Planning én uitvoering renovaties Woonanker Waas moeten dringend beter

Op 5 december 2021, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

N-VA Sint-Gillis-Waas bracht reeds in 2020 de ondermaatse planning en werfopvolging van de renovaties door Woonanker Waas onder de aandacht op de gemeenteraad.  Toen waren de werken bezig in de sociale woningen in de Teerlingwijk in Meerdonk.  Helaas is daar te weinig uit geleerd en doen zich nu gelijkaardige problemen voor bij de renovatiewerken in de Bagoniewijk in Sint-Pauwels. N-VA bracht het, als enige partij, opnieuw op de gemeenteraad én ging langs bij Woonanker Waas.

Te weinig werfopvolging door aannemer en Woonanker Waas
“Deze renovaties zijn welgekomen, maar de manier waarop ze worden uitgevoerd, de werfplanning en -opvolging en de afwerking is ondermaats.  Die planning en opvolging is cruciaal, daar de werken worden uitgevoerd terwijl de mensen er blijven wonen” licht Koen Daniëls, Vlaams Parlementslid en fractievoorzitter voor N-VA toe.

In Meerdonk werden keukens en badkamers uitgebroken zonder dat er zicht was op de moment dat de nieuwe er zouden zijn. meerdere bewoners moesten het langere tijd stellen zonder degelijk sanitair.  Er werden een kitchenette in de garage geïnstalleerd, maar dit was niet naar behoren, zeker niet in de wintermaanden. Het duurde ook maanden voor problemen werden opgelost en de uitvoering was soms niet-kwalitatief.  Bewoners leefden lange tijd in een werf en Woonanker Waas kon daarbij moeilijk bereikt worden.

Beloften werden niet ingelost
“Er werd ons gegarandeerd, naar aanleiding van de opmerkingen en vragen die we daarover stelden , dat dit bij de volgende renovaties niet meer het geval zou zijn.  Die beloftes werden niet ingelost, want bij de lopende renovaties in de Bagoniewijk in Sint-Pauwels duiken dezelfde problemen: slechte tot geen werfplanning door de aannemer niet performante werfopvolging door Woonankers was én niet-kwalitatieve uitvoeringen” reageren gemeenteraadsleden Koen Daniëls en Hans Burm (N-VA) ontstemd.

Wind waait onder nieuwe deuren

“Bewoners zitten veel meer tijd dan voorzien in het stof, afvoeren lekken, isolatie is niet goed geplaatst, sanitair is niet bruikbaar, dakvensters zitten scheef en niet waterdicht, …  De renovaties worden gedaan om energie te sparen, maar de wind waait gewoon onder de nieuwe deuren.  We hebben zelfs een ouderwetse tochthond moeten kopen.  Materiaal ligt weken buiten in de regen voor het wordt geplaatst zoals OSB-platen en isolatie. En dan hebben we het nog niet gehad over de afwerking.  En wanneer welke aannemer wat komt doen -of niet doen- is elke dag opnieuw een verrassing laat staan dat er opvolging is.  De bewoners zijn het beu” aldus inwoner van de wijk en N-VA bestuurslid Dirk Steenssens.

N-VA neemt zelf actie
Omdat het CD&V/Groen-Vooruit- gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas enkel een antwoord voorlas op de gemeenteraad van 25 november zonder enige verdere actie en ondanks het feit dat de schepen van wonen en de voorzitter van Woonanker Waas betrokken zijn, nam N-VA zelf actie.

“Op woensdag 1 december heb ik overlegd met de directeur van Woonanker Waas om duidelijk te maken dat deze ondermaatse aanpak moet stoppen.  Ik heb voorgesteld dat men vanuit Woonanker Waas zelf de werf van veel nabijer opvolgt en ze hun team versterken met een technisch profiel daarvoor.  Een aannemer werkt maar zo goed dan dat de bouwheer -Woonanker Waas- hem opvoglt.  Daarnaast moeten ze in de toekomst in de lastenboeken veel meer aandacht hebben voor werfplanning en afwerking.  Zo kan het voorzien van individuele mobiele badkamers bij de renovatie een mogelijkheid zijn.  Woonanker Waas heeft me verzekerd er werk van te maken.  Ik hoop dat het deze keer menens is.” besluit Daniëls.