N403 Sint-Pauwels: N-VA zet druk in Sint-Gillis-Waas en Brussel voor heraanleg met fietspad aan Dries en oversteekplaats aan Bagonie

Op 21 juni 2018, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

De N403, de weg tussen Hulst en Sint-Niklaas, is ondertussen ook in Brussel gekend.  De heraanleg van de N403 is reeds goedgekeurd op de Regionale Mobiliteits Commissie, maar N-VA Sint-Gillis-Waas wil het momentum nu aangrijpen om toch een fietspad te voorzien aan de Dries in Sint-Pauwels en te zorgen voor een veilige oversteekplaats aan de Bagoniewijk. Zaken die ook buurtcomité Veilig Sint-Pals aankaartte. De aanpak van het doorgaand vrachtverkeer enerzijds en de verspreide slagorde van gemeenten voor de aanpak ervan, was voor Vlaams Parlementslid Koen Daniëls uit Sint-Gillis-Waas (N-VA) de reden om minister Weyts aan te zetten een brief te schrijven aan de verschillende gemeentebesturen om een globale aanpak én controle op poten te zetten.  Over dat principe is ook een akkoord.

Heraanleg N403

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) heeft middelen voorzien voor de heraanleg van de N403, met o.a. de Potterstraat en de Zandstraat in Sint-Pauwels. De start van de werken is nu afhankelijk van een aantal noodzakelijke grondverwervingen. De dringende herasfaltering van de Zandstraat staat wel al ingepland voor deze zomer. ”Voor N-VA Sint-Gillis-Waas is de volledige heraanleg van de weg het uitgelezen moment om ook een fietspad te voorzien aan de Dries in Sint-Pauwels en te zorgen voor een veilige oversteekplaats, onder andere aan de Bagoniewijk. We betreuren dat de plannen wel al de Regionale Mobiliteitscommissie (RMC) -waar het gemeentebestuur deel van uitmaakt- zijn gepasseerd en deze zaken er niet in staan”, aldus Vlaams Volksvertegenwoordiger Koen Daniëls (N-VA) en N-VA fractieleider Guido De Lille.

Fietspad op Dries

In het centrum van de gemeente Sint-Pauwels is er momenteel geen afgescheiden fietspad op de Zandstraat ter hoogte van de Dries.  Aan de kant van de Dries is er nochtans de nodige ruimte. Eerdere voorstellen om een fietspad aan te leggen werden afgewezen met het argument door de gemeente dat een fietspad een inbreuk zou zijn op voorschriften van Onroerend Erfgoed en dat het stenen bushok zou moeten blijven staan.

Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) uit Sint-Gillis-Waas deed navraag bij de bevoegde ministers en stelde vast dat een fietspad niet uitgesloten is aan de Dries.  “Minister-president Bourgeois bevestigt officieel dat het bushok geen erfgoedwaarde heeft. Deze niet-officiële constructie kan dus gewoon verdwijnen. De minister-president liet mij ook weten dat de wel beschermde erfgoedwaarden een fietspad niet in de weg staan en dat er bijvoorbeeld onderzocht kan worden of het fietspad niet kan aangelegd worden áchter de bomen. Het is duidelijk dat er een oplossing reeds mogelijk was geweest indien het gemeentebestuur constructief aan tafel gaat was gaan zitten met het Agentschap Onroerend Erfgoed en het Agentschap Wegen en verkeer.” Daniëls is dan ook tevreden dat AWV de gesprekken heeft opgestart om in het najaar van 2018 met onroerend erfgoed de juiste materialen te kunnen bespreken. Er kan voor de mensen die wachten op de bus nog altijd een kleine luifel voorzien worden (schuilhuisje Type D).

Oversteekplaats Bagonie

In de huidige plannen van de heraanleg is aan de Bagoniewijk geen zebrapad voorzien. Daniëls heeft op Vlaams niveau sterk aangedrongen om dit aan te passen.  Momenteel is er op de plannen van AWV enkel een middeneiland voorzien zonder zebrapaden omdat de snelheid van 70km/u niet zou samengaan met zebrapaden.   Dit bewijst ook het huidig zebrapad in de zone 70 km per uur.

