Na zoveelste vandalisme aan Dodendraad herhaalt N-VA voorstel voor camerabewaking

Op 1 augustus 2023, over deze onderwerpen: 12. Allerlei, 9. Veiligheid

Voor N-VA Sint-Gillis-Waas moet er nu eindelijk wel iets gebeuren om het terugkerend vandalisme aan de Dodendraad in De Klinge te stoppen. “Het is onbegrijpelijk dat de meerderheid van CD&V, Vooruit en Groen manifest en keer op keer blijft weigeren om op deze afgelegen site een camera te plaatsen” reageren N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls en N-VA gemeenteraadslid Nico De Wert.  “Hoeveel keer moet de Dodendraad nog gevandaliseerd worden?  Hoeveel keer moeten er nog vandalen en oproeikraaiers langs deze weg van en naar Nederland kunnen gaan in volle anonimiteit” klinkt het.

Vluchtweg voor vandalen

N-VA-gemeenteraadsleden en Klingenaren Walter Scheerders en Dirk Van Raemdonck maakten de balans op van het weigeren van enig cameratoezicht. “Sinds de opening in 2015 wordt de historische opstelling van de Dodendraad met de regelmaat van de klok geconfronteerd met vandalisme. Paaltjes werden uit de grond getrokken, er werd bewust kortsluiting veroorzaakt en de draden werden zo geschakeld dat de sirene constant weerklonk.  Ook een uniek én origineel aankondigingsbord waar in het Duits en het Nederlands werd gewaarschuwd voor levensgevaar werd gestolen.  Talloze keren werd er wel iets doorgeknipt en nu weer is een volledige paal afgebroken” sommen ze op.  “Bovendien is deze weg langs de parking van de voetbal en het fietspad De Route ook de weg waarlangs een aantal Nederlandse keetschoppers met hun luidruchtige brommers of al fietsend naar De Klinge pendelen.  Maar door het ontbreken van enig cameratoezicht dus altijd ongezien en ongestraft omdat er hier geen enkele sociale controle is”

N-VA voorstel voor een camera wordt keer op keer geweigerd door CD&V, Vooruit en Groen

Al ettelijke keren heeft N-VA het voorstel gedaan om op dergelijke plaatsen cameratoezicht te plaatsen, maar die blijft geweigerd worden door de meerderheid van CD&V, Vooruit en Groen. “Onbegrijpelijk.  Wat moet er nog meer gebeuren?  Telkens opnieuw gaat men speuren naar de vandalen, maar heeft men geen enkel aanknopingspunt en wordt de zaak geseponeerd.  Recent kwam er nog een mooie zonnewijzer bij op de site, maar ook deze staat er volledig onbewaakt.  Met een 360° camera die beweging volgt kande site in beeld worden gebracht op momenten dat er geen sociale controle meer is.  Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil, is wel een spreekwoord dat zeer toepasselijk is voor deze meerderheid” besluit fractievoorzitter Koen Daniëls.

Lees ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/02/opnieuw-vandalisme-aan-dodendraa...