Tussenkomst van N-VA resulteert in volledige aanpak dak met asbest van GOM in Meerdonk

Op 4 april 2019, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 2. Onderwijs, 8. Gezondheid, 9. Veiligheid

Asbest zit in bijna elk gebouw dat gebouwd werd in de jaren zestig, zeventig of tachtig. Ook in het schoolgebouw van de GOM is dat het geval. Veiligheids- en gezondheidsbureau Securex analyseerde een jaar geleden al de situatie en kwam toen tot volgende conclusie: “Het dak wordt gevormd door golfplaten. Door ouderdom is dit beschadigd, wat een potentiële vrijgave aan asbestvezels tot gevolg heeft. Onder het dak is er een tussendak dat bestaat uit asbesthoudende panelen. Door verwering van de golfplaten en het asbest in het tussendak zijn er asbestvezels op het onderdak terechtgekomen. Dat onderdak bevindt zich ook in een slechte staat: het materiaal brokkelt af of hangt los. Restanten van het onderdak werden aangetroffen op het meubilair van de eetzaal van de kinderen. Er wordt geadviseerd om het hele dak - golfplaten, tussen- en onderdak - samen te verwijderen en te vernieuwen.”

Aanvankelijk wou de toenmalige CD&V-meerderheid enkel de golfplaten vervangen, het onderdak wilden ze laten voor wat het was. Dat was evenwel niet naar de zin van oppositiepartij N-VA.  Op de gemeenteraad toonde N-VA aan dat dit absoluut geen goed idee was en een gemiste kans om het dak ook te isoleren én alle asbest, ook uit het onderdak, te verwijderen.  De andere partijen sloten aan bij N-VA. Ondertussen is CD&V, met intussen Groen in het schepencollege, bijgedraaid: "Zowel de dakbedekking, het tussendak als het onderdak en de verlichting worden vervangen” klnkt het nu.  De werken worden gepland vanaf augustus en gefaseerd uitgevoerd zodat de werking van de school niet in het gedrang komt.
Oppositiepartij N-VA is tevreden dat het gemeentebestuur heel het dak, inclusief onderdak, aanpakt en niet enkel de asbestplaten. “We hadden dit vorig jaar zo voorgesteld want uit het advies van het extern veiligheids- en gezondheidsbureau bleek dat er ook asbestvezels op het tussendak en onderdak waren te vinden. Het is daarom beter om het volledige dak te vervangen en in één keer goed te isoleren. Zo is alle asbest weg én wordt het gebouw energiezuiniger,” reageert gemeenteraadslid Denis D’hanis (N-VA).
De kostprijs van de renovatie van het dak en de verlichting bedraagt 200.000 euro. De gemeente kan wel rekenen op subsidies van OVAM en Fluvius om de werken mee te financieren.

Bron © Guido Van De Ven - HNB

Lees ook: