N-VA Sint-Gillis-Waas teleurgesteld over ambitieloos veiligheidsbeleid van gemeentebestuur

Op 3 november 2019, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 9. Veiligheid

Het nieuw Zonaal Veiligheidsplan (ZVP) van de politiezone Waasland-Noord bevat de doelstellingen en beleidsstrategiën van de politiezone voor de komende vijf jaar (2020-2025). Een cruciaal element om dit plan vorm te geven, is de visie van elke gemeente.

N-VA Sint-Gillis-Waas stelde vast dat de veiligheidsvisie van het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas en de prioriteiten die de coaltie van CD&V/Groen-sp.a doorgaf om op te nemen in dat plan veel te weinig ambitieus zijn en er actuele veiligheids- en overlastproblemen uit de gemeente gewoonweg ontbreken.

Gelukkig heeft de politie zelf samen met een aantal buurgemeenten wél zaken zoals politie-inzet tegen inbraken opgenomen, want van het gemeentebestuur van Sint-gillis-Waas is die input niet gekomen.

Gemiste kans door gemeentebestuur Sint-Gillis-Waas

N-VA Sint-Gillis-Waas is teleurgesteld dat de beleidsvisie van het CD&V/Groen-SP.A bestuur veel te weinig ambitie vertoont om in te zetten op een sterker veiligheidsbeleid op maat van Sint-Gillis-Waas en zijn deelgemeenten.

Politieraadslid Nico De Wert (N-VA): “In het Zonaal Veiligheidsplan is de input van de gemeente enorm belangrijk. Hiervoor kijkt de politiezone vooral naar het bestuursakkoord van het gemeentebestuur. Wij stellen vast dat in dat bestuursakkoord van Sint-Gillis-Waas echter veel te weinig doelstellingen zijn vervat om een kordaat veiligheidsbeleid te voeren. Het hoofdstuk Veiligheid is slechts beperkt tot minder dan een halve pagina in dit bestuursakkoord ( ter vergelijking het hoofdstuk Biodiversiteit telt 1,5 pagina’s). Veiligheid is nochtans één van de hoofdtaken van de gemeente en verdient bijgevolg veel meer aandacht. Dit is echt een gemiste kans ten nadele van onze inwoners.”

De Wert bracht dit dan ook aan in de politieraad, maar op de banken van het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas bleef het stil.

Gemeentebestuur vergeet cruciale en concrete prioriteiten door te geven

Voor N-VA Sint-Gillis-Waas zijn de prioriteiten die het gemeentebestuur had moeten doorgeven vanuit Sint-Gillis-Waas nochtans duidelijk. Fractievoorzitter en parlementslid Koen Daniëls: “Veel inwoners in Sint-Gillis-Waas, De Klinge, Meerdonk en Sint-Pauwels klagen

over de toegenomen snelheid van auto’s in hun straten ook het laantal etselongevallen stijgt in onze gemeente.  Er gebeuren vandaag reeds snelheidscontroles op het grondgebied van Sint-Gillis-Waas, maar we hebben al meerdere keren gevraagd om meer snelheidscontroles te doen en dit ook op momenten dat kinderen op de baan zijn, wat dus buiten de kantooruren is.  Optreden tegen zwaar vervoer dat de borden negeert van 3,5 ton is ook een uitdrukkelijke vraag van de bevolking – zelfs bij de recente burgerbevraging- maar ook op dat punt heeft het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas niet gewogen.”

Inbraken bestrijden is meer dan BIN's

Op het vlak van optreden tegen inbraken, loopt het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas zelfs achter de feiten aan.  De vraag die het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas voor dit zonaal veiligheidsplan indiende was: “Voor inbraakpreventie zal het gemeentebestuur initiatieven ondersteunen voor het oprichten van Buurtinformatienetwerken (BIN’s).”  “Het is ons gemeentebestuur blijkbaar volledig ontgaan dat ondertussen elke deelgemeente van Sint-Gillis-Waas reeds zijn eigen BIN heeft. Sint-Gillis-Waas is de enige gemeente van de zone waar het aantal woninginbraken stijgt het laatste jaar van 57 naar 71.” aldus De Wert.  Daniëls sluit zich hier volledig bij aan: “Er werd door het gemeentebestuur van Sint-gillis-Waas met geen woord gerept in de aandachtspunten over het ANPR systeem (slimme camera’s) dat in de toekomst zal worden uitgerold. Nochtans werd in andere gemeentes al aangetoond dat het ANPR systeem en camera’s een bijzonder effectief middel is tegen inbraken.  Vandaag zijn er in Sint-Gillis-Waas 0 – nul- camera’s”.  Het wordt nog pijnlijker als burgemeester De Rudder beweert dat de woninginbraken in de eigen gemeente constant dalen.  Het gemeentebestuur kent zelfs zijn eigen cijfers niet, laat staan dat de eigen inwoners ervan wakker liggen. (zie grafiek van de politie en zie onderaan wat burgemeester beweert)

Drugs, sluikstort, overlast?  Niet doorgegeven aan politie door gemeentebestuur

Politieraadslid Marlene Moorthamers (N-VA) ziet nog hiaten in het bestuursakkoord: “Over de drugsproblematiek die in Sint-Gillis-Waas aanwezig is, werd helemaal niks vermeld in het hoofdstuk Veiligheid van ons gemeentebestuur. Maar ook over de aanpak van zwerfvuil en overlast is weinig terug te vinden.  In Sint-Gillis-Waas werden er vorig jaar amper 21 GAS-PV’s (gemeentelijke administratieve sanctie) uitgeschreven.  Als N-VA hebben wij zelf al heel wat voorstellen gedaan inzake zwerfvuil, maar zonder succes.”

“Gered” door de politie

“Hoe concreter een veiligheidprobleem is in Sint-Gillis-Waas, hoe meer het uitblinkt in afwezigheid in het bestuursakkoord van CD&V/Groen-spa, ondanks burgerbevragingen.  Begrijpen wie kan.  Gelukkig zijn er een aantal thema’s door buurgemeenten of door de politie zelf wel opgenomen in het zonaal veiligheidsplan, maar die komen dus niet vanuit een veiligheidsbesef bij het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas.  In elk geval kunnen we de inzet van de politiemensen heel sterk appreciëren ”,  besluiten De Wert, Moorthamers en Daniëls.

Ongelofelijk dat de burgemeester haar eigen cijfers inzake woninginbraken niet kent en alle verantwoordelijkheid tracht af te schuiven op de politie ... terwijl het probleem aan ambitie niet bij de politie zit, wel bij het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas zelf.