N-VA wil geplande heraanleg Bosstraat herbekijken

Op 5 maart 2019, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 10. Gemeenteraad, 7. Openbare werken, 9. Veiligheid

N-VA vindt samen met de bewoners een verbreding van de Bosstraat geen goed idee en legt het voor op de gemeenteraad van 28 februari

N-VA Sint-Gillis-Waas heeft op de gemeenteraad van 28 februari ervoor gepleit om de geplande verbreding van de Bosstraat te herbekijken.  Nu de bewoners via de pers kennis de plannen van het gemeentebestuur vernamen, https://www.hln.be/regio/sint-gillis-waas/bosstraat-krijgt-uitwijkstroke... kregen ze bij N-VA heel wat ontevreden reacties.  “We begrijpen volkomen dat de inwoners niet tevreden zijn met de verbreding van de weg met 1,2 meter grasbetontegels.  Daardoor zullen de auto’s immers nog sneller rijden omdat ze elkaar dan wel vlot kunnen passeren.  Bovendien is er geen enkele oplossing voor voetgangers en fietsers die ofwel op de rijbaan moeten blijven naast en tussen auto’s -die nog sneller kunnen rijden door de verbreding- ofwel in de modder naast de weg moeten blijven ploeteren.  In de Bosstraat is er net plaats om een apart fiets- of voetpad te leggen zoals ook werd gepresenteerd door de

Ettingenstraat alternatief Bosstraat
inwoners op een infovergadering.  Bovendien zou een tonnagebeperking in deze straat het sluipvrachtverkeer tegen kunnen gaan ” motiveert Vlaams Parlementslid en N-VA fractieleider Koen Daniëls de oproep van zijn partij om de Bosstraat minstens te herbekijken.

“Het zou getuigen van niet goed bestuur om na 40 jaar beloven aan de inwoners van de Bosstraat nu een “oplossing” te voorzien die eigenlijk geen oplossing is, terwijl een degelijke aanpak zoals het merendeel van de bewoners het wil net wel mogelijk is.  Enkel CD&V en Vlaams Belang vonden de verbreding van de weg met grasbetontegels  een goede oplossing.  Als N-VA willen we geen lapmiddelen voor de wegranden maar een veilige inrichting van de hele weg zoals we ook bepleit hebben op de gemeenteraad waarbij de Ettingenstraat  inspirerend kunnen zijn” aldus voormalig N-VA fractieleider Guido De Lille.

N-VA laat inwoners Bosstraat niet los en brengt de verbreding opnieuw aan in de gemeenteraad van 4 april

Op de gemeenteraad van 4 april kaartte Koen Daniëls het probleem van de verbreding opnieuw aan.  Reden is dat er nog geen aannemer is aangesteld en wij als N-VA fractie dit de moment vonden om de niet-gewilde verbreding teniet te doen

“Groot was onze verbazing dat het gemeentebestuur van CD&V/Groen-s.pa niets wil aanpassen aan de heraanleg van de Bosstraat. Schepen De Wolf was namens het gemeentebestuur zeer formeel: “Wij voeren met de meerderheid van CD&V/Groen/s.pa het project uit zoals we het hebben voorzien. Punt”  licht N-VA fractieleider Koen Daniëls zijn verbazing bij de halsstarrigheid van het gemeentebestuur toe.

“Dat het gemeentebestuur vindt dat 0,6 m grasbetontegels langs weerszijden ook een oplossing is voor voetgangers of fietsers die daarop dan moeten lopen, vlak naast de auto’s, vinden we met N-VA onbegrijpelijk en zelfs onverantwoord.  En met maar één snelheidsremmer zal er vooral geremd en opnieuw opgetrokken worden maar geen permanente verlaging” licht Koen Daniëls (N-VA) toen vlak na de gemeenteraad van 4 april.

“Het werd echter nog pijnlijker toen de schepen aanhaalde dat in de Bosstraat de inwoners hun percelen tot vlak tegen de rijbaan zouden komen, waardoor er geen voet- of fietspad zonder onteigening mogelijk zou zijn.  Dat was nieuwe informatie.  Op de vraag of de grasbetontegels dan wel kunnen zonder onteigeningen of de extra betonstrook aan de snelheidsremmer bleef het antwoord uit” aldus Daniëls.

“De enige conclusie is dus broddelwerk dat CD&V/Groen-s.pa kost wat kost wil uitvoeren. Met N-VA blijven we aandringen om van de Bosstraat een aangename en mooie centrumstraat te maken, bijvoorbeeld met asverschuivingen met plantenbakken om de snelheid te verlagen waarbij fietsers en voetgangers een volwaardige plaats krijgen en niet in de modder of de rand moeten lopen. Zelfs een fietsstraat behoort tot de opties, waarbij de kwestie van de eigendommen niet meer aan de orde is” geeft Daniëls strijdvaardig aan.

N-VA blijft aandringen, ook op de gemeenteraad van 2 mei en boekt succes

N-VA Sint-Gillis-Waas volhardt samen met de inwoners van de Bosstraat.  En met succes.  Op de gemeenteraad van 2 mei agendeert de partij de stemming om de verbreding van de Bosstraat teniet te doen.  "Blijkbaar is er paniek ontstaan bij het schepencollege en wil me na lang en inhoudelijk aandringen van N-VA en de bewoners nu wel aanpassingen doen om de straat veiliger te maken, de snelheid naar beneden te brengen, doorgaand (vracht)verkeer tegen te houden en vooral voetgangers en fietsers een veilig weg te geven.  Ik kan alleen maar concluderen dat het werk van ons in de gemeenteraad loont.  Dat is waar we ons als N-VA voor inzetten" besluit Koen Daniëls.