Ouders in de kou : Gemeentebestuur schuift verantwoordelijkheid voor voldoende kinderopvang van zich af

Op 24 oktober 2018, over deze onderwerpen: 2. Onderwijs, 3. Jeugd

Tekort aan kinderopvang

N-VA Sint-Gillis-Waas plaatste het tekort aan naschoolse kinderopvang op de agenda van de druk bijgewoonde gemeenteraad van 18 oktober. Reeds in september kregen heel wat ouders te horen dat er op de deelgemeenten Sint-Gillis-Waas, De Klinge en Sint-Pauwels te weinig naschoolse kinderopvang was.  Zowel inzake fysieke plaats als inzake personeel was er door de gemeente en de aangestelde opvangdienst te weinig capaciteit voorzien.  Een beschuldigende vinger naar de ouders dat ze tijdens de vakantie hun opvang nog niet hadden aangevraagd was ongepast.  Ouders genieten –terecht- van hun welverdiende vakantie met hun kinderen.  Bovendien zijn de kinderen die op 3 september naar de opvang komen, niet allemaal geboren op 2 september. De gemeente had dit dus kunnen verwachten. Het gevolg was dat heel wat ouders het bericht kregen dat ze zelf voor een oplossing moesten zorgen of dat kinderen toch werden opgevangen, maar in niet-optimale omstandigheden van overcapaciteit.  Of dit veilig was laten we nog in het midden. De gemeente heeft nu de scholen met enige druk “gevraagd” om bijkomend bij hun onderwijstaak naschoolse opvang te organiseren.  Het komt er in grote lijnen op neer dat kleuters en kinderen van het eerste en het tweede leerjaar direct naar Stekelbees gaan op de locatie van Stekelbees. Kinderen van de hogere leerjaren blijven eerst op school en gaan dan naar Stekelbees. N-VA was de enige partij -ondanks verkiezingsbeloften van anderen- die dit aankaartte, vragen stelde én ook een aantal oplossingen aanreikte.

Gemeentebestuur moet verantwoordelijkheid niet doorschuiven

“We vinden het ongehoord dat het gemeentebestuur niet voldoende capaciteit voorziet én ook niet de moeite doet om dit in de toekomst te doen.  De gemeente schuift zijn verantwoordelijkheid af op de scholen die nu zelf extra personeel moeten zoeken, betalen en dus ook vervangingen regelen als die mensen ziek zijn.  Bovendien moet elke school afzonderlijk instaan voor de volledige reservatie, administratieve opvolging, facturatie aan de ouders, fiscale attesten en noem maar op.  Ouders op hun beurt moeten hun opvang apart aanvragen bij én Stekelbees én de school, maar ook bijvoorbeeld 2 medische attesten binnenbrengen als het kind ziek is. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Want het zijn net onze werkende inwoners met jonge kinderen die we opzadelen met een extra last en onze scholen met extra papier” licht raadslid Denis D’hanis (N-VA) het ongenoegen van ouders, schoolpersoneel en zijn partij toe.

Eén organisatie voor reservatie, administratie en facturatie

“Als N-VA stelden we voor om de capaciteit van de bestaande locaties van de naschoolse kinderopvang uit te breiden.  Daarnaast kan er voor ons op de verschillende scholen ook naschoolse opvang georganiseerd worden. De kinderen zijn er al en ouders moeten hun kinderen maar op één locatie ophalen.  Als N-VA stelden we bovendien voor dat ouders alle naschoolse opvang aanvragen via één het systeem, dat van Stekelbees, en dat Stekelbees ook alle administratie, facturatie en personeel voor zijn rekening zou nemen.  Op die manier kan Stekelbees zijn expertise uitspelen, belasten we onze onderwijsinstellingen niet met extra planlast en is er voor ouders 1 aanspreekpunt.  Helaas ging het CD&V-gemeentebestuur maar ook de nieuwe coalitiepartner Groen niet in op onze positieve voorstellen die Denis D’hanis in de gemeenteraad deed” aldus Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) uit Sint-Gillis-Waas. “Op de vraag op basis van welke kostenanalyse men tot een jaartoelage van 2.500 euro komt aan de scholen die opvang organiseren en of deze kostendekkend is, moest de schepen het antwoord schuldig blijven. Ze kon enkel antwoorden dat iedereen hetzelfde bedrag kreeg in het kader van flankerend beleid.”