Verlichtingspaal die crashpaal was parallelweg E34 verplaatst

Op 11 september 2019, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

Paralleweg Vrasene – Sint-Gillis-Waas

De verlichtingspaal in de scherpe bocht van de parallelweg langs de E34-Expressweg vlak voor de oprit van Vrasene is verplaatst naar de binnenkant van de bocht om bijkomende aanrijdingen te vermijden.  Koen Daniëls, Vlaams Parlementslid en voorzitter van de N-VA gemeenteraadsfractie in Sint-gillis-Waas is daarvoor blijven aandringen bij minister Weyts (N-VA) en het Agentschap Wegen en Verkeer.
“Ik passeer frequent langs de parallelweg van de E34 en het viel me op dat er één verlichtingspaal regelmatig werd aangereden in de scherpe bocht ter hoogte van de oprit Vrasene.   Uit tellingen bleek dat in een periode van 3 jaar deze paal al 6 keer werd omvergereden en nadien zijn er nog gevolgd.  De verlichtingspaal was dus een crashpaal geworden.

Onaangepaste snelheid ligt veelal aan de oorzaak van het “missen van de bocht”. De mogelijke gevolgen van dergelijke aanrijdingen zijn echter groot voor de inzittenden van de wagen, maar er is ook een maatschappelijke kost om telkens de hulpdiensten ter plaatste te sturen alsook het vervangen van die paal. Bovendien zijn die aanrijdingen ook gevaarlijk voor andere bestuurders op de parallelweg en de afrit als de paal omver wordt gereden. Ik heb dit probleem bij de minister en AWV onder de aandacht gebracht en blijven aandringen op een oplossing, zoals het verplaatsten van de paal” legt Daniëls uit.

Hij is dan ook tevreden dat de verlichtingspaal is verplaatst naar de binnenkant van de bocht.  Auto’s die nu uit de bocht gaan belanden in berm en gracht, wat toch al minder ernstige gevolgen heeft.

Schriftelijke Vraag van de heer Koen Daniëls tot de heer Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn over het verplaatsen van een verlichtingspaal op de Duikeldam na aanhoudende problemen

In het antwoord op mijn schriftelijke vraag van 19 april 2018 gaf de minister aan dat sinds 1 januari 2015 de verlichtingspalen 47C66 en 47C67 zes maal zijn aangereden. Verder gaf hij ook het volgende mee :

Het bord A1a (gevaarlijke bocht) zal worden herplaatst. Bijkomend zullen bochtafbakeningsborden type V (visgraat) worden geplaatst om zodoende de leesbaarheid van de weg te verbeteren. Het plaatsen van een vangrails acht het Agentschap Wegen en Verkeer niet aangewezen aangezien de aanwezigheid van het grondmassief van de afrit. Het verplaatsen van de verlichtingspaal naar de binnenbocht, wat anders niet gebruikelijk is, kan worden overwogen in geval van verdere problemen, ondanks de hierboven vermelde maatregelen.
Dienaangaande wens ik de minister volgende vragen te stellen:
Sinds het ontvangen van het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag is de paal 47C67 minstens 1 keer opnieuw aangereden.
Kan de paal worden verplaatst zoals aangegeven in bovenstaand antwoord vermits de problemen zich blijven voordoen?