“Ik begrijp dat men de functie van de gewestweg N403 wil verzoenen met de noden van de wijken die erop aansluiten. Er mag natuurlijk geen  onveilige situatie ontstaan.  Er zijn echter alternatieven mogelijk. Denk maar aan een volwaardig kruispunt met verkeerslichten en zebrapaden of verkeerslichten met een drukknop voor voetgangers en fietsers die van of naar de Bagonie willen en detectielussen in het wegdek voor voertuigen. Of het snelheidsregime kan verlaagd worden naar 50 km/u, zodat auto’s kunnen stoppen voor een zebrapad dat dan wel mogelijk is.  In het laatste geval, dat onze voorkeur heeft, zal de gemeente wel voldoende moeten toezien op de snelheid via de politie of met een vaste camera of trajectcontrole” zo licht Daniëls de voorstellen van zijn fractie toe.  “Dit heeft als bijkomend voordeel dat de gewestweg minder aantrekkelijk wordt als sluipweg door het Waasland”.  AWV heeft alvast laten weten alsnog de verschillende opties te bekijken, waarbij het een dossier zal voorbereiden voor een verlaging van de snelheid naar 50 km/u om het op de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid (PCV) te brengen.  “Als dit op de huidige weg nog wordt ingevoerd, dan kan dit worden overgenomen op de heraangelegde weg en hoeft dit op geen enkele manier de plannen die reeds vergevorderd opnieuw naar de tekentafel te verwijzen” besluit Daniëls.

Verbazend dat gemeente zo weinig inspraak heeft georganiseerd en plannen heeft goedgekeurd

Parlementslid Daniëls en N-VA fractieleider Guido De Lille begrijpen niet dat het gemeentebestuur recent maar één gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) heeft georganiseerd voor dergelijke belangrijke heraanleg.  En dat was dan nog als een toegevoegd punt aan een andere vergadering.  Ze betreuren dat het de plannen zonder veilige oversteekplaats voor Bagonie of fietspaden op Dries heeft laten passeren op de Regionale Mobiliteitscommissie (RMC). “Op een GBC kan er met vereende krachten gezocht worden naar bijsturingen van de plannen en dit in het belang van onze inwoners.  Helaas heeft onze gemeente van die mogelijkheid maar 1 maal gebruik gemaakt. Bovendien laat je als gemeentebestuur toch geen plannen passeren op een beslissend overleg zoals de Regionale Mobiliteitscommissie als er nog punten zijn waar verbeteringen mogelijk zijn voor voetganger of fietser zoals aan de Dries of de Bagonie” zeggen Daniëls en De Lille.  “Gelukkig hebben we Vlaams Parlementslid Daniëls nog die het Vlaams Parlement voldoende druk heeft uitgeoefend om alsnog zaken te herbekijken” voegt De Lille nog.

Tonnagebeperking

Vlaams Parlementslid Daniëls is tevreden dat de stad Sint-Niklaas en de gemeenten Sint-Gillis-Waas, Stekene en Beveren een principeakkoord hebben bereikt om een grote zone tonnagebeperking tussen de E34 en de N70 in te voeren om doorgaand vrachtverkeer te weren.  Om onze lokale ondernemers te sparen en leveringen mogelijk te maken zal er een uitzondering zijn voor het plaatselijk verkeer, landbouwvoertuigen en autocars. “Ik ben tevreden dat mijn initiatief bij Minister Weyts geleid heeft tot een brief voor een  gecoördineerde tonnagebeperking én handhaving nu ook lokaal navolging krijgt.  Mijn initiatief in Brussel is duidelijk een stimulans geweest voor de gemeenten om gezamenlijk na te denken over een invoering voor een tonnagebeperking voor doorgaand vrachtverkeer.”  De verdere uitwerking inzake signalisatie zal in de komende periode worden uitgewerkt.

Bijlagen :
1) Plan bagonie zoals het nu voorzien is op de plannen en die N-Va wil aangepast zien
2) Foto van bushok dat mag verdwijnen (met Koen Daniëls en Hans Burm uit Sint-Pauwels)
3) Vraag en antwoord van erfgoed over fietspad op de Dries

Artikel in "Het Laatste Nieuws" van ©Kristof Pieters