Tussenkomst N-VA over meerjarenplanning 2014-2019 + begroting 2016

Op 11 december 2015, over deze onderwerpen: 5. Bestuur en financiën, 5. Goed bestuur en financiën

Tussenkomst N-VA over meerjarenplanning 2014-2019 + begroting 2016
Mijnheer de Secretaris, graag deze tussenkomst notuleren a.u.b.
Mijnheer de voorzitter,
Collega’s,
Het is nu voor de derde maal in deze bestuursperiode dat wij ons uitspreken over de meerjarenplanning 2014-2019. 
Wij hebben als N-VA steeds tegen deze meerjarenplanning gestemd.
Onze argumenten hiervoor zijn:
- Noodzakelijke uitgaven in het belang van de inwoners worden doorgeschoven of uitgesteld;
- Toepassen van boekhoudkundige trucs en goochelen met cijfers;
- Prioritaire uitgaven worden verminderd;
- Er zijn geen reserve of buffers;
- Er is geen schuldafbouw;
- De factuur wordt doorgeschoven naar de volgende bestuursperiode;
- Leningen worden expliciet aangegaan om de begroting op orde te brengen.
Wij hadden ergens gehoopt dat u met onze kritiek rekening zou houden, maar uit de voorliggende meerjarenplanning blijkt dat alvast niet.
Nochtans staan wij met onze kritiek en bedenkingen niet alleen. 
Wij worden inhoudelijk gesteund door onze administratie. Ik citeer bijgevolg uit het advies van het managementteam:
“er blijft een structureel onevenwicht tussen de exploitatie-uitgaven en –ontvangsten. Zo is het onmogelijk om een voldoende grote buffer (van bijv. 500.000 €, nodig om onvoorziene gebeurtenissen met minder-ontvangsten en/of meeruitgaven te ondervangen) aan te houden.
Het managementteam heeft ook de financiële haalbaarheid bekeken van het investeringsprogramma voor de jaren 2015 tem 2019 en heeft de investeringen verminderd en beter verspreid, waardoor de druk vermindert. Desondanks moet er toch meer geleend worden ten bedrage van 2.400.000 €.
Het managementteam pleit dan ook om het investeringsbudget niet verder te verhogen, om de leningslast betaalbaar te houden.
In dit MJP zijn onvoldoende middelen voorzien (qua personeelsinzet en werkingskosten) voor het permanente structurele onderhoud van het gemeentelijk patrimonium (zoals gebouwen, wegen, riolering). Nochtans is het “kostenbewust beheer van de infrastructuur” geformuleerd als een prioritaire doelstelling.
Een permanent structureel onderhoud doet de noodzaak en de kostprijs van buitengewone herstellingen sterk dalen. Daarom wijst het MAT erop dat het verzuim van het permanent onderhoud een doorschuiven van de financiële lasten naar de toekomstige generaties betekent voor het behoud van het gemeentelijk patrimonium.” einde citaat. 
Dit zijn niet onze woorden maar die van onze administratie.
Collega’s wij kunnen deze opmerkingen alleen maar bijtreden. 
Een concreet voorbeeld van deze kritiek is het verlagen van het budget voor het aanleggen/onderhoud van fiets- en voetpaden. Het jaarlijks voorziene bedrag van 500.000 wordt zelfs gehalveerd naar 250.000.
Graag wil ik de collega’s van CD&V herinneren aan hun verkiezings-belofte zoals geformuleerd in Vierkant, de verkiezingsbrochure van 14 oktober 2012 en ik citeer : “Bijzondere aandacht voor voet- en fietspaden. Het onderhoud ervan kan ook beter. De komende jaren willen wij hier op inspelen : Meer zorg besteden aan bestaande paden” einde citaat, m.a.w. jullie bedriegen jullie kiezers.
Ook een aantal belangrijke rioleringswerken, om te voldoen aan de Europese richtlijnen, kunnen niet uitgevoerd worden wegens geldgebrek.
De boosdoener van een gebrek aan geld, is uiteraard het nieuwe administratief centrum dat zwaar weegt op onze financiën en waar eerlijk gezegd de man en vrouw in de straat niet op zit te wachten. 
Wat baat het om een identiteitskaart in een mooi gebouw af te halen, als buiten het voetpad schots en scheef ligt en je voeten nat worden van de putten in de weg die niet hersteld kunnen worden.
Ondanks onze waarschuwingen betaalt de burger voor dit nieuwe gemeentehuis de komende 20 jaar de factuur, die waarschijnlijk nog hoger zal zijn dan oorspronkelijk geraamd. 
Leden van het schepencollege,
Overal gaan jullie verklaren dat onze gemeente financieel gezond is. 
De begroting 2016 sluit af met een overschot van 1,161 miljoen euro (weliswaar met geleend geld en wat is er leuker om met andermans geld te stoefen.), maar tegen een schuld van 25 miljoen euro valt dit overschotje zeer mager uit.
Dat de schuld “maar” 1.200 euro per inwoner bedraagt, is een kromme redenering. Jullie doen niet alleen aan kiezersbedrog maar jullie beledigen ook nog eens alle inwoners die “maar” 1.200 per maand verdienen of trekken.
Jullie verdediging dat er wel aan schuldafbouw wordt gedaan door er op te wijzen dat de voorbije 5 jaar, van 2009 tot 2014, de schuld met 2 miljoen euro is verminderd, stelt niets voor aangezien jullie slechts één jaar nodig hadden om ze opnieuw met 5 miljoen euro te laten stijgen. 
Echt financieel gezond kan je dat niet noemen.
Ook VOKA waarschuwde vorig jaar in haar rapport voor de hoge schuldengraad van onze gemeente. Nogmaals we staan niet alleen met onze kritiek.
De autofinancieringsmarge bedroeg vorig jaar slechts 22.000 euro voor 2019. Nu is dat plots ruim 600.000 euro in 2019. Op het eerste zicht is dat vreemd, maar dat is uiteraard niet vreemd omdat een aantal leningen vervroegd worden aangegaan en de gemeente over (geleend) geld in kas kan beschikken.
Zoals we vorig jaar reeds concludeerden: “de begroting is geleend in orde” maar men vergeet blijkbaar dat met de leningen de schulden mee de hoogte ingaan want “Geld lenen kost ook geld”.
Op het einde van deze bestuursperiode zal deze gemeente 12 miljoen euro hebben geleend, 12 miljoen euro!
Zijn we echt financieel gezond?
Collega’s
Het is vijf voor twaalf m.a.w. nog net niet te laat om de meerjarenplanning en de begroting bij te sturen.
Bijgevolg doen we een oproep aan de meerderheid:
1. Verlaag de structurele uitgaven en hou ze onder controle;
2. Ga voor efficiëntiewinsten tussen het OCMW en de gemeente;
3. Investeer in zaken waar de burger echt om vraagt (kinderopvang, huisvesting, sport, onderwijs, …);
4. Leg reserves en een buffer aan, om financiële klappen op te vangen;
5. Zoek naar alternatieve financieringsbronnen voor de investeringen;
6. Stop met de schulden te verhogen en bouw ze structureel af.
Aangezien deze voorwaarden momenteel niet vervuld zijn, kunnen wij ook deze meerjarenplanning niet goedkeuren.
 

Denis D’Hanis, gemeenteraadslid en
Kabinetsmedewerker van Geert Bourgeois
Minister-president van de Vlaamse Regering 
 
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is