Subsidie niet toegekend voor woonwagenterrein De Klinge

Op 14 juli 2020, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

N-VA Sint-Gillis-Waas roept het CD&V/Groen-s.pa gemeentebestuur op om te stoppen met de aanleg van het residentieel woonwagenterrein in De Klinge nu ook minister van wonen Matthias Diependaele (N-VA) de subsidie van 330.000 euro voor de inrichting niet toekent.  Minister Diependaele heeft die beslissing genomen omdat de aanvraag van de gemeente niet aan de voorwaarden voldoet zoals het stedenbouwkundig attest dat niet tijdig was aangeleverd én het blijvend voorzien van de dure pergola hoog boven de grond met automatisch irrigatiesysteem.  Tevens is er ook een beroep ingediend bij de bestendige deputatie tegen de vergunning die het schepencollege zichzelf gaf.

Geschorst, vernietigd, geen draagvlak, geen subsidie

“Het is onbegrijpelijk dat het CD&V/Groen-s.pa gemeentebestuur met een burgemeester uit De Klinge halsstarrig doorzet met een illegaal woonwagenterrein in De Klinge.  Nadat minister Schauvliege (CD&V) het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) schorste waar het woonwagenterrein was in opgenomen en nadien de Raad van State datzelfde PRUP vernietigde, is de bestemming van de grond dag- en verbijfsrecreatie met maximaal één woning per kavel.  Omgevingstechnisch kan daar dus geen woonwagenterrein met veel verharding en 6 woonwagens met permanente bewoning.  Naast de in totaal 750 bezwaren van inwoners uit De Klinge in de verschillende stappen van de omgevingsvergunning komt er nu dus nog de schrapping van de subsidie bovenop.  Elk ander gemeentebestuur zou reeds gestopt zijn met dit plan.  Te meer omdat er reeds een woonwagenterrein is in de Reepstraat dat met belastinggeld is aangelegd.  Het argument dat er geen riolering ligt in de Reepstraat gaat niet op, want die ligt er ook niet in dat stuk van de Kapelledreef” drukken Vlaams Parlementslid en fractievoorzitter Koen Daniëls (N-VA) en gemeenteraadslid Dirk Van Raemdonck (N-VA) hun ongeloof uit.

“Als de gemeente dan toch hocus-pocus een bestemming kan wijzigen in de bestemming die ze willen, zoals ze doen in De Klinge, dan kunnen ze dat ook met de huidige locatie in de Reepstraat.  In plaats van de plannen in De Klinge te staken, gaat de gemeente nog meer geld uitgeven bovenop de 660.000 euro om een advocaat aan te stellen naar aanleiding van de weigering van de subsidie en de beroepen bij de deputatie.  Ze blijven maar geld uitgeven in een dossier dat geen enkel draagvlak heeft in de deelgemeente van de burgemeester, De Klinge” besluiten Daniëls en Van Raemdonck.