N-VA ziet geen draagvlak voor windturbines boven E34

Op 29 september 2019, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

N-VA Sint-Gillis-Waas ziet geen draagvlak voor drie bijkomende winturbines boven de E34.  Tot die vaststelling komt de partij na het bijwonen van de informatievergadering en kennisname van de vele bezwaarschriften die werden ingediend. De partij hoopt dat er rekening gehouden zal worden met de stem van de bevolking.

Sint-Gillis-Waas heeft al voldoende windmolens

“Vele inwoners van Sint-Gillis-Waas zien die drie bijkomende windturbines boven de E34-expressweg niet zitten.  Niet alleen omdat het mastodonten met een tiphoogte van 200 meter zijn, maar vooral omdat dit het open polderlandschap van onze gemeente zouden verstoren.  Ten zuiden van de E34 staan er reeds 5 windturbines in Sint-Gillis-Waas met een geïnstalleerd vermogen van 11,6 MW (1 Wase Wind, 3 Engie en 1 Mega Windy in opbouw) wat goed is voor het stroomverbruik van ongeveer 10.500 gezinnen terwijl er maar 9.000 zijn in onze gemeente. We doen dus reeds meer dan voldoende onze duit in het zakje inzake hernieuwbare energie –waarbij we zonnepanelen nog niet meerekenen” stellen fractievoorzitter in de gemeenteraad Koen Daniëls (N-VA) en gemeenteraadslid Denis D’hanis (N-VA).  Beiden waren –in tegenstelling tot de burgemeester- wel aanwezig op de informatievergadering om de vragen en bezwaren van de inwoners te aanhoren.

Niet boven de E34

“Het is trouwens opvallend dat er een aanvraag is voor windturbines boven de E34 en vlakbij het gehucht ’t Kalf” legt D’hanis, zelf inwoner van ’t Kalf, uit.  “In het gemeentelijk structuurplan is

voor het open poldergebied ten noorden van de E34 letterlijk opgenomen dat er wordt gestreefd naar het behoud van de openheid en gaafheid van het landschap en het gebied potenties heeft voor zowel natuur als landbouw”.  Ik ga ervan uit dat onze gemeente haar eigen langetermijnplannen niet zomaar overboord kiepert door alsnog in te stemmen met één of meerdere bijkomende windturbines.  Eén windturbine komt immers vlakbij de wijk het Kalf te staan en de twee andere een eindje verder.  De hinder, zowel visueel maar ook inzake het zoevend geluid van de wieken en slagschaduw zal in deze woonzone sterk zijn.  Dit kan voor ons dus niet en ik begrijp dan ook de vele bezwaren uit onze wijk” aldus D’hanis.

Inwoners én natuurvrienden zien het niet zitten

Ook al werden er door het aanvragende bedrijf reeds 2 van de 5 voorziene turbines geschrapt, de drie overige blijven de inwoners beroeren.  “Ik kan niet buitenkomen of iemand spreekt me wel aan of bezorgt zijn bezwaarschrift dat hij indiende bij de gemeente.  En als ik mijn mailbox bekijk, betreffen het tientallen bezwaarschriften.  Er zijn momenteel reeds inwoners die door elk raam in hun huis uitkijken op een windturbine.  Sommigen, zoals in de Kemphoekstraat, hebben reeds slagschaduw van meerdere bestaande turbines.  Het draagvlak voor bijkomende windturbines is er in onze gemeente dus niet” stelt Daniëls vast.

Ook vanuit natuurliefhebbers komt er heel wat kritiek“Het polderlandschap met zijn waterplassen trekt specifieke vogels aan.  Die moeten nu al slalommen tussen de bestaande turbines.  Er nog eens bijkomende en extra grote plaatsen vlakbij die natuurgebieden, bedreigt volgens kenners specifieke soorten zoals bijvoorbeeld de bruine kiekendief.  De slagschaduw boven zijn broedgebied zou een verjagend effect hebben” weet Daniëls te vertellen.

Luisteren naar de inwoners

“Als N-VA Sint-Gillis-Waas roepen we het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas dan ook op om een goed onderbouw en negatief advies te geven voor de 3 aangevraagde windturbines. Inwoners én natuur zijn immers belangrijk in onze gemeente. Aan kennissen legden we vroeger uit dat ze voor Sint-Gillis-Waas moesten afslaan op de E34 aan de piramiden.  Laat ons ervoor zorgen dat we in de toekomst niet moeten vertellen dat ze aan de industriële dreef van windmolens moeten zijn” besluiten Daniëls en D’hanis.

.