N-VA vraagt volledige transparantie over mogelijke fraude met gemeentegeld

Op 5 mei 2018, over deze onderwerpen: 5. Bestuur en financiën

Oppositiepartij N-VA Sint-Gillis-Waas vraagt over de mogelijke fraude die gebeurd is op de boekhouding van de gemeente Sint-Gillis-Waas volledige transparantie en opheldering. Ze vraagt ook tekst en uitleg wat het CD&V-gemeentebestuur heeft gedaan met de opmerkingen die het kreeg op zijn financieel beheer na een inspectie in mei 2017.

De partij dringt aan op een snelle en volledige transparantie en opheldering van de mogelijke fraude.  “We willen weten wat er gebeurd is, hoeveel geld er verdwenen is, waar het geld naar toe is, … en vooral hoe dit is kunnen gebeuren, of dit had kunnen voorkomen worden, of er geen toezicht was en of er nog andere personeelsleden betrokken zijn” vat Vlaams Parlementslid Daniëls (N-VA) de voornaamste vragen voor zijn partij samen.

N-VA Sint-Gillis-Waas wijst er trouwens op dat exact een jaar geleden, in mei 2017, Audit Vlaanderen bij een globale doorlichting van de gemeente Sint-Gillis-Waas reeds belangrijke opmerkingen had bij de controle op het financiële beleid. “Zo lezen we in dat onderzoek van Audit Vlaanderen dat  “Klanten– en leveranciersgegevens kunnen door elkeen binnen de financiële afdeling worden gewijzigd, zonder dat er hiervan exceptielijsten gegenereerd worden. Hierdoor wordt een mogelijk frauderisico onvoldoende afgedekt” en ook “In de aankoopprocedure staan evenwel geen specifieke richtlijnen voor de ontvangst van goederen en inzake bewaring van leverbonnen. Hierdoor is het onzeker of de gewenste controle van de factuur met de bijhorende bestelbon en leverbon steeds wordt uitgevoerd en ontstaat een risico m.b.t. de correctheid van uitgaande betalingen”. We lezen ook dat “Zeker eenmaal per kwartaal wordt de centrale kassa geteld met rapportering aan de secretaris. Er vindt evenwel geen onafhankelijke telling plaats” . We willen dan ook weten of deze vastgestelde onvolkomenheden in het financieel beleid van het CD&V-gemeentebestuur meegespeeld hebben in de vermoedelijke fraude of er andere elementen zijn en wie dit had moeten zien of voorkomen. In elk geval willen we volledige transparantie en opheldering.  Dit gaat immers over belastinggeld van onze inwoners” stelt Daniëls duidelijk.

De N-VA wijst erop dat de vraag niet zozeer is wie het gedaan heeft, maar wel hoe het komt dat die persoon deze vermoedelijke fraude heeft kunnen doen? Of er andere personen bij betrokken waren? Wie controle moest uitoefenen en dit al dan niet gedaan heeft.

Het gemeentebestuur vroeg discretie aan de gemeenteraadsleden wanneer men op donderdagavond in geheime zitting van de gemeenteraad aankondigde dat een personeelslid van de financiële dienst op staande voet zou ontslagen worden en er een onderzoek zou worden gestart naar fraude met gemeentegeld. “De burgemeester en schepenen wilden op geen enkele vraag van de gemeenteraadsleden antwoorden en dit naar eigen zeggen in het belang van het onderzoek.  We konden dat begrijpen, maar als het gemeentebestuur de volgende dag in de pers wel meer uitleg geeft, roept dit vraagtekens op, omdat mogelijke bewijzen dan kunnen verdwijnen, toch de reden waarom men discretie vroeg” drukt  Daniëls zijn verbazing uit.  “Het leek ons dan beter alles stil te houden en een betrapping op heterdaad te doen waardoor sporen en bewijzen niet kunnen uitgewist worden en dan te communiceren.   Het geeft ook een veel sterker juridisch dossier tegen het betrokken personeelslid.  De uitleg van de schepen naar aanleiding van het persbericht van het gemeentebestuur dat men nog niet weet of het fraude betreft dan wel een menselijke vergissing roept nog meer vragen op.  Immers voor een menselijke vergissing –een fout bedrag storten bijvoorbeeld- ontsla je niet iemand op staande voet, betrek je niet de federale politie en vraag je geen diepgravend extern onderzoek door Audit Vlaanderen”.

BIJLAGE : passage uit het auditrapport organisatie-audit 1706 040 uitgevoerd in mei-juni 2017 in de gemeente Sint-Gillis-Waas

Reportage TV-Oost: