![application/pdf PDF icon](/modules/file/icons/application-pdf.png)
U bent hier
Bestuursakkoord 2025-2030
![](https://sint-gillis-waas.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/styles/style_news_detail/public/generated/images/news-picture/afbeelding_van_whatsapp_op_2025-01-24_om_18.53.09_d2fe0c64_kopie_0.jpg?itok=5cxY-hsz×tamp=1737742824)
![](https://sint-gillis-waas.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/images/wysiwyg/4_kerken.jpg)
Naar een beleid voor de inwoner, vereniging en onderneming in Sint-Gillis-Waas, Meerdonk, Sint-Pauwels en De Klinge waarbij aandacht is voor mens, dier en natuur
![](https://sint-gillis-waas.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/images/wysiwyg/naamloos-2_kopie.jpg)
![](https://sint-gillis-waas.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/images/wysiwyg/logo_meer_dan_groen_sgw.png)
Een coalitie voor onze gemeente
Met deze coalitie van N-VA en Meerdangroen willen we een beter beleid voor de inwoners, ondernemingen én verenigingen in Sint-Gillis-Waas, Meerdonk, Sint-Pauwels en De Klinge. Cruciaal is hierbij een andere bestuursstijl waarbij alle inwoners en hun gezin, onderneming en vereniging opnieuw centraal komen te staan én gelijk behandeld worden.
Onze (deel)gemeente(n) moeten opnieuw bruisende gemeenten worden, en dat ontwikkelt zich over vijf assen geënt op de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (SDGs) : rechtvaardig en dienstverlenend gemeentebeleid, sociaal en verenigd, veilig, gezond leefmilieu en een propere, aangename en klimaatbestendige omgeving.
Het zijn soms kleine(re) zaken die voor onze inwoners, verenigingen en ondernemingen aanleiding geven tot frustratie of net zorgen voor een aangenaam gevoel en niet zozeer alleen maar grote infrastructuurprojecten. Met dit bestuur willen we ook oog hebben voor die kleinere aspecten die impact hebben om onze (deel)gemeente(n) aangenamer te maken.
![](https://sint-gillis-waas.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/images/wysiwyg/dienstverlening3_kopie.jpg)
1) RECHTVAARDIG EN DIENSTVERLENEND GEMEENTEBELEID
a) Gelijke behandeling
Elke burger, elke onderneming en elke vereniging wordt gelijk behandeld.
Gedaan met “ons kent ons” en twee maten en twee gewichten.
b) Zuinig financieel beheer
We voeren een zuinig financieel beheer met meer sluitende meetstaten en goede controle op de uitvoering.
De aanvullende personenbelasting, de bedrijfsbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing worden niet verhoogd. Alle andere belasting- en retributiereglementen worden geëvalueerd en waar nodig aangepast.
We proberen maximaal subsidies van andere overheden te verkrijgen alsook organisaties waar we lid van zijn veel meer te betrekken bij de uitvoering van het beleid.
c) Inspraak en betrokkenheid
Bij bevragingen van inwoners zorgen we dat we meerdere doelgroepen betrekken. Bijvoorbeeld bij bevragingen omtrent mobiliteit, bevragen we ook de ruimere omgeving, ondernemingen, gebruikers van de straat, … en brengen we de antwoorden gedifferentieerd in kaart.
Bij belangrijke werken of beleidskeuzes gaan we op voorhand in dialoog met de inwoners, verenigingen, gemeentelijke adviesraden en ondernemingen om op die manier tot echte inspraak te komen in samenhang met deskundig (extern) advies en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Voor iedereen altijd en overal zijn/haar idee uitvoeren zal niet lukken, maar met verenigde inzichten komen we verder.
We activeren en moderniseren de bestaande adviesraden. We installeren een welzijnsraad waarin we alle actoren samen brengen om een coherent welzijnsbeleid vorm te geven. We richten een lokale raad voor lokale economie op met diverse vertegenwoordigers waarbij we rekening houden met de verschillende noden van verschillende soorten ondernemingen.
d) Dienstverlenend gemeentebeleid
Onze gemeentelijke diensten werken in een performante organisatie. De dienstverlening aan de burgers wordt, naast de mogelijkheid om op afspraak te komen, versterkt met een snelloket zonder afspraak en dit voor eenvoudige en terugkerende handelingen zoals het bestellen of afhalen van een identiteitskaart, rijbewijs, pincodes wijzigen, afdruk van attesten, afhalen van vuilniszakken, bloemenzaad, … . Een duidelijke lijst voor dit snelloket wordt vastgelegd en gecommuniceerd. Voor meer gespecialiseerde vragen waar de expertise van bepaalde medewerkers nodig is, blijft een afspraak aangewezen. Daarbij monitoren we de tijd tussen het maken van de afspraak en de daadwerkelijke afspraak.
Voor burgerzaken bekijken we hoe we meer privacy kunnen realiseren aan het loket.
De website van de gemeente wordt vernieuwd zodat informatie sneller en overzichtelijker kan worden gevonden, de zoekfunctie beter werkt en voor zaken die gebruikers van thuis uit al kunnen doen, wordt de werking ervan geoptimaliseerd.
