Masterplan Groen Blauwe As Blokstraatbeek

Op 8 februari 2020, over deze onderwerpen: 12. Allerlei, 7. Openbare werken

Goed dat er visie komt op centrum gemeente, maar te snel en ondoordacht

Het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas wil een masterplan opmaken voor een groen-blauwe as langs de Blokstraatbeek.  Daarmee wil ze een visie ontwikkelen over de verdichting tussen de vroegere kopergieterij in de Nieuwstraat en Sint-Helena in de Blokstraat met een naastliggend wandel- en fietspad langs de Blokstraatbeek.  Het goedkeuren van de keuze van het bestek voor de opmaak van dergelijk masterplan lag voor de op gemeenteraad.

Goed dat er een plan wordt gemaakt
Oppositiepartij N-VA vindt het goed dat er plan wordt gemaakt voor deze zone.  “Als N-VA vinden we het noodzakelijk en belangrijk dat er een duidelijk plan wordt gemaakt voor het centrum van Sint-Gillis-Waas gelegen langs de Kronenhoekstraat en de Kerkstraat.  Dit plan zal immers mee bepalen hoe het centrum van de gemeente er de volgende generaties uit zal gaan zien, waarbij de as van de Blokstraatbeek als fiets-en wandelpad onze instemming geniet” zeggen N-VA-gemeenteraadsleden Denis D’hanis en Koen Daniëls.

Lange termijn verdraagt geen snel plan
De partij betreurt echter de snelheid waarmee de gemeente dergelijke belangrijk plan wil ontwerpen. “Reeds binnen 6 maanden moet het plan worden opgeleverd.  Het kan zijn dat er een aantal appartementen op stapel staan, maar daar is al jaren sprake van.  Bovendien zijn cruciale projecten zoals Sint-Helena en de kopergieterij niet “on hold gezet” om te kunnen inpassen in een plan.  De gemeente heeft immers al vergunningen afgeleverd én zelf een nieuw gemeentehuis gebouwd.  Snel snel dergelijk belangrijk plan opmaken getuigt niet van doordacht bestuur.  Dat het haastwerk is, blijkt ook uit het ontbreken van De School de Klimop –centraal gelegen in heel het gebied en dus een belangrijke speler- of het belang van het aantrekken van handelszaken in de kern van de gemeente” merken Daniëls en raadslid Marlene Moorthamers op. “Er zouden heel wat woongelegenheden bij kunnen komen.  Het feit dat bij parkeren een vraagteken wordt gezet en geen uitroepteken als belangrijke toppic stemt tot nadenken” geeft N-VA mee.

Masterplan is niet bindend
Voor dergelijk belangrijk plan voor het centrum van de gemeente, vindt N-VA dat dit bindend moet zijn voor zijn voor iedereen.  “Het is belangrijk dat, als het plan er is, dit voor iedereen op dezelfde manier wordt toegepast en twee maten en twee gewichten niet mogelijk is.  Alleen is dat niet mogelijk met een masterplan.  Om juridisch afdwingbaar te zijn, moet je een plan hebben dat voorkomt in de codex ruimtelijke ordening, zoals een Ruimtelijk UitvoeringsPlan (RUP).  Je kan als gemeentebestuur wel willen dat er verbindingen komen voor fietsers en voetgangers, maar als je het niet kan afdwingen, sta je nergens” werpt fractieleider en Vlaams Parlementslid Koen Daniëls op.  “Vergunningen weigeren of toekennen omdat ze al dan niet overeenstemmen met een visie of masterplan is de deur openzetten voor willekeur en juridische procedures.  Met een RUP loop je dat risico niet.”

Buurt betrekken
Voor dergelijk belangrijk plan is het ook noodzakelijk de ruime buurt optimaal te betrekken.  Het ontwerp spreekt van inspraak van “een vertegenwoordiging van de buurt”.  Wie dat is en  hoe die wordt aangeduid is een raadsel.  Wat verder heet het dan weer dat de “dorpsgemeenschap betrokken moet zijn.  “Deze onduidelijkheden wijzen op haastwerk.  Men heeft de mond vol over participatie, maar slechts 10 van de 100 punten voor de beoordeling staan op inspraak.  Dat zijn evenveel punten als het op tijd opleveren van het plan.  Voor N-VA mocht de betrokkenheid van de hele buurt –en niet enkel een vertegenwoordiging, veel meer doorwegen én ook eenduidig zijn opgenomen” besluiten Daniëls en raadslid Iris Ruys die in de Kronenhoekstraat woont.

De partij betreurt dat de meerderheid van CD&V, Groen en sp.a hun opmerkingen niet eens in overweging hebben genomen en het voorstel ongewijzigd heeft goedgekeurd, waarbij de meerderheid voorstemde en de oppositie zich onthield.