Onderzoek duurzame en efficiënte alternatieven in samenspraak met bewoners en landbouwers

Op 29 augustus 2018, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

N-VA betreurt dat de rolbomen in de Groenstraat in Sint-Pauwels vernield zijn, maar roept op om alternatieven te bestuderen én samen te zitten met buurtbewoners en landbouwers alvorens ze te repareren.  De huidige rolbomen deden jammer genoeg hun werk niet.

Oppositiepartij N-VA betreurt bij monde van Vlaams Parlementslid Koen Daniëls en OCMW fractieleider Hans Burm uit Sint-Pauwels dat de rolboom stuk is gereden.  Het vernielen van gemeenschapsgoederen kan op geen enkele manier getolereerd worden vinden ze.  De partij roept wel op om het systeem van de rolboom nu te evalueren voor ze met belastinggeld te herstellen en de kans zich voordoet dat binnen de kortste keren zich hetzelfde voordoet op deze plaats waar geen sociale controle is.  “Al van bij aanvang plaatsten heel wat buurtbewoners en landbouwers vraagtekens bij de efficiëntie en de duurzaamheid van een rolboom met een sleutel.  Er zouden slechts 9 sleutels in omloop gebracht worden, waarbij de vraag rees welke landbouwers er een sleutel zouden krijgen en welke niet, wat met gronden die verpacht zijn, wat met loonwerkers met 20 tractoren, wat als een landbouwer er op een dag tijdens de oogst vele malen door moet? Je kan hulpdiensten ook niet met een hele sleutelbos de baan op sturen en bovendien zit de weg in het kaartsysteem als niet toegankelijk. Het CD&V-gemeentebestuur heeft in het verleden zelf al aangegeven dat een systeem met sleutels geen goed idee was (GVA 26/3/2003 “We dachten eerst aan een systeem met neerklapbare paaltjes. Dat levert praktische problemen op met sleutels voor de landbouwers die er wel mogen passeren.”).  Het is dan raar om het toch in te voeren” aldus Daniëls en Burm die beklemtonen dat het geenszins het vernielen vergoelijkt.
De Groenstraat is een weg die door veel fietsers, lopers en wandelaars en landbouwers wordt gebruikt.  Het sluipverkeer weren is bijgevolg een goede intentie, maar dan moet het wel met een systeem gebeuren dat werkt.  Reeds na het plaatsen stelden buurtbewoners vast dat de rolbomen open werden gezet of met touwen werden verankerd.  Ook hingen de palen reeds scheef waardoor het systeem niet meer rolde.  Haast en spoed is ook hier niet goed.

Onderzoek alle alternatieven ernstig en op lange termijn

N-VA stelt dan ook voor verder te kijken naar andere systemen die wel hun werk zullen doen én nauw overleg te plegen met buurtbewoners en landbouwers. Een rolboom die open blijft staan of open wordt gereden mist immers volledig zijn doel en is weggegooid geld.  Een karterblok heeft het voordeel dat het effectief alle personenauto’s tegenhoudt, maar je moet het wel zeer goed signaleren met led-lampjes en voorafgaande aanduidingen op de grond. Voor de fietsers kan je langs de zijkant fietspaden voorzien zodat ze niet langs het blok moeten rijden. Landbouwvoertuigen hebben met hun grote banden geen probleem met een karterblok : ze rijden erover of zelfs op. “Een andere mogelijkheid is een dynamische poort met ANPR-camera zoals in Sint-Pieters-Leeuw.  Er moeten dan geen sleutels uitgedeeld worden want alle nummerplaten die doorgang nodig hebben zitten in het systeem.  Met een intercom kan je eventueel nog openen voor andere passanten.  Het hek opent automatisch als een geregistreerde nummerplaat nadert en sluit nadien ook automatisch, dus nooit kans dat het open blijft staan. En met de camera’s erop is vandalisme uitgesloten.  De kostprijs hiervan is bij aanvang hoger, maar je moet niet slag om stoot repareren én het uitgegeven geld bereikt ook zijn doel” lichten Burm en Daniëls hun alternatieven toe.

Betrek alle buurtbewoners en landbouwers

De partij wijst er voorts nog op dat andere opties ook kunnen onderzocht worden. “Als werkelijk alle doorgaand verkeer moet geweerd worden, kan men de straat ook volledig afsluiten met betonnen palen zodat enkel voetgangers en fietsers doorkunnen.  Wie dan de verbinding Lijkveldestraat -  Marktstraat wil doen, moet over een afstand van 3,3 kilometer omrijden, wat 5 minuten in beslag neemt” voegen Daniëls en Burm toe.  “Maar wij zouden in elk geval met buurtbewoners en landbouwers vooraf grondig doorspreken welk doel cruciaal is en vervolgens welk middel dat duurzaam én effectief kan realiseren, hetgeen nu niet is gebeurd, wat we betreuren. Tevens moet ook de kostenefficiëntie op lange termijn bekeken worden,” besluiten de Burm en Daniëls.

Artikel uit "Het Laatste Nieuws" ©Kristof Pieters