Tussenkomst N-VA bij de gemeenterekening 2017

Op 8 juni 2018, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 5. Bestuur en financiën

Mijnheer de voorzitter

Collega’s

Het zal u niet verbazen dat wij de “hoera”stemming over deze rekening niet delen en ik zal u meteen uitleggen waarom.

Triomfantelijk zegt u dat er een overschot een ruim overschot is.
In de cijfers en boekhoudkundig klopt dit, maar de feiten zijn toch anders.

Er is 7 miljoen euro aan investeringen gedaan, in tegenstelling tot 4,5 miljoen Euro de vorige boekjaren. Dit lijkt enorm en veel. Maar we mogen niet vergeten dat in 2017 de grootste uitgave een bouwfase van het administratief en bestuurscentrum was van 3 miljoen (wat meer dan 6,5 miljoen heeft gekost). Een andere grote investering was de gemeentelijke basisschool Het Kompas voor 2,1 miljoen, maar daarvoor hebben we subsidies ontvangen van de Vlaamse overheid.

Als we deze 2 projecten van het totaal aan investeringen aftrekken is er slechts een 3,3 miljoen aan investeringen gedaan. Wat neer komt op een serieuze vermindering van het investeringsbudget in vergelijking met het vorig boekjaar.

Om de investeringen van 7 miljoen Euro te financieren is er in 2017 een lening aangegaan van maar liefst 5 miljoen Euro! Ondanks deze hoge lening is er in de cijfers niet meer geïnvesteerd. Meteen lijken die vele investeringen niet meer zo spectaculair.

Dit doet ons besluiten dat deze lening totaal niet nodig was, zeker nu er een miljoenenoverschot wordt geboekt. Onnodig hebt u onze gemeente met een bijkomende schuld opgezadeld, gelet op dit financieel resultaat.

De vraag rijst: is er werkelijk zo veel geld over? Als wij aan het bestuur waren dan had de bevolking hiervan de resultaten onmiddellijk aangevoeld door:
- Een versnelde schuldafbouw (de schuldengraad voor onze gemeente blijft vrij hoog en is nu hoger dan de voorgaande jaren)
- Maar bovenal in bijkomende en noodzakelijke investeringen.

Wij ondersteunen de vragen van de betrokken schepenen naar extra middelen voor waterbeheersing en voor het openbaar domein.
Maar zij krijgen niets bij.
Het budget voor fiets- en voetpaden blijft op slechts 250.000 euro terwijl uw partijvoorzitter bezweert dat dit budget minstens moet verdubbeld worden.

Wij moeten de OCMW-voorzitter danken voor zijn duidelijkheid in de commissie bij de meerjarenplanning voor de Welzijnsvereniging waarbij hij vroeg naar bijkomende middelen maar dat de schepen van financiën zei dat er geen extra geld voor handen is. Nochtans is er een ruim overschot.

Het zal voor iedereen nu wel duidelijk zijn: het overschot staat niet op onze gemeentelijke bankrekening.

Het is een virtueel bedrag dat wordt behaald met een aantal sluwe boekhoudkundige ingrepen. Het gaat over:
- doorschuiven van uitgaven,
- uitstellen van noodzakelijke investeringen,
- het niet volledig benutten van geleende bedragen
- en geparkeerde bedragen die plots in de boekhouding opduiken.
Dergelijk financieel beleid kunnen wij onmogelijk goedkeuren.

Collega’s,

Wanneer wij de meerjarenplanning, het budget en de rekening in deze gemeenteraad behandelen, gingen wij met onze fractie er vanuit over de juiste cijfers te beschikken. Met de aan het licht gekomen fraude  hebben wij de voorbije jaren helaas nooit over de juiste cijfers en gegevens kunnen beschikken.

U mag het ons niet kwalijk nemen dat wij momenteel weinig vertrouwen hebben in de juistheid van de boekhouding en wij dus ernstig twijfelen aan deze voorliggende cijfers.

De gemeenterekening is een administratief document dat wij als gemeenteraad moeten vaststellen. Wij hebben dit de voorbije jaren steeds constructief gedaan, weliswaar met een kritische beoordeling.

Maar gelet op onze inhoudelijke kritiek en op ons gebrek aan vertrouwen kunnen wij deze rekening NIET goedkeuren en gaan TEGEN stemmen.