Vaccinatiecentrum Sint-Gillis-Waas versterken en open houden in kerstvakantie

Op 22 december 2021, over deze onderwerpen: 12. Allerlei, 8. Gezondheid

Nu heel wat vaccinatiecentra extra dagen open doen tussen Kers en nieuwjaar -zoals Beveren-, zijn wij met N-VA verbaasd dat dit niet gebeurt in Sint-Gillis-Waas.  Op de gemeenteraad van vorige week donderdag 16 december deed fractielieder Koen Daniëls nog dat voorstel nadat experten opriepen om tegen zeer hoog tempo boosterprikken te zetten. Opmerkelijk dat burgemeester De Rudder vasthoudt aan een sluiting van het vaccinatiecentrum van 23 december tot 4 januari, als ze in het Parlement zelf pleit voor verplichte vaccinatie.  Het is voor ons dan aangewezeen dat je ervoor zorgt dat wie de booster (derde prik) vrijwillig wil, deze ook zo snel mogelijk krijgt.  Op die manier kunnen we de piek van omicron voor zijn.

Immers de toelichting van professoren Molenberghs en Neyts in de commissie welzijn in het Vlaams Parlements op 25 december, waar ons parlementslid Koen Daniëls voorzitter was en waar burgemeester De Rudder ook aanwezig, liet weinig aan de verbeelding over inzake omicron.  Professor Molenberghs was zeer duidelijk : De immuniteit boosten met een zeer snelle vaccinatiecampagne is het beste wat we op dit ogenblik kunnen doen (tegen omicron).  Boost de boostercampagne en laat ze zo snel mogelijk en met alle middelen vooruit gaan.” (klik HIER om dat te bekijken) .  Koen Daniëls vatte dat nog eens samen als volgt (klik HIER om Koen het te horen zeggen).  Je zou dan denken dat er toch getracht wordt om nog een aantal extra dagen deze week en tussen kers- en nieuwjaar te prikken.

Voorgesteld op gemeenteraad om extra dagen te voorzien tussen Kerst en nieuwjaar

Vlaams Parlementslid en N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls heeft op de gemeenteraad van Sint-Gillis-Waas van donderdag 16 december ervoor gepleit om het vaccinatiecentrum van Sint-Gillis-Waas te versterken én open te houden in de kerstvakantie.  Eergisteren stelde burgemeester De Rudder dat er “Geen nood is om een tandje bij te steken.”  Koen Daniëls (N-VA) ziet dat anders, mede in het licht van de recente ontwikkelingen.

“Ik was verbaasd te lezen dat de burgemeester geen nood zag in het voorzien van extra openingesdagen van het vaccinatiecentrum in de kerstvakantie en dat net op de dag dat we in de commissie Welzijn en volksgezondheid in het Vlaams Parlement van professor Molenberghs en Netys te horen kregen dat alles op alles moest gezet worden om -desnoods dag en nacht- boosters te prikken. In de strijd tegen de omicronvariant, die blijkbaar nog besmettelijker is, heeft Israël getoond dat het versneld geven van de booster loont.  Bovendien waren er al vaccinatiecentra die aan de oproep gevolg gaven om leerkrachten en kinderopvang voorrang te geven. Een oproep die ik mee lanceerde, zodat we hen beter beschermen tegen het virus en sluitingen van scholen en kinderopvang maximaal tegengaan” legt Daniëls uit.

Wachttijd verkort van 6 naar 4 maanden

Bovendien kwam die dag ook de beslissing van het IMC dat de termijn voor het toedienen van de booster bij Pfizer wordt ingekort van 6 maanden naar 4 maanden. “Gezien en de adviezen om versneld de boosterprik te geven én de verlaging van de wachttijd van 6 naar 4 maanden én de voorrang voor het onderwijs- en kinderopvangpersoneel dat met onze ongevaccineerde kinderen werkt, is het aangewezen het vaccinatiecentrum te versterken. Er is dus wel een nood” concludeert Daniëls.

Vrijwilligers
“De druk op de vrijwilligers en het medisch personeel van de vaccinatiecentra is hoog en daar moet inderdaad over gewaakt worden” zegt Daniëls.  “Daarom ook dat ik pleit om het vaccinatiecentrum te versterken. Met een extra oproep voor vrijwilligers. Ikzelf heb in elk geval al samen met nog mandatarissen van N-VA de daad bij het woord gevoerd en ons -nogmaals- opgegeven als vrijwilliger om zo maximaal onze bevolking, die snel een boosterprik wil, te kunnen beschermen.  Op die manier kunnen we ook sneller de Qvax-lijst bedienen” besluit Daniëls.

Ook het overlegcomite van 22 december roept op om de boostercampagne te versnellen.

****
U kan het voorstel horen op de gemeenteraad 16/12:(klik en scroll helemaal naar beneden “ocmw-raad nieuwe mondelinge vragen”)

ter info : Persbericht van 15 december 2021 van de gemeente Sint-Gillis-Waas: .
“Burgemeester Maaike De Rudder (CD&V) bevestigt dat er geen nood is om een tandje bij te steken. We zitten perfect op schema en kunnen van de vrijgekomen tijd gebruik maken om niet enkel onze vele vrijwilligers even op adem te laten komen maar ook en vooral om de nieuwe reeks uitnodigingen via de Qvaxlijst of via de gegevens van de hogere overheid klaar te maken en uit te sturen, zodat we in januari weer op volle capaciteit en met hernieuwd enthousiasme aan de slag kunnen.”