N-VA wil voldoende en vooral veilige foorkasten voor stroomvoorziening verenigingen en festiviteiten

Op 22 januari 2024, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 12. Allerlei, 9. Veiligheid

Foorkasten zijn gemeentelijke elektriciteitskasten op het openbaar domein, met aan de verschillende stopcontacten.  Ze worden gebruikt door verenigingen, feestcomités, standhouders en  kermisattracties bij allerlei evenementen en festiviteiten.  “Met N-VA willen we een bruisend verenigingsleven ondersteunen.  Dergelijke openbare elektriciteitskasten zijn dan ook noodzakelijk. Omdat we signalen kregen in Meerdonk dat de kasten daar onbetrouwbaar waren met tevens regelmatige stroomuitval, vroeg ik de keuringsverslagen van alle kasten op” aldus fractievoorzitter voor N-VA Koen Daniëls.

Kast afgekeurd maar geen actie ondernomen.
Uit de opgevraagd documenten bleek dat op Meerdonk geen enkele foorkast in orde of veilig is. “Al een jaar zijn de twee foorkasten op Meerdonk niet in orde zijn.  De kast op Meerdonkdorp aan het monument is afgekeurd en voor de veiligheid dienden de herstellingswerken onverwijld te worden uitgevoerd.  Het betreft zowel waterinsijpeling maar ook het op spanning blijven van een aantal kringen.  Bij de andere kasten zijn de stopcontacten gebarsten en kan er water in.  Voor de verenigingen en zeker voor de veiligheid van de vrijwilligers is dat geen goede zaak.  De keuring dateert van januari 2023, maar tot op heden werd er niets ondernomen” spreekt Daniëls samen met Meerdonkenaren Luc Lorie en Kaya De Winter hun verontwaardiging uit. “Het is dan ook niet verwonderlijke dat verenigingen hinder ondervonden als ze de kast wilden gebruiken.

Door de vragen en onder druk van N-VA Sint-Gillis-Waas zal de kast aan Meerdonkdorp helemaal vervangen worden en zullen de andere herstellingen worden uitgevoerd.

Extra foorkasten
N-VA Sint-Gillis-Waas lanceert ook het voorstel om bijkomende foorkasten te voorzien.  “De plaatsing en het aantal foorkasten dateert van de vroegere kermissen en markten.  Maar intussen zijn er een aantal evenementen bijgekomen of verplaatst in de verschillende deelgemeenten.  Met N-VA willen we dan ook kijken naar bijkomende locaties van dergelijke foorkasten om onze verenigingen en feestcomités te steunen” besluit de lokale partij.