Jaarrekening 2016

Op 2 juni 2017, over deze onderwerpen: 5. Bestuur en financiën, 5. Goed bestuur en financiën, Financiën

N-VA niet onder indruk van zogenaamde positieve gemeenterekening
Tijdens de afgelopen gemeenteraad is de gemeenterekening 2016 -de uitvoering van de begroting 2016- voorgesteld.
De N-VA fractie had bij monde van raadslid Denis D'Hanis heel wat kritische opmerkingen en vragen bij de cijfers en resultaten waar de lof wordt gezwaaid over een zogenaamd overschot.  Helaas kon schepen De Rudder niet concreet antwoorden op zijn vragen.  "Een overschot klinkt misschien wel goed, maar in Sint-Gillis-Waas is dat niet behaald door een voorzichtig financieel beleid.  Wij stellen vast -en de schepen heeft het zelf ook telkens herhaald-dat nagenoeg alle belangrijke werken ten dienste van de bevolking worden uitgesteld of doorgeschoven naar de volgende jaren. Investeringen zoals rioleringswerken, fietspaden, voetpaden, grachten, bijkomende wachtbekkens, wegen, (camera)veiligheid, … .  Er worden telkens dezelfde paar projecten aangehaald zoals Nieuwstraat en Klapdorp waar men wel in investeert, maar er zijn vele plaatsen in onze gemeente en deelgemeenten die er schrijnend bij liggen. Alles moet wijken voor de bouw en betaling van het nieuwe gemeentehuis."
D'Hanis analyseerde de cijfers in detail en stelde een tekort van 1,2 miljoen Euro vast, dat wordt bijgepast door het overschot van 2015 wat ook een uitstel was van die nodige investeringen … in 2015, maar ook daar niet gebeurden.
D’Hanis vervolgt : “De schuld bedraagt nog 21 miljoen Euro en is in 2016 nauwelijks afgebouwd. Er is inderdaad in 2016 niet geleend, wat er nog aan zou moeten ontbreken, aangezien er de voorbije jaren reeds 8 miljoen is geleend! En moest nu alles overal in orde zijn, was dit nog te verantwoorden, maar de burgers zien elke dag dat dit -helaas- niet zo is.“
Hoe dan ook zullen volgend jaar de uitgaven zwaar stijgen en de investeringen nog meer onder druk komen. Voor de N-VA is het financieel beleid ontoereikend en de burger wordt met een goednieuwsshow stil gehouden, maar krijgt niet waar hij recht op heeft.

Denis D’Hanis

N-VA gemeenteraadslid Sint-Gillis-Waas