Juiste ziekenwagen sneller in De Klinge en Meerdonk

Op 30 augustus 2018, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 8. Gezondheid, 9. Veiligheid

Juiste ziekenwagen sneller in De Klinge en Meerdonk

Vlaams Parlementslid en lijsttrekker voor N-VA bij de gemeenteraadsverkiezingen Koen Daniëls heeft bekomen dat in de toekomst de ziekenwagen van de brandweerpost in de Blokstraat van Sint-Gillis-Waas zal worden uitgestuurd voor oproepen in grote delen van De Klinge en Meerdonk in plaats van de ziekenwagen van de brandweerkazerne van Melsele.  Daardoor zal de ziekenwagen enkele minuten sneller ter plaatse zijn op adressen boven de Expressweg-E34.  Minuten die van levensbelang kunnen zijn. Hij toonde dit aan door zelf op onderzoek uit te gaan.

“Het viel mij bij een interventie in de Margrietstraat in Meerdonk op dat de ziekenwagen van Melsele daar toekwam en niet die van Sint-Gillis-Waas.  Eerst dacht ik dat deze van Sint-Gillis-Waas niet beschikbaar was, maar dat bleek niet het geval te zijn: hij stond gewoon in de kazerne.  Verdere navraag leerde me dat er nog wel meer oproepen waren, waarbij de ziekenwagen van Melsele werd uitgestuurd en niet die van Sint-Gillis-Waas.  Blijkbaar zou dit wel al eens gemeld zijn geweest aan de lokale overheid, maar werd er geen verder gevolg aan gegeven” verduidelijkt Daniëls zijn actie.

Om aan te tonen dat er ergens een terugkerende fout was, reed Daniëls de verschillende trajecten vanaf de brandweerkazerne in Melsele en Sint-Gillis-Waas en liet hij zich daarbij assisteren door drie verschillende GPS-systemen. “Ik wilde zeker zijn dat de fout niet lag aan een bepaald merk van GPS.  Bij mijn ritten stelde ik vast dat voor bepaalde delen van De Klinge en Meerdonk de ziekenwagen van Sint-Gillis-Waas 2 tot 3 minuten sneller terplekke zou zijn geweest dan eender welke andere ziekenwagen, ook rekening houdend met het feit dat de kazerne van Sint-Gillis-Waas met vrijwilligers werkt die niet altijd aanwezig zijn” licht Daniëls zijn werkwijze toe.

Hij bezorgde zijn analyses aan de noodcentrale 112 van Oost-Vlaanderen en het kabinet van minister Jambon die op onderzoek gingen.  “Ik ben tevreden dat men zeer snel aan de slag is gegaan met mijn analyses en tot de vaststelling kwam dat er fouten zaten in het kaartmateriaal van de NV Astrid, welke de basis vormt om te bepalen welke ziekenwagen wordt uitgestuurd.  Zo werd de viaduct Zalegemdijk-Turkeyenstraat over de E34 gezien als een gewoon kruispunt, waar zogezegd de ziekenwagen van Melsele dan van de snelweg zou kunnen rijden richting Meerdonk, hetgeen uiteraard niet zo is” legt Daniëls de aanpassing uit. “Blijkbaar stond ook de snelheid van een deel van de paralelweg op 30km/u op de kaarten, terwijl het daar 70km/u is.”

Naar aanleiding van de analyse van Daniëls werden in de provincie Oost-Vlaanderen nog een aantal punten onderzocht en aangepast.

“Ik ben tevreden dat onze inwoners van De Klinge en Meerdonk nu wel zeker kunnen zijn dat ze de snelst adequate hulp krijgen indien nodig en dat onze vrijwilligers van de hulppost in Sint-Gillis-Waas voldoende taken blijven krijgen die nodig zijn voor het behoud van de hulppost ” besluit Daniëls.

Artikel uit "Het Laatste Nieuws" © Kristof Pieters