N-VA betreurt dat niet-mobiele inwoners en senioren zullen moeten betalen voor vervoer naar vaccinatiecentrum Sint-Gillis-Waas

Op 12 maart 2021, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 8. Gezondheid

N-VA Sint-Gillis-Waas betreurt dat Sint-Gillis-Waas de middelen die het krijgt van Vlaanderen voor de exploitatie van het vaccinatiecentrum niet gebruikt om minder mobiele inwoners en senioren naar het vaccinatiecentrum te vervoeren.  “Het gemeentebestuur krijgt 366.600 euro voor de uitbating van het vaccinatiecentrum en dan nog eens 0,143 euro per inwoner per maand voor het transport naar het vaccinatiecentrum, wat neerkomt op bijkomend 2.800 euro per maand.  We stellen vast dat er wel geld is om 3D-visualisaties te maken en grote foto’s af te drukken op grote panelen.  Maar er is dan blijkbaar geen geld meer  om onze minder mobiele inwoners en senioren, die daar zelf niet toe in staat zijn, kosteloos te vervoeren naar het vaccinatiecentrum.  Met N-VA Sint-Gillis-Waas vinden we dit niet kunnen en hebben we er steeds aandacht voor gevraagd” stelt N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls scherp. “We starten met het vaccineren van onze oudste inwoners en net voor hen zijn er eigenlijk geen passende laat staan kosteloze oplossingen inzake mobiliteit.”

Vrijwilligers worden te weinig ingezet
Massaal veel inwoners hebben zich kandidaat gesteld om vrijwillige taxi te zijn met hun eigen wagen om mensen die op eigen kracht niet aan het vaccinatiecentrum geraken naar daar te vervoeren.  Helaas hebben zij tot op de dag van vandaag nog geen reactie gekregen, terwijl deze mensen dat voor een beperkte kostenvergoeding- betaalt door de overheid- graag zouden willen doen” vult Daniëls aan.  “Dit is een gemiste kans daar de inzet van de handicar ook zeer beperkt is net als de Minder Mobiele Centrale tot een zeer beperkte en nauw omschreven doelgroepen?”

Weinig aandacht voor mensen die niet goed te been zijn
De oplossing van een bushalte in de Houtvoortstraat is voor vele mensen ook geen oplossing. “Een wandeling van in de Houtvoortstraat tot aan De Route is exact 600meter.  Voor heel wat van onze senioren, die we nu gaan vaccineren, is dat geen haalbare kaart.  En dan spreken we nog niet over de afstand van hun woning naar de vertrekhalte of de aansluiting tussen uur van vaccineren en de aankomst van de bus.  Zij zijn immers niet in staat om gedurende lange tijd te wachten” gaat Daniëls verder.  “De belbus kan wel -ook alweer tegen betaling- tot aan de deur van de Route rijden, maar gezien het grote gebied waar deze actief is, is de kans op snelle verzadiging reëel. “

Met N-VA Sint-Gillis-Waas roepen we de gemeente op om de verkregen middelen in te zetten waarvoor ze dienen en alle inwoners die minder mobiel zijn of verder van het vaccinatiecentrum wonen zoals in Meerdonk en De Klinge kosteloos naar het vaccinatiecentrum te brengen als ze er zelf niet toe in staat zijn.  Het doel moet immers zijn om zo weinig mogelijk drempels te hebben opdat zoveel mogelijk mensen gevaccineerd worden.“ besluit Daniëls.

Subsidies vactienatiecentra Vlaanderen:

Subsidies transport vactienatiecentra Vlaanderen: