N-VA pleit voor behoud van begraafplaatsen en wil actie tegen vandalisme

Op 21 mei 2023, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

Volgens een Vlaams decreet moeten de gemeentebesturen een lijst opmaken met graven die als erfgoed kunnen worden beschouwd.  Ook de gemeente Sint-Gillis-Waas heeft deze lijst met zogenaamd funerair erfgoed opgemaakt en bezorgd aan de Vlaamse overheid. Hierdoor verbindt de gemeente er zich toe om deze graven voor 50 jaar te onderhouden en te beschermen.  N-VA Sint-Gillis-Waas hoopt dat deze lijst niet in de schuif blijft liggen en dat er daadwerkelijk wat mee wordt gedaan dan louter het verplicht onderhouden.

Funerair erfgoed in eer houden en verder vertellen
“Sommige graven zijn werkelijk uniek en hebben een rijke geschiedenis.  Ook hebben sommige overledenen een speciale betekenis voor een bepaalde deelgemeente.  We moeten er dan ook voor zorgen dat deze behouden blijven en de verhalen verder worden verteld” zegt Denis D’hanis (N-VA) naar aanleiding van zijn tussenkomst op de gemeenteraad.

In elke deelgemeente begraafplaats behouden
“Ondanks het feit dat er minder wordt gekozen voor teraardebestelling en meer voor crematies en thuisbewaring, willen we met N-VA onze gemeentelijke begraafplaatsen in de verschillende deelgemeenten behouden. Ze zijn een oord van herinnering, groen, rust en bezinning” aldus D’hanis.

Geen kinderzerkjes opofferen voor een fietspad en ontspanningszone
N-VA Sint-Gillis-Waas verzet zich alvast tegen de plannen van de huidige bestuursmeerderheid om een deel van het kerkhof van Sint-Gillis-Waas te ontruimen om naast Blokstraatbeek een fietspad en een ontspanningszone aan te leggen.
“ De aanleg van een fietspad op een begraafplaats vinden wij absurd en we zullen ons er tegen verzetten.   Je zal er maar staan na een begrafenis terwijl schoolgaande kinderen naar huis fietsen. Te meer dat aan de kant van de Blokstraatbeek de kinderzerkjes liggen en dat die zouden moeten verdwijnen voor een fietspad en een soort van ontspanningszone met ligweide.  We hebben die opmerking gemaakt bij het zogenaamde masterplan Blokstraatbeek en benadrukken dit nu opnieuw” stellen Denis D’hanis en N-VA fractievoorzitter en Vlaams Parlementslid Koen Daniëls

Vandalisme tegengaan
Regelmatig wordt er op de verschillende begraafplaatsen ook vandalisme gepleegd.  N-VA Sint-Gillis-Waas roept op om hier eindelijk tegenop te treden. In andere gemeenten worden met succes -al dan niet- mobiele- camera’s ingezet.  “De meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit blijven zich verzetten tegen het voorstel van N-VA voor  camera’s in onze gemeente, maar komen ook niet met andere doeltreffende oplossingen.  En een fietspad over het kerkhof zet nog meer de deur open voor mogelijks vandalisme” besluiten D’hanis en Daniëls op de gemeenteraad.