N-VA vraagt aanpassing of afscherming van steile en diepe gracht aan ingang school

Op 14 april 2023, over deze onderwerpen: 2. Onderwijs, 9. Veiligheid

Aan de gemeentelijke lagere school De Zandloper in Sint-Pauwels is een “wadi” aangelegd die echter de proporties heeft van een gracht of vijver.  “We stellen met N-VA en vele ouders vast dat de aangelegde wadi meer weg heeft van een diepe gracht of vijver.  Vlak bij de ingang van een school vinden we dat geen veilige situatie.  Het water staat er nu bijna 60 cm hoog -zelfs met de overloop naar de parking- en hij heeft steile, glibberige oevers. Als er een jong kind in sukkelt -water trekt immers aan- dan geraakt die daar op eigen kracht niet uit.  Aan de ingang van een school komen ook ouders met soms zeer jonge peuters om hun ouder kind naar school te brengen of omdat de peuter naar de nabijgelegen kleuterschool gaat.  Er moet maar heel even een jonge peuter of een “lopertje” aan de aandacht ontsnappen met dramatische gevolgen”

schetsen gemeenteraadslid en Sint-Pauwelsenaar Hans Burm (N-VA) en fractievoorzitter Koen Daniëls (N-VA) de situatie.  Samen met N-VA-bestuursleden Marc De Meulenaere en Dirk Steenssens wijzen ze er nog op dat de banken die aan de vijver zijn geplaatst ook mensen of gezinnen willen aantrekken.

N-VA vraagt aanpassing
Gemeenteraadslid Hans Burm (N-VA) vroeg op de gemeenteraad aanpassing  door het waterniveau te verlagen of een omheining te voorzien.  “Groot was echter de verbazing dat het college van burgemeester en schepenen niet wil ingrijpen en gevraagd heeft aan de directie om -als er problemen zouden zijn- dit te melden.

De betrokken gracht is immers niet zichtbaar voor personeelsleden van de school én wachten tot er iets gebeurd in de combinatie van diep water en kinderen is een risico dat we met N-VA niet willen nemen. “ Sint-Pauwels herinnert zich helaas nog goed de dramatische gebeurtenis van enkele jaren geleden.”