Provincieraad afgelast omdat meerderheid niet in aantal was

Op 29 april 2016, over deze onderwerpen: 11. Allerlei

PROVINCIAAL - De Oost-Vlaamse provincieraad van 27 april 2016 werd afgelast omdat de meerderheid niet in aantal was om geldig te vergaderen. De Oost-Vlaamse coalitie (CD&V, Open Vld en sp.a) beschikt over 39 van de 72 provincieraadsleden en dus over een erg krappe meerderheid. De N-VA heeft 21 zetels in de provincieraad en is veruit de grootste partij. Om geldig te vergaderen moeten er minstens 37 provincieraadsleden aanwezig zijn. Omdat er vier raadsleden van de meerderheidspartijen afwezig waren, beslisten de oppositiepartijen om de provincieraad te verlaten. De N-VA besliste om de meerderheid niet te depanneren.

'Dit is de tweede keer en het gebeurt vaak dat provincieraadsleden van de meerderheid niet aanwezig kunnen zijn en daarom aan ons vragen om te depanneren, maar dat is niet serieus', reageert fractievoorzitter Jeroen Lemaitre. 'Deze meerderheid koos ervoor om met een krappe meerderheid te besturen en de grootste partij aan de kant te laten staan en moet daar nu de gevolgen van dragen. Wij zijn voor structurele oplossingen en willen spreken over een andere coalitie, maar dienen niet om te depanneren en op een knopje te duwen'.