Tussenkomst gemeenteraad over voetweg 61

Op 8 mei 2015, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 11. Allerlei

Tussenkomst gemeenteraad dd. 07/05/2015
Punt 4 : aanvraag tot afschaffing voetweg 61

Dank u, mijnheer de voorzitter.

In principe is de N-VA fractie tegen de afschaffing van voetwegen. Wij vinden dit historisch erfgoed dat moet bewaard blijven en we in onze plattelandsgemeente deze trage wegen net open moeten houden omwille van het landelijke karakter.

Maar… het is wel nodig om geval per geval grondig te bestuderen. Wij hebben dit dossier doorgenomen, wij zijn ook ter plaatse geweest en wij zitten hier met een absurde situatie.
Die voetweg loopt dood. En wat zeer belangrijk is, dit is niet veroorzaakt door de bewoners, maar dit is gebeurd in het kader van de ruilverkaveling, waarbij een groot gedeelte van die voetweg door de Vlaamse Gemeenschap is afgeschaft. Dit is dus helemaal iets anders dan voetwegnr. 35 punt 2 van de gemeenteraad van 5 maart 2015.

Maar wat ons eigenlijk het meest verontrust is dat de voetweg die er zou moeten liggen, helemaal niet te zien is. Die mensen beweren ook dat die voetweg niet in hun aankoopcontract van de woning staat.

Daarom mijn oproep naar het gemeentebestuur om toch eens werk te maken van een grondige controle van alle voetwegen op ons grondgebied.
Kijken of ze er effectief nog zijn en indien nodig onderhoudswerkzaamheden laten uitvoeren om ze in ere te herstellen.
Het zou ook kunnen dat zij helemaal niet meer te zien zijn (ondergeploegd, ingenomen door de eigenaars van de gronden) en dan moeten die door de eigenaars in de oorspronkelijke staat hersteld worden.
Tevens moet er bij toekomstige verkavelingen en ruilverkavelingen op worden toegezien dat voetwegen niet plots of toevallig verdwijnen.

Wij gaan met de N-VA fractie in dit specifieke geval dan ook “voor” stemmen.

Door fractievoorzitter: Guido De Lille