Joke Schauvliege trekt naar de Raad van State

Op 6 mei 2016, over deze onderwerpen: 11. Allerlei

Vlaams Minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) trekt naar de Raad van State.  Ze wil het Provinciaal Ruimtelijke Uitvoeringsplan (PRUP) fase 2 i.v.m. de weekendhuizen in Stekene en Sint-Gillis-Waas en de verplaatsing van het woonwagenterrein naar De Klinge laten vernietigen. De eigenaars van die weekendhuizen kregen tot voor kort nochtans het bericht van de bestendige deputatie van de provincie, mét CD&V gedeputeerden, dat ze er voortaan permanent zouden kunnen wonen.  Immers volgens dat PRUP fase 2 wordt het recreatiegebied er omgevormd tot recreatieve woonzone. Echter de minister – van dezelfde partij- had laten weten aan de provincie dat ze te ver gingen in hun beslissing, omdat deze in strijd zou zijn met de Vlaamse Codex.  Verwarring alom dus, maar vooral en weeral rechtsonzekerheid voor de burgers.  Ons gemeenteraadslid Tom Cool informeerde bij het CD&V gemeentebestuur, ons Vlaams Parlementslid Koen Daniëls deed hetzelfde bij de CD&V minister en ook provincieraadslid Johan Van Duyse ging op zoek naar duidelijkheid.  Op geen enkele plek kwamen duidelijke antwoorden.

Als klap op de vuurpijl is er nog de verhuizing van het woonwagenterrein van de Reepstraat in Sint-Gillis-Waas naar te midden van de Heykavel in de Klinge.  Het CD&V-gemeentebestuur zegt niet betrokken te zijn geweest, maar zowel de provincie (met CD&V gedeputeerden) als de CD&V minister geven zeer duidelijk aan dat de gemeente wel betrokken was.  De meer dan 350 bezwaarschriften die bestuurslid Dirk Van Raemdonck verzamelde, liegen er niet om.  En toch bleef de Provincie en de gemeente doordoen met die verhuisplannen, waar niemand om vraagt.  Als het PRUP vernietigd wordt, wordt die verhuis dus ook niet meer mogelijk.

Onderstaande link: Video, Bron: TV-Oost