We stimuleren de burger om zelf via een nieuw en gebruiksvriendelijk platform zaken te melden die opvolging verdienen door de gemeentediensten zoals bijvoorbeeld sluikstort, vandalisme, verzakte goot, … Het doel is dat de melder ook terugkoppeling krijgt over de opvolging en uitvoering van de melding.
We onderzoeken hoe we met respect voor de GDPR-regelgeving vanuit de gemeente gerichte groepen burgers kunnen informeren over private initiatieven waar de gemeente in participeert (bijvoorbeeld samenkomst 50-jarigen, startdag jeugdverenigingen, … ).
Bijzondere aandacht is er voor inwoners die niet digitaal vaardig zijn of voor wie administratie in de ruime zin van het woord niet evident is. Zij krijgen gepaste ondersteuning met als doel dit in elke deelgemeente aan te bieden.
We zetten in op een goede communicatie met de burger via verschillende kanalen, ook niet-digitaal.
We informeren de burger op regelmatige momenten alsook bij specifieke vragen welke mogelijkheden tot ondersteuning er zijn (premies, subsidiemogelijkheden, begeleiding, … ).
Om nieuwe ondernemingen en handelszaken aan te trekken nemen we volgende maatregelen:
- Een apart loket en ondersteuning op maat waarbij met de onderneming wordt nagedacht welke noden er zijn en welke diensten in één overleg moeten betrokken worden.
- Lege winkelpanden worden actief op de markt gepromoot samen met de eigenaar van het betreffende pand.
- Vrijstelling van bedrijfsbelasting voor startende ondernemingen in hoofdberoep.
- Onderzoek naar mogelijkheden en het ontwikkelen van bijkomende en/of uitbreiding van bestaande KMO-zones om onze KMO’s ruimte tot uitbreiding en (her)vestiging te kunnen geven
e) Ambitieus en nabij onderwijs
Onze gemeente is verschillende scholen met verschillende vestigingsplaatsen rijk. Al deze scholen zijn gelijkwaardige partners voor het gemeentebeleid. We betrekken hen actief bij verschillende onderdelen van het beleid om hen te ontzorgen.
Als inrichtende macht van het gemeentelijk onderwijs, ondersteunen we onze directies en leerkrachten om naar aanleiding van de resultaten van de Vlaamse toetsen en de OVSG-toetsen (Onderwijs Voor Steden en Gemeenten) de leerlingen een goede kennisbasis te geven en hen dit aan te leren met effectieve methoden zodat ze goed voorbereid zijn op het secundair onderwijs.
Samen met de bibliotheken, die we in elke deelgemeente behouden, zetten we verder in op lees- en taalbevorderende activiteiten waarbij we ons ook richten op de ouders.
f) Efficiënte en performante gemeente(diensten)
Op basis van de interne audit worden interne procedures geëvalueerd en bijgestuurd op hun efficiëntie en effectiviteit.
We maken optimaal gebruik van ICT, GIS (Geografisch Informatie Systeem) en technologie om de werking van de gemeente effectiever en efficiënter te maken: meten is weten. Daarbij worden synergiën gezocht met bovenlokale platformen zoals waterinfo, data verkeersborden, deelsystemen mobiliteit, data mobiliteitsstromen, meldingen op kaart, … alsook de inzet van sensoren, waterpeilpunten, …
We zetten in op opleiding voor het gemeentepersoneel inzake nieuwe regelgeving.
We willen met Sint-Gillis-Waas een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven. Zowel inzake verloning, extralegale voordelen als werksfeer en -omgeving. Ook taakdifferentiatie is daarbij een element dat in het personeelsplan mee wordt opgenomen.
We werken een digitale strategie uit om ook artificiële intelligentie te integreren.
De staat van de gemeentelijke gebouwen wordt in kaart gebracht met een vastgoedplan. Dringende noden worden snel aangepakt om kerngebouwen te kunnen blijven gebruiken.
g) Werk maken van openbare werken
Bij openbare werken in opdracht van de gemeente en bij werken aan gemeentelijke gebouwen zetten we meer toezicht in, zodat deze goed worden uitgevoerd én meerwerken worden beperkt.
Er wordt meer controle voorzien voor zij die ons openbaar domein openbreken, bijvoorbeeld voor nutswerken, zodat de signalisatie wordt voorzien zoals vergund en ons openbaar domein nadien in goede staat wordt achtergelaten. Aannemers en opdrachtgevers die dit aan hun laars lappen, zullen geverbaliseerd worden, de schade moeten herstellen en zullen voor elk toekomstig werk een aparte vergunning moeten aanvragen.
Er wordt maximaal ingezet op synergie tussen de nutsmaatschappijen zodat werken samen worden uitgevoerd en de hinder wordt beperkt.
Bij wegenwerken of het tijdelijk afsluiten van straten zal de bereikbaarheid van ondernemingen steeds een apart aandachtspunt vormen naast de andere bekommernissen voor bewoners en gebruikers.
De heraanleg van de Zandstraat zal een grote impact hebben op onze inwoners en ondernemingen. Samen met hen plannen we de werken zo goed mogelijk en voorzien we lokale en bovenlokale omleidingen waarbij we de vinger aan de pols houden tijdens de werken.
h) Dierenwelzijn
Ook dierenwelzijn krijgt de nodige aandacht. Naast een stimulerend beleid om positief om te gaan met dieren, zal mishandeling of misbruik van dieren van nabij opgevolgd worden en -indien nodig- gesanctioneerd. Daartoe worden afspraken gemaakt met politie, inspectie dierenwelzijn en het parket.
