Trage Wegen in onze gemeente

Op 15 februari 2020, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 10. Gemeenteraad, 4. Sport en Recreatie

Op de gemeenteraad van 6 februari vroeg N-VA Sint-Gillis-Waas bij monde van gemeenteraadslid Denis D’hanis om een actieplan op te maken voor het behoud, onderhoud en openstelling van de trage wegen in Sint-Gillis-Waas.

Vlaanderen heeft naar schatting 40.000 kilometer trage wegen, dat zijn wegen waarop geen gemotoriseerd verkeer is toegelaten. Trage wegen worden vooral gebruikt om te wandelen, te fietsen, paard te rijden, …  “Ook in de gemeente Sint-Gillis-Waas zijn er heel wat trage wegen:  kleine wegen, kerkwegels en paden die genesteld zijn in het landschap.  Vandaag zijn er echter stevige gaten ontstaan in het netwerk dat die trage wegen vormden. Er zijn er verdwenen, wegels waar huizen op gebouwd zijn, die overgroeid zijn zelfs die het gemeentebestuur recent zelf nog heeft gesloten” motiveert D’hanis (N-VA) de vraag van zijn partij.

Die wegen vallen onder de verantwoordelijkheid van de gemeente en ze zijn verplicht deze wegen open te houden. Uit navraag blijkt dat Sint-Gillis-Waas helaas een van de weinig gemeenten is, die nog geen actieplan terzake heeft, laat staan dat men bezig is ze opnieuw te openen.

“Omdat Sint-Gillis-Waas één van de gemeenten is die jammer genoeg achter blijft met het in kaart brengen en in ere herstellen van trage wegen zoals blijkt uit de inventaris en recent onderzoek,  vragen we met N-VA Sint-Gillis-Waas om dringend werk te maken om buurtwegen en trage wegen te inventariseren, open te stellen, te onderhouden en opnieuw open te stellen, ook diegene die de gemeente gesloten heeft zoals de Blauwe Hoefwegel in De Klinge “ besluit D’hanis.