N-VA wil inkomsten van energiedividend inzetten voor energiebesparingen

Op 11 november 2015, over deze onderwerpen: 11. Allerlei

N-VA Sint-Gillis-Waas wil het dividend van 188.000 euro, dat de gemeente jaarlijks ontvangt en opgebouwd is met bijdragen van alle inwoners aan Intergem (EANDIS), terug laten vloeien naar de inwoners. Enerzijds door subsidiëring van energiebesparende maatregelen en anderzijds door tussenkomsten van het OCMW aan inwoners die moeilijkheden hebben met de betaling van hun energiefactuur.
Sint-Gillis-Waas krijgt, net als vele andere gemeenten, een jaarlijks dividend uitgekeerd van de intercommuncale investeringsmaatschappij Fingem. Deze intercommunale bouwt zijn kapitaal op uit inkomsten van de distributienetbeheerders. Voor Sint-Gillis-Waas zijn dat de bijdragen die alle gas- en electriciteitsgebruikers betalen aan Intergem. Sint-Gillis-Waas ontvangt op die manier 188.000 euro.
Inkomsten uit energie inzetten voor energie
“Deze dividenden zijn in het verleden aangewend om het elektriciteits- en vooral aardgasnet in Sint-Gillis-Waas uit te breiden. Nu onze gemeente nagenoeg volledig bedekt is, komen deze dividenden in de algemene middelen terecht”, licht gemeenteraadslid Denis D’hanis (N-VA) toe. “ Dat dividend van 188.000 euro komt met andere woorden tot stand langs de energiefacturen van onze inwoners, maar wordt voor allerlei zaken gebruikt, niet noodzakelijk in verband met energie.”
Daarom stelt N-VA voor om die inkomsten uit enerige -gegenereerd door de inwoners- terug te laten vloeien naar die inwoners voor energiekosten te drukken. “Enerzijds denken we aan gemeentelijke subsidies voor energiebesparende maatregelen aan de huizen van onze inwoners (LED-verlichting, isolerende beglazing, isolatie, condenserende ketels, ed.)” legt D’hanis uit.
“Daarnaast stelt N-VA voor om een financiële tussenkomst te voorzien via het OCMW voor gezinnen die moeilijkheden hebben in het betalen van de energiefactuur” vervolgt D’hanis. Beide maatregelen zouden mogelijk moeten zijn, omdat in ht verleden deze middelen niet vrij konden aangewend wordne, maar werden geïnvesteerd in het gas- en electriciteitsnet.
“Op die manier kan het engagement uit het burgemeesterconvenant, om tegen 2020 minstens twintig procent minder CO2 uit te stoten en ondertekend door Sint-Gillis-Waas op 19 juni 2015, nagestreefd worden. Het lijkt ons goed onze inwoners daarmee te helpen waardoor iedereen beter wordt : de energievraag en -factuur van onze inwoners daalt, het milieu vaart er wel bij en het engagement kan gerealiseerd worden. “ concludeert D’hanis.

Denis D’Hanis, gemeenteraadslid en
Kabinetsmedewerker van Geert Bourgeois