Maak eerst een masterplan voor de school De Zandloper

Op 1 maart 2019, over deze onderwerpen: 2. Onderwijs

N-VA is blij dat er voor de lagere school De Zandloper in Sint-Pauwels een voorstel is om de school uit te bereiden.  De partij mist wel een totale visie op de volledige site met school, sporthal en kinderopvang.  “Het is goed dat de school wordt uitgebreid en dat kan voor ons in verschillende fases.  Maar dan moet je wel een masterplan hebben wat je met de volledige site wil doen op termijn.  Dat plan ontbreekt en dus bestaat de kans dat er nu werken worden gedaan die achteraf niet doordacht zouden zijn.  Zo is het uitbreiden van de buitenschoolse kinderopvang een goed idee en nodig, maar je moet weten waar je die inplant.  Om de toekomstige school nog beter open te stellen voor activiteiten en verenigingen, heb je ook een dergelijk totaalplan nodig.  Dat zorgt niet noodzakelijk voor vertraging als je dat goed aanpakt.  Het puzzelen met verschillende verbouwingen die niet op elkaar zij afgestemd zou net leiden tot vertragingen en zelfs meerkosten” licht Vlaams Parlementslid en N-VA fractieleider Koen Daniëls toe. “We betreuren ook dat er niet meer op lange termijn is gepland, waardoor we nu geen beroep kunnen doen op rechtstreekse subsidies van AGION voor 70% van de bouwkost.  Dat had voorkomen kunnen worden door een aantal jaren geleden een project in te dienen.”

Eén van de grote pijnpunten van de school momenteel is de speelplaats.  Niet alleen de staat ervan maar ook de inspiratieloze betonnen vlakte.  “Als N-VA stellen we voor om in samenspraak met ouders, leerkrachten en de buurt een masterplan uit te werken voor de volledige site, zodat nu al de speelplaats –of een deel ervan –kan aangepakt worden door ze te  “pimpen”.  Dat wil zeggen een speelplaats die uitnodigt om te spelen, met heuvels, wilgenhutten, hagen om zich achter te verstoppen, evenwichtselementen, en andere materialen die aanzetten tot bewegen en de school een aantrekkelijker uitzicht geven.  Helaas wil het gemeentebestuur niet ingaan op ons voorstel om dat masterplan in overleg met alle betrokkenen op te maken” vult gemeenteraadslid Denis D’hanis aan.