N-VA wil asbestprobleem gemeenteschool Meerdonk (GOM) volledig aanpakken

Op 7 april 2018

N-VA wil asbestprobleem gemeenteschool Meerdonk (GOM) volledig aanpakken

N-VA Sint-Gillis-Waas vroeg de afgelopen jaren bij monde van gemeenteraadslid Denis D’hanis regelmatig aandacht voor de aanpak van asbest in gemeentegebouwen en dus ook in de infrastructuur van de gemeentescholen.  De asbest-problematiek in de gemeenteschool van Meerdonk (GOM) is daarbij het dringendst.  Op de gemeenteraad van 5 april 2018 heeft D’hanis (N-VA) voorgesteld om de asbestproblematiek van de GOM helemaal aan te pakken, inclusief het onderdak, voor een bedrag van 80.000 euro.  Het CD&V-gemeentebestuur stelde immers voor om enkel de golfplaten en tussenstructuur te vervangen voor 50.000 euro maar het onderdak te laten voor wat het is. De gemeenteraadsleden van alle andere partijen, behalve CD&V, volgden het voorstel van N-VA.

“Als N-VA vinden we het onbegrijpelijk dat het gemeentebestuur het duidelijk advies van extern veiligheids- en gezondheidsbureau Securex niet volgt: vervang golfplaten, tussendak én onderdak. Voor ons zijn er geen compromissen, halve maatregelen of “we zullen wel zien-houding” op zijn plaats als het gaat over de gezondheid van onze kinderen, leerkrachten, personeel en gebruikers van de GOM.  Het is ongehoord dat de CD&V-schepen in volle gemeenteraad stelt dat 30.000 euro meer uitgeven om ook het slechte onderdak dat deels uit elkaar valt en bezaaid ligt met gevaarlijke asbestvezels te vervangen, omschrijft als “geld door ramen en deuren naar buiten gooien (sic)” licht D’Hanis toe. De partij vindt het dan ook geen goed idee om met de werken te starten en dan “te zien”, net omwille van het duidelijke advies van Securex.

De tussenkomst van D’hanis (N-VA), gevolgd door de andere oppositiepartijen, gaven aanleiding tot een schorsing van de gemeenteraad waarna het CD&V-gemeentebestuur het punt heeft teruggetrokken, waardoor het niet behandeld werd. “We nemen als N-VA aan dat men het lastenboek zoals we hebben voorgesteld nu zeer snel zal bijwerken inclusief de vervanging van het slechte onderdak waarop ook asbestvezels liggen.  Daar het belangrijk is om snel op te treden, dringen we dan ook aan om dit op de gemeenteraad van mei 2018 te agenderen en niet uit te stellen naar volgend jaar zoals de voorzitter van de gemeenteraad stelde.  30.000 euro meer kan immers geen probleem zijn, daar het CD&V-gemeentebestuur zelf uitpakt dat er 1,8 miljoen euro over zou zijn. Tevens is het dak dan ineens goed geïsoleerd, wat alleen maar kan toegejuicht worden” gaat D’hanis verder.

Dat de betreffende lokalen dan tijdelijk niet bruikbaar zijn en de werken de duurtijd van een vakantie zouden overschrijden,  kan volgens N-VA opgevangen worden met tijdelijke klascontainers.  Iedereen blijft dan gevrijwaard van mogelijke gevaarlijke asbestvezels of stukken onderdak die –zoals nu al gebeurt- naar beneden zouden vallen.

*********************************************************************************

Letterlijk uit advies van Securex

gom_meerdonk_foto1
Uit staalanalyse blijkt dat het onderdak niet bestaat uit asbesthoudend materiaal. Ook al betreft het een negatief resultaat, dit sluit de mogelijkheid op sporen van asbest niet uit. Het dak wordt gevormd door golfplaten. Omwille van ouderdom en weersomstandigheden is het dak beschadigd. Dit heeft een grotere potentiële vrijgave aan asbestvezels tot gevolg. Er staat een volledige verwijdering van het golfplaten dak gepland. Onder het dak bevindt zich nog een tussendak, bestaande uit asbestverdachte panelen van vast materiaal. Het gaat om minder zichtbare panelen tussen het dak en onderdak, vandaar dat er ook geen monster voor laboanalyse kan worden genomen.
Door verwering van het golfplaten dak (foto’s 1)
gom_meerdonk_foto2
en asbestverdacht tussendak (foto’s 2) kunnen er echter ook asbestvezels in het onderdak (foto’s 3)
gom_meerdonk_foto3
zijn terechtgekomen. Het onderdak bevindt zich ook in een slechte staat omwille van verlies van adhesie van materiaal. Het materiaal brokkelt af of hangt los. Er werden restanten van het onderdak aangetroffen op het meubilair van de eetzaal van de kinderen. Omwille van hygiënische redenen dient ook het onderdak dringend vernieuwd te worden. Er wordt geadviseerd om het gehele dak (golfplaten, tussen- en onderdak) samen te verwijderen en te vernieuwen.

Lees ook artikel in Het Laatste Nieuws:

Kijk ook naar de reportage van TV-Oost: