Polderstraat eindelijk aangepakt

Op 2 juli 2020, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 10. Gemeenteraad

Reeds in de gemeenteraad van juni 2019 kaartte N-VA gemeenteraadslid Nico De Wert de problemen in de Polderstraat in Meerdonk aan. De overdreven snelheid van sommige chauffeurs resulteerde meermaals in spectaculaire aanrijdingen met geparkeerde voertuigen van de buurtbewoners en zelfs schade aan huizen. Tijdens de laatste gemeenteraad, één jaar later, bracht De Wert (N-VA) dit nogmaals in herinnering. N-VA Sint-Gillis-Waas is verheugd dat het gemeentebestuur –eindelijk- de koe bij de horens zal vatten en dat het reeds gelanceerde voorstel van N-VA wordt gevolgd om de Polderstraat verkeersveiliger te maken.

Spectaculaire ongevallen
Op korte tijd waren in het voorjaar van 2019 meerdere aanrijdingen met geparkeerde voertuigen en zelfs woningen in de Polderstraat in Meerdonk. Naar aanleiding hiervan werd deze verkeersonveilige situatie

aangekaart door Nico De Wert (N-VA) tijdens de gemeenteraad van juni 2019. “In de dagen na deze ongevallen heb ik gesproken met meerdere buurtbewoners. De inwoners klaagden toen terecht over de overdreven snelheid en het roekeloze rijgedrag in de Polderstraat. Het was duidelijk dat deze terechte bekommernissen opnieuw onder de aandacht moesten worden gebracht.  Alleen een verkeersbord plaatsen met een maximum snelheid is onvoldoende en ook ruimtelijk moeten er zaken gebeuren.  De Polderstraat is immers een kaarsrechte, brede betonbaan.” Na deze vraag vanuit N-VA organiseerde het gemeentebestuur snelheidsmetingen in de Polderstraat. “De cijfers waren hallucinant. Tijdens bepaalde controles reed bijna de helft van de voertuigen te snel”, aldus De Wert.
Op basis van de gesprekken die we met meerdere buurtbewoners hebben gevoerd,  heeft Nico De Wert namens N-VA Sint-Gillis-Waas zelf enkele voorstellen gelanceerd tijdens de gemeenteraad om de Polderstraat verkeersveiliger te maken.

Pak snelheid én weginrichting aan
“Eén van de redenen waarom er overdreven snelheid wordt gemeten, is omdat de Polderstraat twee keer wisselt van snelheidsregime.  Aan het centrum van Meerdonk is het 50 km/u,  het stuk tussen het kruispunt van de Lange Nieuwstraat en huisnummer 60 is het 70km/u en dan opnieuw 50km/u tot het kruispunt met de Molenhoekstraat. Vele chauffeurs blijven echter 70km/u en meer rijden.  Daarom vroegen wij vanuit N-VA om voor de hele Polderstraat slechts 1 snelheidsregime van 50 km/u te voorzien. Op deze manier kan er geen sprake meer zijn van verwarring” aldus De Wert.

Enkel de toegelaten maximumsnelheid verlagen naar 50km/u zou echter niet volstaan. Ook ingrepen aan de weginrichting zijn nodig. “Het was duidelijk dat ook de weginfrastructuur moest aangepakt worden om de Polderstraat terug veiliger te maken. N-VA heeft daarom voorgesteld om tussen huisnummer 60 en het kruispunt met de Molenhoekstraat te werken met asverschuivingen zodat de Polderstaat niet langer meer ‘uitnodigt’ om sneller te rijden en het duidelijk is dat men huizen nadert.  Geparkeerde voertuigen staan dan ook veiliger”.

Gemeentebestuur N-VA voorstellen
Op de gemeenteraad van 29 juni 2020, één jaar later, vroeg gemeenteraadslid Nico De Wert naar de stand van zaken in de Polderstraat. Het college bevestigde dat de Polderstraat eindelijk zal aangepakt worden. Naast het terugschroeven van de maximale snelheid, bevestigde het college ook de door N-VA voorgestelde asverschuivingen er zullen komen. Nico De Wert reageert tevreden: “N-VA heeft een luisterend oor gehad voor de jarenlange terechte bekommernissen van de buurtbewoners. Onze partij is tevreden dat het college onze voorstellen zal volgen, zodat er echte gerichte maatregelen worden ondernomen om de Polderstraat eindelijk veiliger te maken. We zullen erop blijven aandringen dat dit ook snel wordt uitgevoerd.”