N-VA wil jaarlijkse cursussen reanimatie en AED in alle deelgemeenten van Sint-Gillis-Waas

Op 23 juni 2021, over deze onderwerpen: 8. Gezondheid

Naar aanleiding van een vorig voorstel van N-VA Sint-Gillis-Waas, kwamen er verschillende AED-toestellen in de gemeente.  Het plotse hartfalen van een speler van het Deense voetbalelftal op het EK afgelopen weekend herinnert eraan hoe belangrijk de eerste minuten zijn. Daarom vraagt N-VA Sint-Gillis-Waas om jaarlijks in elke deelgemeente cursussen levensreddende handelingen (reanimatie) en AED-gebruiken te organiseren.  De partij zal dit voorstel op de eerstkomende gemeenteraad van 24 juni 2021 op tafel leggen.
De confronterende beelden met Deense speler op het EK hebben nogmaals aangetoond dat kennis van reanimatie, het correct gebruik van een Automatische Externe Defibrillator (AED)-toestel én durven handelen, letterlijk levensbelangrijk is.  Onderzoek toont aan dat hoe sneller je reanimatie toedient bij een slachtoffer met hartfalen de levenskansen enorm stijgen. Ook het snel en correct gebruik van een  AED kan levensreddend zijn.  Reeds in 2015 stelde N-VA-gemeenteraadslid Denis D’Hanis voor om cursussen reanimatie en het gebruik van AED te organiseren in onze gemeente: “Naar aanleiding van ons voorstel zijn er nu verschillende AED-toestellen in onze gemeente. We stellen vast dat de kennis en het correct gebruik van AED toestellen nog niet volledig is ingeburgerd en mensen nog vragen hebben bij reanimatie. En dat is te betreuren. De gemeente moet echt actie ondernemen om in onze gemeente zoveel mogelijk mensen zowel binnen (sport)verenigingen, maar ook particulieren hiervoor op te leiden. Op dit moment worden er al cursussen georganiseerd door de Wase Hulpdienst in het Welzijnshuis, maar wat ons betreft moet dit uitgebreid worden naar alle deelgemeenten en voor iedereen”, aldus Denis D’Hanis (N-VA).

Gemeenteraadslid Nico De Wert zal samen met raadslid Denis D’hanis namens N-VA Sint-Gillis-Waas een voorstel indienen  om minstens 1 keer per jaar een cursus reanimatie en AED te organiseren in Sint-Gillis-Waas, Meerdonk, De Klinge én Sint-Pauwels: “De doelstelling moet zijn om zoveel mogelijk mensen -zowel particulieren als in leden van  (sport)verenigingen- op te leiden in onze gemeente zodat er bij een mogelijk hartfalen in de onmiddellijke omgeving iemand beschikbaar is om deze persoon te helpen. Bij jeugdverenigingen, trainingen in je sportploeg, in de theaterzaal,  …maar ook in de familie, overal zijn mensen noodzakelijk om in levensbedreigende situaties onmiddellijk te kunnen helpen” aldus Nico De Wert (N-VA). “ Deze cursussen jaarlijks dienen jaarlijks georganiseerd te worden waarbij de gemeente instaat voor de organisatie en de bekostiging ervan.”