voetweg en die gaat u dan schrappen, terwijl u het recht en het algemeen belang aan uw zijde hebt.

Daarom nogmaals onze oproep naar het college om toch eens werk te maken van een grondige controle van alle voetwegen en trage wegen op ons grondgebied.
Kijk na of ze er effectief nog zijn en maak gebruik van artikel 13 en 14 van het Provinciaal reglement. Tevens moet er bij toekomstige verkavelingen en ruilverkavelingen op worden toegezien dat voetwegen niet plots of toevallig verdwijnen.
En beraadt u alstublieft over voetweg 35.  Toon dat u werkelijk goed wil besturen voor het algemeen belang én laat voetweg 35 opnieuw open maken

Wij gaan met de N-VA fractie dan ook “tegen” stemmen.

Aldus fractie voorzitter Guido De Lille, N-VA Sint-Gillis-Waas