Rekening op orde ? Op papier ja; maar wel geleend en nauwelijks investeringen voor de burgers

Op 14 mei 2016, over deze onderwerpen: 5. Bestuur en financiën, 5. Goed bestuur en financiën

Tussenkomst Gemeenterekening 2015

Onze fractie wil de administratie danken en feliciteren met het geleverde document. Het is meer overzichtelijk dan de 2 aparte documenten.

Als je naar de voorliggende cijfers kijkt zou me ook geneigd zijn het schepencollege te feliciteren, maar helaas geven we aan hen geen felicitaties wat kan aangetoond worden in de cijfers en het document.

De rekening 2014  toont opmerkelijke verschillen met deze voorliggende van 2015:
* In 2014 bedroeg het positief budgettair resultaat 2.147.753 Euro en nu 1.402.670 Euro wat 745.083 Euro minder is dan in 2014. Toch wel opmerkelijk;

* Het positief resultaat op kasbasis scoort dan weer iets beter 3.729177 Euro in 2014 tegenover 4.190.793 euro in 2015 dus een stijging van 461.616 Euro.

Deze stijging valt wat ons betreft licht uit omdat er in 2015 betrekkelijk weinig investeringen zijn geweest, dit zijn dus minder uitgaven.
Daartegenover zijn enkel inkomsten geboekt of gegenereerd.
We denken dan aan:
* Besparing door de Indexsprong;
* Opbrengsten van verkopen die nog niet gerealiseerd zijn;
* Beperkte meerinkomsten uit fiscaliteit;
* Subsidies die nog niet verkregen zijn;
* Overdracht van middelen uit leningen aangegaan in 2013 en 2014;

In is er 2015 niet geleend, dat zou er nog aan moeten mankeren want we hebben in 2014 al 5 miljoen geleend en voor de volgende jaren zien we weer leningen:
1,5 miljoen in 2016, 4 miljoen in 2017 en 1,5 miljoen in 2018, m.a.w. weer bijkomende schulden en we zien ook geen regelmaat in de afbouw van de schuld.

Wij stellen ons ook vragen bij de ramingen en daarvoor is de autofinancieringsmarge (de indicator van het financieel evenwicht) het perfecte voorbeeld:

- bij de eerste meerjarenplanning in 2013 bedroeg die voor 2015: 604.177  Euro
- in de begroting 2015 steeg die naar 1.859.681 Euro
- en nu klokt de AFM af op 2.857.540 Euro
Opmerkelijke bedragen met grote verschillen die op weinig professionalisme wijzen. Een verschil van 2,2 miljoen Euro! kan je niet ernstig noemen.

Ondanks deze positieve resultaten is het vreemd dat er eind 2015 vlug nog 2 eigendommen moesten verkocht worden (kinderopvang Hoogeinde en een stuk grond Kluizendijkstraat) om de nodige herstellingswerken aan de dakgoten van De Klingenaar en de daken aan de turnzalen van Meerdonk en Sint-Pauwels te kunnen financieren. Blijkbaar zitten er dan toch niet voldoende middelen in onze gemeentekas.

Besluit: wij delen de hoerastemming niet over deze rekening en over de financiële situatie van onze gemeente.

Denis D’Hanis

Gemeenteraadslid voor N-VA, en