Met de dierenasielen op ons grondgebied gaan we in gesprek om te kijken welke ondersteuning de gemeente kan bieden.
In elke deelgemeente realiseren we een hondenlosloopweide.
i) Landbouw
Onze gemeente kent heel wat actieve landbouwbedrijven, maar ook landbouwbedrijven die stoppen en die al dan niet een andere functie krijgen. Onze lokale landbouw blijven we ondersteunen mede in het licht van de uitdagingen van bovenlokale regelgeving.
Alternatieve, bovenlokale subsidie- en ondersteuningskanalen brengen we voor hen in kaart.
Voor die bedrijven die stoppen, overwegen we de inpasbaarheid van de eventuele nieuwe functie/bestemming in de omgeving.
![](https://sint-gillis-waas.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/images/wysiwyg/naamloos-1_1.jpg)
2) SOCIAAL EN VERENIGD
a) Geïntegreerd sociaal beleid
We voeren een actief sociaal beleid en laten niemand achter in onze gemeente en elk van onze deelgemeenten.
We hebben bijzondere aandacht voor gezinnen met jonge kinderen/kinderarmoede, éénoudergezinnen, jongeren, ouderen, personen met fysieke of mentale problemen, nieuwkomers, alleenstaanden en personen in armoede. We maken daarbij actief verbinding tussen onze scholen, welzijnsactoren, OCMW (Openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn), BCSD (Bijzonder Comité Sociale Dienst), welzijnshuis, Kind en Gezin, Huis van het kind en verenigingen om iedereen te bereiken.
Ons sociaal beleid is niet louter het behandelen van een dossier, maar wel een actieve inzet om personen te versterken en te emanciperen zodat ze opnieuw zelfstandig deel kunnen uitmaken van onze lokale samenleving.
In ons sociaal beleid richten we ons erop om potentiële generatiearmoede in gezinnen te doorbreken.
De Vlaamse middelen onder andere om Nederlands te leren en brugfiguren aan te stellen, zullen we volledig aanwenden.
We hebben daarbij tevens oog voor zij die omwille van omstandigheden altijd onze steun nodig zullen hebben, rekening houdend met hun specifieke situatie en mogelijkheden- zowel naar reguliere als sociale economie-, maar ook richting opleiding, taalonderwijs of vrijwilligerswerk.
b) Vrijwilligers
We behouden onze feestcomités en geven hen voldoende autonomie. We geven gevolg aan het advies van de gouverneur om onze feestcomités én hun vrijwilligers voldoende stabiliteit én zekerheid te geven inzake aansprakelijkheid en ongevallen.
Geïnspireerd door het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk, werken we aan de uitbouw van een vrijwilligerskorps dat we kunnen activeren op het moment dat er nood is aan helpende handen in de gemeente.
We waarderen onze vrijwilligers die op vele wijzen bijdragen aan onze gemeente.
c) Verbinding en ontmoeting
Onder het motto: “Beter een goede buur dan een verre vriend”, stimuleren we actief buurtwerkingen en wijkcomités en stimuleren we ontmoetingsmomenten.
We zetten ons in om minstens het label kindvriendelijke en dementievriendelijke gemeente te verwerven en het fairtrade-label en bijenvriendelijke gemeente te behouden. We bouwen de UiTPAS verder uit, ook voor personen met een EDC-kaart (European Disability Card). We zorgen dat de bekendheid van de UiTPAS en de EDC-kaart in onze gemeente wordt vergroot.
In elke deelgemeente bouwen we een laagdrempelige ontmoetingsplaats uit, als het kan als lokaal dienstencentrum waar we andere functies zoals bijvoorbeeld de bibliotheek aan koppelen.
Voornamelijk bij onze senioren, maar ook in andere leeftijdsgroepen, is eenzaamheid een vaak voorkomend maar tevens minder zichtbaar gegeven. We maken een actieplan op en ontwikkelen een beleid specifiek voor deze doelgroep.
Gezien de stijgende diversiteit, zetten we in op een volwaardige integratie- en inburgeringsdienst waarbij we focussen op het leren van Nederlands en maatschappelijke oriëntatie in onze gemeente
d) Jong geleerd is oud gedaan
We activeren de werking van het jeugdhuis voor zowel de georganiseerde jeugd als de niet-georganiseerde jeugd.
We continueren de werking van de kinderraad.
We maken een beleidsvisie op met betrekking tot de organisatie én gelijkwaardige ondersteuning van de kinderopvang en dit zowel voor groepsopvang als gezinsopvang (onthaalouders). We professionaliseren de ondersteuning voor de kinderbegeleiders en voor de ouders faciliteren we het zoeken van opvang.
Mamadepot en de speelotheek zijn mooie initiatieven: zowel om de kosten te drukken voor jonge ouders maar ook om heel wat baby- en kinderspullen een nieuw leven te geven en bij te dragen aan de circulariteit. We ondersteunen deze werkingen en gaan op zoek naar geschikte locaties.
Samen met de kringwinkel en lokale fietshandelaars werken we een kinderfietsleensysteem uit zodat fietsen meegroeien met de kinderen.
