Niet alleen hoofddoeken maar ook culturele symbolen én kledij toegelaten in gemeentescholen Sint-Gillis-Waas

Op 28 augustus 2019, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 2. Onderwijs

Wel levensbeschouwelijke én culturele tekens en kledij

In de drie gemeentescholen van Sint-Gillis-Waas zijn vanaf 1 september niet alleen alle levensbeschouwelijke symbolen -zoals de hoofddoek- toegelaten, maar kan ook alle kledij eigen aan een bepaalde cultuur.  Dat staat met zoveel woorden in de nieuwe onthaalbrochure en afsprakennota van de gemeentescholen die de CD&V/Groen-s.pa meerderheid goedkeurde op de gemeenteraad van juli.

“We vielen met N-VA Sint-Gillis-Waas letterlijk van onze stoel toen we in de nieuwe afsprakennota voor leerlingen en ouders lazen dat niet alleen alle levensbeschouwelijke symbolen zoals de hoofddoek worden toegelaten, maar ook nog eens alle kledij eigen aan een bepaalde cultuur.  In plaats van neutraal onderwijs waarbij alle leerlingen gelijk zijn, kan men zich dus in alle gemeentescholen van Sint-Gillis-Waas op dergelijke manier kleden dat men zich duidelijk onderscheidt en zelfs afzet van andere leerlingen bv. door een hoofddoek te dragen” werpt Vlaams Parlementslid en N-VA fractieleider in de gemeenteraad Koen Daniëls op.

De toevoeging van “kledij van een bepaalde cultuur” wil dus zeggen dat eender welke klederdracht met een bepaalde culurele betekenis toegelaten wordt.  Op leerlingen die gekleed als Hells Angel als teken van de thuiscultuur of met een verenband verwijzend naar hun Indiaanse roots naar school komen, is dus geen enkele opmerking door leerkrachten en directies mogelijk.  Een jas met een grote Vlaamse Leeuwenvlag op is dus ook toegestaan in de gemeentescholen van Sint-Gillis-Waas” gaat Daniëls verder.

Geen modische bewegingen

Het wordt nog opmerkelijker want een zin verder staat in diezelfde afsprakennota dat “modische bewegingen om zich te distantiëren ten opzichte van andere leerlingen” dan weer niet mogen.  “Pure kafka.  Het bestuur van CD&V/Groen-s.pa zegt dat ze "neutraal onderwijs wil en ze willenvermijden dat jongeren zicht tegenover elkaar op basis van kledij distantiëren, afzonderen of samenklitten, maar ze schrijven vervolgens in hun eigen afsprakennota dat alle levensbeschouwelijke en culturele tekenen zijn toegelaten.  Symbolen die net worden gedragen om zich te distantiëren van anderen en dat voor kinderen van 3 tot 12 jaar” zegt Daniëls.

Hij wees er ook nog op dat de gemeenteraad zelfstandig hierover beslissingen kan nemen en niet afhankelijk is van teksten of adviezen van OVSG (koepelorganisatie in onderwijs) en ook niet afhankelijk is van Vlaamse decreten.  Stellen dat er in het verleden nooit problemen zijn geweest, is voor N-VA een leeg argument.  Een schoolreglement heeft volgens de partij net de bedoeling om duidelijkheid te creëren en kan je niet maken wanneer het je uitkomt.  Met dergelijk reglement is het ook niet mogelijk om op een bepaald moment religieuze en culturele keldij te verbieden, omdat ze net expliciet hebben opgenomen dat het toegelaten is.

Meerderheid wil niet wijken

N-VA stelde dan ook voor om de zin “De kledij eigen aan een bepaalde cultuur en/of levensbeschouwing is toegestaan” te schrappen om het pedagogisch project van verbondenheid en neutraliteit overeind te houden, te vermijden dat leerlingen zich in groepjes afzonderen en te voorkomen dat leerkrachten en directies het veel moeilijker krijgen om op te treden op school tegen opzichtige symbolen.

Op vraag van CD&V en Groen/s.pa werd de gemeenteraad geschorst om onderling te kunnen overleggen. “De schorsing van de gemeenteraad leverde echter enkel een korte verklaring op van burgemeester De Rudder (CD&V) dat het gemeentebestuur niets wilde wijzigen en het dragen van alle levensbeschouwelijke en culturele symbolen en kledij dus toegelaten wordt in al onze gemeentescholen.  Ze blijven die die toelating ook met zoveel woorden in de afsprakennota zetten en maken er dus reclame voor.  Dit is absoluut niet wat de inwoner van Sint-Gillis-Waas wil.  Als men de zin geschrapt had, dan had geen haan ernaar gekraaid, maar die optie heeft het gemeentebestuur zichzelf ontnomen  besluit Daniëls.

PDF icon gls_de_zandloper-gom_-_goedkeuring_schoolreglement_en_onthaalbrochure_onthaalbrochure_gls_2019-202012803.pdf

Reportage: ©TV-OOST