N-VA maakt zwerfkattenplan voor Sint-Gillis-Waas

Op 31 augustus 2019, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 12. Allerlei

Sint-Gillis-Waas blijft in gebreke inzake Dierenwelzijn zwerfkatten

Sint-Gillis-Waas heeft de bedenkelijke eer om één van de veertig gemeenten te zijn die tot op vandaag geen zwerfkattenplan heeft dat voldoet aan de nieuwe regelgeving inzake dierenwelzijn.  Omdat het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas in gebreke bleef, heeft gemeenteraadslid en Vlaams Volksvertegenwoordiger Koen Daniëls (N-VA) namens N-VA Sint-Gillis-Waas dan zelf maar een plan uitgewerkt en ingediend begin september 2019.

“Alweer moeten we in Sint-Gillis-Waas vaststellen dat er voor de verkiezingen ronkende beloften werden afgelegd ditmaal over zwerfkatten, maar tot op de dag van vandaag is dat dode letter gebleven.  Zelfs een verplicht zwerfkattenplan, aangepast aan de regelgeving van 2018, is er nog altijd niet in Sint-Gillis-Waas.  Als je eind augstus 2019 op de website “zwerfkat” intikt in het zoekveld verschijnt er … niets.  We hadden nog gehoopt dat de aanmaning van Minister voor Dierenwelzijn Weyts enige effect zou hebben gehad, maar we kunnen alleen maar vaststellen dat er op de agenda van de gemeenteraad van 5 september alweer niets was voorzien over zwerfkatten.  We konden dat met N-VA Sint-Gillis-Waas niet meer aanzien dat onze gemeente in gebreke blijft ten aanzien van het verplichte beleid maar ook –en vooral- ten aanzien van dierenwelzijn van zwerfkatten en hebben daarom zelf een plan geschreven” motiveert Daniëls het voorstel van zijn partij dat hij begin september kenbaar maakt.

Zwerfkatten vangen en onvruchtbaar maken

Het zwerfkattenplan van N-VA Sint-Gillis-Waas bestaat uit twee grote luiken.  Men stelt met een zwerfkattenbestrijdingsplan voor om zwerfkattens te laten vangen en deze dan vervolgens door een dierenarts onvruchtbaar te maken, te registeren en terug uit te zetten op de plaats waar ze gevonden zijn.

“Dit is een eerste belangrijke stap in het terugdringen van het aantal zwerfkatten.  Als je dit niet doet, is het dweilen met de kraan open.  Het terugzetten van de katten op dezelfde plaats klinkt misschien wat raar, maar dit is om te voorkomen dat het territorium van die kat zou worden ingenomen door een andere, nieuwe zwerfkat” licht Daniëls toe.

Vermijden dat katten zwerfkatten worden

Het tweede luik is een subsidie om inwoners aan te zetten hun huiskat te laten chippen, registreren en onvruchtbaar maken.  “Heel wat zwerfkatten waren ooit een huiskat.  Door inwoners hiervoor een subsidie te geven, wordt de kost van de dierenarts lager, waardoor meer huiskatten –weliswaar verplicht- zeker gechiped zijn, maar ook onvruchtbaar voor het geval ze zouden gaan zwerven.  Bovendien kunnen gevonden katten door de chip sneller worden herenigd met hun baasje” vervolgt Daniëls.

Voor het opstellen van het plan maakte de partij gebruik van informatie van Gaia maar ging het ook kijken in andere gemeenten en steden hoe zij het aanpakten en pleegden ze overleg met inwoners die zich bekommeren over het lot van zwerfkatten.

(update na gemeenteraad van 5 september)

Driewerf helaas: meerderheid stemt plan weg

N-VA Sint-Gillis-Waas hoopte dat de voltallige gemeenteraad zou instemmen met dit plan in het belang van dierenwelzijn.   Helaas stemt de meerderheid het weg en blijft de gemeente Sint-Gillis-Waas minstens een maand langer in gebreke.

"Het is pijnlijk om te zien dat de meerderheid het plan wegstemt, terwijl ze wel aangeven dat het inhoudelijk goed is.  Men neemt zelfs de kans niet om voorstellen te doen.  Wel kopieert ze op 2 alinea's na het subsidiereglement dat we voorstelden op de volgende gemeenteraad.  Het feit dat in het "nieuwe" voorstel van de meerderheid ze slechts 4 maal per jaar een vangmoment voor zwerfkatten organiseert, is veel te weinig."

Als N-VA stelden we voor om binnen de 2 weken na de melding door een inwoner de zwerfkat te laten vangen en niet burgers tot drie maanden laten wachten.  Helaas ging de meerderheid daar ook niet op" steekt Daniëls zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken.  "Goede voorstellen  om in orde te zijn met de regelgeving en in het belang van van dierenwelzijn wegstemmen, ze vervolgens kopiëren op een volgende gemeenteraad en dan een paar aanpassingen doen -dan nog in de foute richting- om het anders te laten lijken is een plat politiek spelletje op kap van het dierenwelzijn en inwoners" besluit Daniëls

BIJLAGE : het voorstel van beslissing met heel het plan

BIJLAGE : Aanvraag subsidie huiskatten

Artikel : Het Nieuwsblad