De voor- en naschoolse opvang alsook vakantieopvang organiseren we op een efficiënte manier samen met lokale partners, initiatiefnemers en verenigingen en dit in elke deelgemeente.
We voorzien ruimte voor kinderen en jongeren en passen bij vernieuwing of renovatie speelterreinen en -plekken aan zodat er voor elke leeftijd was wils is. De staat van de speeltuigen volgen we van nabij op.
We blijven zomerscholen organiseren met een goede terugkoppeling en afstemming met de scholen waar de leerlingen les volgen.
e) Plaats om te wonen
Om jonge gezinnen aan te trekken, die veelal op zoek zijn naar woningen met een beperkte tuin, wordt de beleidsvisie meergezinswoningen geëvalueerd en uitgebreid met een lokaal concept van duowoningen. Ook wordt het splitsen van bestaande kavels met een open bebouwing naar 2 kavels met twee halfopen bebouwingen daarin opgenomen. Cohousing en levensbestendig wonen zullen deel uitmaken van onze beleidsvisie. Vervolgens verankeren we dit juridisch zodat het voor iedereen duidelijk is.
Indien het uitgeruste woonwagenterrein niet op de huidige plaats zou kunnen blijven, onderzoeken we waar de woonwagenbewoners het best kunnen verblijven, bijvoorbeeld in het kader van sociale huisvesting. De piste van de Heykavel in De Klinge wordt definitief verlaten.
In grotere bouwprojecten werken we samen met Woonpunt Waas, voor het faciliteren van sociale huur dan wel sociale kavels. Voor de nieuwe sociale woonwijk ’t Broek gaan we in overleg met de sociale huisvestingsmaatschappij om te komen tot een fossielvrije energievoorziening die ook de energie-uitgaven van de bewoners tempert.
We moedigen woningrenovaties aan en onderzoeken collectieve renovatie van particuliere woningen en onderzoeken schaalvoordelen en efficiëntiewinsten van collectieve renovatie.
Door levenslang wonen komt er meer zorg en ondersteuning aan huis. De tijd die zorgverleners verliezen aan het zoeken naar parkeerplaats, komt niet ten goede van patiënt en cliënt. We werken een systeem van zorgparkeren uit waarbij zorgverleners tijdens hun dienst voor een oprit of garage mogen parkeren en waarbij ze hun coördinaten duidelijk aangeven (mobiel nummer om te verplaatsen indien dit in de korte tijd van hun opdracht toch nodig blijkt te zijn).
Voor personen die acuut en zeer tijdelijk een noodverblijf nodig hebben, zetten we onze noodwoningen op punt.
In onze gemeente zijn enkele LOI (lokale opvanginitiatieven). Voor de begeleiding en opvolging van de personen werken we nauwer samen met de verantwoordelijken van de federale overheid.
f) Verenigingen ondersteunen
Verenigingen zijn het cement van onze gemeente. We helpen hen actief bij administratie, verzekeringen en subsidies zodoende ze er niet alleen voor staan. We evalueren de verschillende subsidies en versterken deze binnen de budgettaire ruimte die er is.
Om de eigen infrastructuur van onze verenigingen op peil te houden dan wel te vernieuwen en desgevallend een nieuwbouw te realiseren, ontwikkelen we een langetermijnvisie met diverse vormen van ondersteuning.
Daarnaast ondersteunen we onze verenigingen met een eigen infrastructuur inzake regelgeving onder andere omtrent asbest en (brand)veiligheid.
g) Locaties die verenigen
We bekijken samen met de verschillende kerkfabrieken hoe we onze kerken meer kunnen inzetten voor sociale initiatieven en evenementen met respect voor de functie en de erfgoedwaarde van onze kerken.
We brengen alle zalen en locaties in de gemeente die kunnen gebruikt worden voor socio-culturele doeleinden samen in één digitaal platform. Alle erkende verenigingen kunnen deze zalen gebruiken via dit platform, waarbij we kijken hoe we de vergoedingen en diensten op elkaar kunnen afstemmen.
De technische uitrusting van de gemeentelijke zalen die verhuurd worden, wordt geëvalueerd samen met de gebruikers en in fases aangepast zoals bijvoorbeeld de keuken van de bib-zaal en het parochiehuis in De Klinge.
We vernieuwen de versleten sportvloeren van onze sporthallen. We maken maximaal gebruik van subsidiemogelijkheden en faciliteren dubbel gebruik van sportinfrastructuur. We onderzoeken hoe het RUP zonevreemde sport-, jeugd en recreatie-infrastructuur mogelijkheden geeft tot bijkomende sportcapaciteit.
Als de uitbreiding van de school De Hoge Geest in De Klinge wordt gerealiseerd, geeft dit mogelijkheden voor de locatie in de Kieldrechtstraat. Samen met de lokale sport, cultuur - en jeugdverenigingen alsook andere verenigingen zoals Mamadepot bekijken we welke noden er zijn en welke functies we kunnen samenbrengen op deze site. In afwachting van dit project, herstellen we de bestaande parking in samenhang met de realisatie van het Hoppinpunt.
De toegankelijkheid van de gemeentelijke en publieke gebouwen wordt bekeken en indien nodig aangepast.
