N-VA betreurt dat gemeentebestuur geboortebos laat sterven

Op 10 augustus 2022, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

Op zaterdag 20 november 2021 werden aan de Warandewegel in De Klinge voor de geboortes van de coronajaren 2019 en 2020 bomen en struiken gepland.  Vele ouders en grootouders zakten af naar De Klinge om één van de 20 grote geboortebomen  of één van de tientallen kleinere boompjes/struiken met hun “coronabubbel” samen te planten.  Bijna 9 maanden verder – de tijd van een zwangerschap- zijn alle aangeplante bomen en struiken dood door een gebrek aan opvolging en bewatering.  “Samen met de buurtbewoners, ouders en grootouders stellen we met N-VA Sint-Gillis-Waas vast dat de gemeente niet naar de geboortebomen heeft omgekeken.

Op de gemeenteraad deed ik al een oproep om in het voorjaar deze bomen water te geven, doch dat is niet gebeurd.  Het dramatische gevolg is dat, nog voor er een hittegolf aankomt, al deze bomen en struiken reeds meerdere maanden volledig dood zijn” licht gemeenteraadslid en Klingenaar Dirk Van Raemdonck (N-VA) zijn ongenoegen toen.  “Men heeft ook geen moeite gedaan om de jonge aanplant vrij te stellen door het opschietend onkruid te maaien”  gaat hij verder.

Pijnlijk voor ouders

“Bij de aanplant heb ik ouders gezien die een beetje as van een overleden opa of oma in de plantput deden, een kaartje mee in de plantpunt staken of een bordje aan de boom hingen.  Voor hen is het extra pijnlijk dat het gemeentebestuur van CD&V/Groen-Vooruit niet meer heeft omgekeken naar het geboortebos” vult N-VA fractieleider Koen Daniëls aan.  “Het is aan het gemeentebestuur om ervoor te zorgen dat deze bomen water krijgen en het onkruid klein wordt gehouden of te controleren aan wie ze deze taak hebben overgelaten dat het ook gebeurde.  Maar geen van beiden hebben ze gedaan.  Dat is én emotioneel pijnlijk voor de gezinnen én weggegooid geld voor al die dode bomen.”

De N-VA dringt erop aan dat de geboortebomen allemaal worden herplant, eventuele briefjes/bordjes worden overgezet en er nu wel met de nodige zorg wordt omgegaan met de geboortebomen.