In gemeentelijke gebouwen zorgen we naast een publiek toilet en aangepast toilet voor personen met een beperking ook voor een verzorgingskussen voor baby’s en kijken we naar plaatsen voor borstvoeding.
h) Cultuur verbindt
Onze gemeente is heel wat kunst- en ambachtbeoefenaars rijk zoals dichters, musici, fotografen, beeldhouwers, schilders, handwerk, houtbewerkers, … We brengen al deze creatievelingen in kaart en betrekken hen bij verschillende gemeentelijke initiatieven.
De theatertechnische basisuitrusting van De Route wordt gemoderniseerd naar de noden van de producties die Tempus en verenigingen ontvangen.
![](https://sint-gillis-waas.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/images/wysiwyg/veiligheid_kopie.jpg)
3) VEILIG
a) Veilig op (de veilige) weg
Met infrastructurele ingrepen en technologische hulpmiddelen maken we de oversteekplaatsen van de F411 (Stropersroute van Sint-Niklaas naar Hulst) zeer veilig voor fietsers. De F411 wordt verder verbreed met aangepaste verlichting.
Het fietspad Zaleghemdijk wordt gepast verlicht en heraangelegd en in overleg met AWV trachten we dit fietspad door te trekken op de viaduct van de E34 zodat de dubbele oversteek voor en achter het viaduct kan vermeden worden.
Waar bomen, overhangende takken, struiken of obstakels de zichtbaarheid en/of veiligheid in het gedrang brengen, wordt er gericht gesnoeid en indien nodig andere soorten in de plaats geplant.
We evalueren het huidige mobiliteitsplan op zijn volledigheid en uitvoerbaarheid en sturen gericht bij waarbij we rekening houden met alle vervoersmodi (voetgangers, fietsers, landbouwvoertuigen, auto’s, openbaar vervoer en lokaal vrachtverkeer). Het gebruik van de verschillende kleuren en belijning op de weg bekijken we daarbij om tot meer eenduidigheid en leesbaarheid van de weg te komen.
Het ontwerp heraanleg Hogenakkerstraat met aanleg van een nieuw kruispunt met de Bergstraat ter vervanging van het rondpunt en het ontwerp heraanleg Houtvoortstraat worden herbekeken en aangepast, waarbij het aspect verkeersveiligheid alsook een plek voor elke weggebruiker wordt bewerkstelligd en alle creatieve en technische mogelijkheden inzake waterbeheer worden aangewend om een meer gedragen plan te realiseren.
Overdreven snelheid en “knalpottereur” pakken we gericht aan in onze woonstraten door een combinatie van duidelijke en logische snelheidsregimes, sensibilisering met snelheidsaanduiding, traject/geluidscontrole en flitscontroles. Wanneer het wettelijk kan, gebruiken we de inkomsten hiervan en van de GAS-inkomsten verkeersinbreuken om de verkeersveiligheid te verhogen. We voorzien meer sensibiliserende borden die de snelheid weergeven die tevens uitgerust zijn met een logging-systeem om over accurate gegevens te kunnen beschikken.
Op de F41 (fietspad van Stekene richting Vrasene) langs de Watergang der Hoge Landen, willen we fietsers en gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk scheiden zonder dat daarbij aanliggende landbouwgronden of aangelanden grote omwegen zouden moeten maken.
We stimuleren onze ouders en kinderen om te voet of met de fiets naar school te komen. Daarbij brengen we optimale schoolroutes in kaart en werken we knelpunten weg. Tevens stimuleren we het gebruik van reflecterende hesjes en fietshelmen en zetten we in op de STRAP-dagen (Stappen en Trappen). Samen met sociale economie werken we aan begeleiders voor de voornaamste oversteekplaatsen.
De zuidelijke parallelweg langs de E34 tussen Vrasene en Stekene dient opgewaardeerd te worden. We voeren hiertoe de nodige gesprekken met AWV (Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaams Gewest). Indien dit gerealiseerd wordt, geeft dit opportuniteiten om het centrum Blokstraat/Herenstraat te verbeteren. Vrachtverkeer van de KMO-zone Kluizenmolen wordt ontsloten langs de parallelweg. Bij de gesprekken met AWV en binnen de vervoerregioraad blijven we aandringen op de verlenging van de parallelweg tot aan het voorziene nieuwe afrittencomplex E34 te Vrasene.
Onze gemeente kent heel wat smallere wegen, veelal landbouwwegen met dubbelrichtingsverkeer(1). Dit geeft aanleiding tot kapotgereden bermen en soms diepe voren naast de weg. We inventariseren de plaatsen waar waterdoorlatende uitwijkstroken aangewezen zijn en leggen deze gefaseerd aan in samenspraak met het Polderbestuur waar zij wegbeheerder zijn. We maken een samenwerkingsovereenkomst met het Polderbestuur Land van Waas om het beheer van de wegen- en waterinfrastructuur te optimaliseren. Om de snelheid van het verkeer te verlagen bij passage van de wijk ’t Kalf zijn er momenteel paaltjes met voorrangsregelingen voorzien. Fietsers komen daardoor soms in de verdrukking en de situatie geeft soms aanleiding tot weinig hoffelijk verkeersgedrag of net hogere snelheid. We willen de snelheid op deze passage onder controle houden én oversteken onder andere voor de school vergemakkelijken. Daartoe onderzoeken we technologische alternatieven met trajectcontrole en gestuurde verkeerslichten om dit doel te bekomen.
De verkeerslichten aan de versmalling in de Kerkstraat passen we aan, gekoppeld aan de nieuwe oversteekplaats voor voetgangers aan de bibliotheek en afgestemd op het verkeer en De Lijn zodat “wachten voor rood op niemand” wordt tegengegaan en waarbij tevens overdreven snelheid en roodrijden wordt aangepakt.
We maken komaf met de resterende voorrang aan rechts op ontsluitingswegen in al onze deelgemeenten(2) en vormen deze om tot duidelijke, verkeersveilige kruispunten waar we indien nodig een verkeersspiegel voorzien. Voor straten en kruispunten waar meerdere gemeenten verantwoordelijk zijn, leggen we contacten en maken we goede afspraken zodat werken en aanpassingen afgestemd op elkaar gebeuren (bijvoorbeeld fietspad Vlasrootstraat, kruispunt Laarstraat-Voshoek).
(1) In verband met kapotte bermen: onder andere Bloempotstraat, Lange Meersstraat, Roskamstraat, Smoutstraat, Molenstraat, Waterstraat, Sluisstraat, Heerweg, …
(2) In verband met voorrang : onder andere Pastorijwegel, Smishoekstraat, Trompwegel, Raymond Smetstraat, …
b) Veiligheidsdiensten: preventief en interventie
Sensibiliseren en politie dicht bij de burger is en blijft het belangrijkste in een lokaal veiligheidsbeleid.
Onze wijkagenten vragen we om meer zichtbaar aanwezig te zijn in de verschillende deelgemeenten.
Camera’s zijn niet meer weg te denken bij een geïntegreerd veiligheidsbeleid. Een combinatie van vaste (Automatische Nummerplaat Herkenning ANPR-)camera’s met een aantal mobiele camera’s moet ons in staat stellen om vandalisme, sluikstort en criminaliteit in beeld te brengen en er gericht tegen op te treden.
Als grensgemeente maken we gerichtere afspraken met de Nederlands politie, onze eigen gefusioneerde politiezone en het parket om grensoverschrijdende veiligheidsissues (zoals bijvoorbeeld het knalvuurwerk in De Klinge) gericht aan te pakken. De GAS-reglementering optimaliseren we daartoe.
Bij de evaluatie van de BIN-werking (Buurt Informatie Netwerk), vragen we aan de nieuwe politiezone deze op punt te stellen en gebruik te maken van moderne communicatiemedia om de burger beter te betrekken in het veiligheidsbeleid.
In onze gemeente richten we een lokale integrale veiligheidscel op (LIVC) waar we de lokale veiligheidsactoren samenbrengen met de lokale socio-preventieve actoren met als voornaamste doel preventief en in een vroeger stadium te kunnen ingrijpen bij probleemsituaties die anders dreigen te escaleren. Bepaalde inwoners en gezinnen zijn immers bij meerdere diensten gekend of krijgen van meerdere diensten ondersteuning. Door deze diensten beter op elkaar af te stemmen, kan er meer preventief gewerkt worden in het belang van het gezin of betrokkenen én korter op de bal worden gespeeld voor het escaleert of met meer kennis van zaken als het escaleert.
We bouwen een nieuwe brandweerpost met aparte ruimte voor de ziekenwagen.
De gemeentelijke noodplannen worden geëvalueerd en geactualiseerd. Daarbij wordt een plan opgesteld ingeval het afschakelplan elektriciteit en/of gas zouden worden opgestart
![](https://sint-gillis-waas.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/images/wysiwyg/gezond.jpg)
4) GEZOND LEEFMILIEU
a) Biodiversiteit
We voeren een beleid om inwoners, ondernemingen, verenigingen te verleiden tot stimuleren van meer biodiversiteit. Openbare groenstroken zaaien we in tot streekeigen bloemenweides. De samenwerking met regionaal landschap Schelde-Durme en bosgroep Oost-Vlaanderen versterken we daartoe. In deze initiatieven betrekken we ook de landbouw.
We zetten actief in op de bestrijding van invasieve exoten zowel planten als dieren. Daarbij is er speciale aandacht voor onze imkers en de strijd tegen de Aziatische hoornaar.
b) Asbestbeleid
Asbest in gemeentelijke gebouwen of gebouwen die door de gemeente worden beheerd (bijvoorbeeld kapelletjes) verwijderen we.
c) De stroom gestroomlijnd
Langs de kant van energieverbruik en lokale productie zijn er wel nog winsten te boeken zoals coöperatief zonnedelen en zonnepanelen op openbare gebouwen. We breiden de (coöperatieve) zonnepanelen op daken van gemeentelijke gebouwen uit en ondersteunen verenigingen en private gebouwen met publiek karakter die dit ook willen doen. Inzake windturbines levert onze gemeente reeds haar bijdrage.
We maken een plan op om verspreid over de volledige gemeente meer (semi-)publieke laadpunten voor elektrische wagens te voorzien, waarbij er ook locaties zijn met snelladers.
d) (Deel)wagens en -fietsen
Het project van de deelfietsen en deelwagens bestendigen we. Voor wat betreft de deelfietsen, worden goed uitgeruste en ordentelijk gemarkeerde afzetzones georganiseerd om rondslingerende fietsen te voorkomen. Inzake deelwagens streven we naar minstens één deelwagen per deelgemeente.
De bestaande fietsenstallingen -zeker aan hoppinpunten en openbare gebouwen- verbeteren we met fietsbeugels, verlichting en waar mogelijk overdekking. Bij veelgebruikte bushaltes voorzien we eveneens fietsstalmogelijkheden.
e) De verlichting doorgelicht
De verledding van alle openbare verlichting zetten we verder. We werken met gedifferentieerde verlichtingsplannen. Overmatige lichthinder (cfr de roze verlichting van de serres) en lichtvervuiling van openbare verlichting (bijvoorbeeld brede verstralers) pakken we aan met gerichte, feeërieke verlichting.
We rusten de gemeentelijke gebouwen stelselmatig verder uit met led-verlichting. Voor wat betreft de gemeentelijke zalen voorzien we aanpasbare verlichting.
![](https://sint-gillis-waas.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/images/wysiwyg/proper.jpg)
5) PROPERE, AANGENAME EN KLIMAATBESTENDIGE GEMEENTE
a) Wegels en trage wegen
Onze landelijke gemeente wordt gekenmerkt door heel wat (kerk)wegels en trage wegen. We finaliseren het tragewegenplan en realiseren het stapsgewijs. We zetten daarbij in om deze wegels maximaal open te zetten en te houden voor het publiek, waarbij we rekening houden met veiligheid, netheid en maximale toegankelijkheid (rolwagen/kinderwagen) alsook mogelijkheden tot sport.
We geven onze wegels en trage wegen alsook beken een toepasselijke, lokale naam die verwijst naar de historiek.
b) Propere gemeente
Meermaals per jaar, planmatig en afgestemd op de noden van straat/wijk/plein/baangracht wordt het openbaar domein onderhouden met inbegrip van een structureel onderhoud van de dorpscentra en de begraafplaatsen. We onderzoeken hoe het technisch mogelijk is om te vermijden dat metalen vezels bij het borstelen achterblijven op het openbaar domein.
Het bestaande vuilbakkenplan wordt geëvalueerd en op plaatsen waar de nood zich opdringt, worden publieke vuilbakken geplaatst. Het ledigen van de vuilbakken wordt aangepast aan de nood, ook rekening houdend met vakanties en evenementen. Op de gebruikelijke routes waar inwoners hun honden uitlaten, voorzien we hondenpoepvuilbakjes.
Bij nieuwe ontwerpen voor het openbaar domein wordt er actief rekening gehouden met het onderhoudsgemak en dus ook de onderhoudskost alsook de biodiversiteit.
c) Ordentelijke en toegankelijke wegen en voet- en fietspaden
De staat van onze bestaande voet-, fietspaden en wegen inventariseren we en we stellen voor alle deelgemeenten een meerjarenactieplan op. Voor voetpaden hebben we oog voor het gebruik door personen met een beperking, rollator, rolwagen en kinderwagen. Het betreft zowel het herstellen van putten en bulten3 als het opvolgen en laten herstellen van schade door (bouw)werken.
3 Voorbeelden hiervan zijn de jarenlange zink in de Zalegemdijk, de verzakte goot in de Stationstraat, verdwenen paaltjes Ettingenstraat, ongelijke voetpaden in Bergstraat, …)
Voor de heraanleg van wegen gaan we in overleg met Riopact om die straten met de hoogste noden, waar de riolering tevens aan vervanging toe is of nog niet gescheiden is, samen aan te pakken.
Voor personen met een beperking en kinderwagens, leggen we alle nieuwe bushaltes, voetpaden en oversteekplaatsen gepast aan. Bestaande haltes en oversteekplaatsen worden gefaseerd aangepast.
We voorzien een aantal ontbrekende oversteekplaatsen voor voetgangers zoals aan de bibliotheek van Sint-Gillis-Waas.
d) Voldoende parkeerplaats voor auto’s en fietsen
Voldoende parkeerplaats voor voertuigen én degelijke fietsenstalling zijn zowel op het publiek domein als in verkavelingen en meergezinswoningen noodzakelijk. De parkeerverordening wordt aangepast naar 1,3 voertuigen per wooneenheid.
We onderzoeken het gebruik voor privaat parkeren van bestaande parkings van bijvoorbeeld scholen, grootwarenhuizen, ... .
Om discussies omtrent opritten en garagepoorten te vermijden, worden parkeerstroken waar nodig ingedeeld in parkeerplaatsen.
e) Meergezinswoningen
De visie en principes van de groenblauwe as Blokstraatbeek inzake ruimte voor de Blokstraatbeek en verbindingen tussen de centrumstraat en de achterliggende wijken blijven behouden. Met de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) zorgen we voor een juridische verankering, waarbij er rekening wordt gehouden met een vloeiende overgang tussen het gabarit (bouwhoogte en type gebouwen) van de Kronenhoekstraat, Kerkstraat enerzijds en de achterliggende wijken Vendelierstraat, Drieske Nijperstraat, Nieuwstraat, Varenbergstraat en Samelstraat.
f) Aangename omgeving
Tijdens de eindejaarsperiode willen we onze dorpscentra van al onze deelgemeenten aangenamer maken door gepaste en meer uitgebreide kerstverlichting.
We blijven ons inzetten om verloederde, leegstaande woningen en winkelpanden terug te dringen door eigenaren actief aan te sporen iets met hun pand te doen. De leegstandbelasting behouden we als stok achter deur.
Onze gemeente heeft heel wat toeristische troeven: polders, fietspaden, natuurgebieden, erfgoed, logies, … Met een gericht toeristisch beleid onder andere voor fiets- en wandeltoerisme, zetten we onze gemeente meer op de kaart én creëren we bijkomend cliënteel voor onze lokale ondernemingen. We onderzoeken in hoeverre hier voor een aantal landbouwbedrijven ook alternatieve inkomsten uit te halen zijn.
Het dorpscentrum van Meerdonk verfraaien we inclusief de broodnodige herstellingen aan de putten in de centrumstraten.
Samen met de provincie pakken we de omgeving van de Roomanmolen aan zowel inzake infrastructuur als inzake groen. We hebben daarbij oog voor de impact op omwonenden.
g) Bereikbare gemeente
We gaan in overleg met vervoerregio Waasland en De Lijn om de bediening van de verschillende deelgemeenten te verbeteren afgestemd op de noden van onder andere schoolgaande jongeren, werknemers en senioren. Zolang er geen oplossing is voor een verbinding van onze noordelijke deelgemeenten met de scholencentra, blijven we dit met de gemeente ondersteunen idealiter in samenwerking met De Lijn. Een verbinding met Hulst blijven we nastreven.
h) Klimaatrobuust en waterbeleid
We maken onze gemeente klimaatrobuuster en bouwen voort op het Waasland klimaatland.
We zetten in op een verdere samenwerking met Interwaas (zoals via Waasland Klimaatland), maar willen tegelijk ook de samenwerking kritisch bekijken en evalueren in het licht van een kerntakenoverleg van Interwaas.
Inwoners die willen (ver)bouwen worden actief benaderd en positief geïnspireerd met voorbeelden hoe ze hun plannen kunnen verbeteren én wat hun winst is, zowel economisch als ecologisch op korte en lange termijn.
Grote, aaneengesloten volledig verharde oppervlakken zoals het Kerkplein of publieke parkings proberen we bij de heraanleg te ontharden en waar mogelijk af te koppelen zonder dat daarbij de functionaliteit voor evenementen, parkeren of de (verkeers)veiligheid in het gedrang komt. Burgers en ondernemingen proberen we hiertoe ook aan te zetten.
We zetten in zowel op waterbuffering stroomopwaarts, een goede waterafvoer stroomafwaarts als het periodiek en planmatig onderhoud van de gemeentelijke waterlopen. Beheerders van private waterlopen brengen we in kaart. We manen beheerders aan wanneer onderhoud achterwege blijft.
Samen met landbouw, natuurverenigingen en (financiële) steun van diverse bovenlokale partners gaan we aan de slag om zowel waterbuffering, waterhergebruik als waterafvoer te realiseren en subsidies aan te trekken. Burgers begeleiden we met haalbare en betaalbare alternatieven om niet alleen bij (ver)nieuwbouw, maar ook bij renovatie maatregelen te nemen in verband met water.
We gaan actief op zoek naar infrastructurele en technische oplossingen die op een beperkte ruimte impact hebben inzake waterbuffering, zeker op plaatsen waar de ruimte bovengronds beperkt is of ontbreekt. We hebben daarbij oog voor het voorkomen van hittestress.
We installeren bijkomende automatische peilen om op die manier het waterbeheer zowel inzake buffering als inzake afvoer goed te kunnen monitoren. Een mogelijke bypass van de Zuidelijke Watergang via de beek langs de Rietlandstraat wordt onderzocht.
Ontbrekende riolering en verouderde gemengde riolering wordt gefaseerd weggewerkt in overleg en afstemming met Riopact en Aquafin.
Bij heraanleg van voetpaden geven we inwoners de kans om in te tekenen voor een geveltuintje of andere inspirerende voorbeelden uit de Green Deal tuinstraten.
We blijven inzetten op meer bomen en bos.
i) Vervuiling van nabij opvolgen
Ten aanzien van de stortplaats van Interwaas in de Kattestraat zullen we in nauwe samenwerking met OVAM en Interwaas de sanering ervan van dichtbij opvolgen en monitoren in het belang van de omgeving. Wat er in het verleden gestort werd, kunnen we helaas niet meer terugdraaien. De eventuele verspreiding ervan brengen we in kaart.
Wat betreft de (PFAS-)vervuilingen in onze gemeente, zoals het bos achter Sint-Helena, volgen we de stand van zaken inzake sanering via OVAM van nabij op.
j) Omgevingsvergunningen
Voor de uitbating van pop-up zomerbars, werken we een apart reglement uit zowel vanuit het oogpunt van een gelijk speelveld ten aanzien van onze horeca als ten aanzien van de inplanting in en mogelijk overlast ten aanzien van de omgeving.
We realiseren het RUP zonevreemde sport-, jeugd- en recreatie-infrastructuur.
Het niet naleven van recent afgeleverde milieu- en omgevingsvergunningen wordt van nabij opgevolgd. Inbreuken uit het verleden worden na melding onderzocht en op hun impact beoordeeld.
De brochure hieronder in "pdf"